• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Saksa yrittää irrottaa karille ajaneen rahtilaivan ympäristösyistä

    Matalat ja yhä myrskyävät vedet vaikeuttivat M/s Glory Amsterdamin irrottamista karilta Pohjanmerellä maanantaina. Saksan viranomaiset yrittävät 225 metriä pitkän aluksen irrottamista ympäristösyistä, koska mereen vuotava öljy uhkaisi Langeoogin saaren ja ympäröivän vesialueen lintukantaa.

    Lähes tyhjänä ajanut alus sai sunnuntaina pohjakosketuksen noin 2,2 kilometrin päässä Langeoogilta, Saksan meriturvallisuusviraston edustaja Michael Friedrich kertoo Reutersille. 

    Matalat ja yhä myrskyävät vedet vaikeuttivat M/s Glory Amsterdamin irrottamista karilta Pohjanmerellä maanantaina. Saksan viranomaiset yrittävät 225 metriä pitkän aluksen irrottamista ympäristösyistä, koska mereen vuotava öljy uhkaisi Langeoogin saaren ja ympäröivän vesialueen lintukantaa.

    Lähes tyhjänä ajanut alus sai sunnuntaina pohjakosketuksen noin 2,2 kilometrin päässä Langeoogilta, Saksan meriturvallisuusviraston edustaja Michael Friedrich kertoo Reutersille.

    – Alkuviikolla viranomaiset totesivat, että vedet saaren ympärillä olivat nousuvedenkin aikana liian matalat kunnollisten hinaajien tuomiseksi paikalle, Friedrich sanoo.

    Hänen mukaansa aluksen keventäminen on aloitettu ja paikalle tuodaan matalamman syväyksen hinaajia.

    Ympäristöriski väijyy

    Rahtialuksen päällikkö on ilmoittanut, että kaikki 22 miehistön jäsentä ovat turvassa aluksella. Friedrichin mukaan viranomaiset ja ympäristöväki ovat eniten huolissaan siitä, että aluksella olevat öljyt ja polttonesteet vuotaisivat mereen.

    Aluksella on 1 800 tonnia raskasta polttoöljyä ja polttoaineena 140 tonnia meridieseliä.

    Ympäristöjärjestö World Wildlife Fund on ehtinyt älähtää Langeoogin saarta ympäröivän ja Unescon maailmanperintölistalle merkityn Waddenin meren puolesta.

    Alankomaiden, Saksan ja Tanskan rannikoilla sijaitseva Waddenin meri on maailman suurin suolan, marskin ja hiekkadyynien ja -soiden peittämä matala vuorovesialue.

    – Alueella lepää tai talvehtii lukuisia eri kahlaajalajeja, hanhia ja ankkoja, jotka pitävät taukoa muuttomatkoillaan Waddenin merellä. Jos alus hajoaa, siitä vuotava öljy uhkaa näitä muuttolintuja, WWF:n mutaryhmän ekspertti Hans-Ulrich Rosenberg kirjoittaa tiedotteessaan.

    Lauantain ja sunnuntain välillä riehunut myrsky tappoi kuusi ihmistä Saksassa, Tshekissä ja Puolassa ja rikkoi junaratojen sähköjärjestelmiä Keski-Euroopassa. Deutsche Bahnin mukaan rautatieliikenne palautuu normaaliksi keskiviikon aikana.

    Saksalaiset kalastajat puolestaan kyselevät sen perään, onko valtio tehnyt kaikkensa tällaisten myrskyjen varalle.

    – Tämä nyt ei ollut mikään vuosisadan myrsky. Mutta tästä tulee mieleen se, onko kaikki mahdollinen tehty ihmisten suojaamiseksi, Saksan kalastajien edusmies Dirk Sander sanoo.

    http://www.reuters.com/article/us-europe-weather/germans-seek-to-dislodge-grounded-freighter-amid-ecological-fears-idUSKBN1CZ1LK

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö