• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    Meriaura Group-konserniin kuuluva Aura Mare Oy on vuokrannut Porin Tahkoluodosta osan satamaa käyttöönsä. Vuokrattu alue kattaa laiturin 28, n. 5.000m2 laiturialuetta, ja 10.000m2 kenttätilaa. 145 metriä pitkälle laiturille johtaa 10 metriä syvä väylä. Satamaoperaattorina alueella toimii samaan yritysryhmään kuuluva EcoPorts Finland Oy, joka tarjoaa myös huolinta- ja laivanselvityspalveluita. 

    USA:n suurin satamapari tähyää kohti nollapäästöjä

    Yhdysvaltain suurin kaksoissatama, Los Angelesin ja Long Beachin satamalaitokset, pyrkivät rajulla tavalla leikkaamaan ilmansaasteet nollatasolle tulevina vuosikymmeninä. Hankkeen kustannuksiksi arvioidaan 7-14 miljardia dollaria, eikä kustannusten maksumiehistä ole varmaa tietoa.

    Cosco kosiskelee 2 miljardin taalan annilla rahaa alusten rakentamiseen

    Kiinan valtion omistama varustamojätti Cosco Shipping Holdings tarjoaa pörssisijoittajille kahden miljardin dollarin eli 12,9 miljardin juanin edestä uusia osakkeita. Annista kerätyillä rahoilla varustamo aikoo rakennuttaa uusia suuria konttilaivoja.

    Poolen satama avaa 10 miljoonan punnan laajennuksen vuoden alussa

    Southamptonin edustalla sijaitseva Poole Harbour saa tammikuun 23. päivään mennessä valmiiksi laajennustyöt rahti- ja risteilyaluksia varten. Viime tammikuussa alkaneet laajennukset maksavat kymmenen miljoonaa puntaa.

    Kiinalaiset mukaan Panaman valtavaan risteilyalusten satamahankkeeseen

    Kansainvälinen sijoittajaryhmä on potkaissut käyntiin 165 miljoonan  dollarin arvoisen satamahankkeen risteilyaluksille Panaman kanavassa. Ryhmään kuuluu myös kiinalainen suunittelutoimisto China Harbour Engineering Company Ltd eli CHEC, ja hanke on ensimmäinen sen jälkeen kun Panama ja Kiina avasivat diplomaattisuhteensa uudelleen tänä vuonna.

    Risteilymatkustajia huikea ennätysmäärä Helsingissä

    Kansainvälisten risteilyalusten matkustajamäärä nousi tänä vuonna kaikkien aikojen ennätykseensä yhteensä 478 000 ulkomaisen matkustajan voimin. Vuonna 2016 vastaava luku oli 409 000, edellinen ennätysluku puolestaan vuodelta 2015 oli 436 500.

    Suurin kansallisuusryhmä risteilymatkailijoista oli tänä vuonna pohjoisamerikkalaiset 26 %, sitten saksalaiset 25 %, brittejä oli vajaa 10 %, kanadalaisia lähes 6 % ja espanjalaisia vajaa 5 %.

    Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    Helsingin meriliikenteen kasvu jatkuu voimakkaana. Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 10,5 miljoonaa tonnia.  Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan oli siten 12,7 %. Tuontia siitä on 5,5 miljoonaa tonnia (+ 13,2 %) ja vientiä 5,0 miljoonaa tonnia (+11,5 %).

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) ja tilapäinen varastointi ovat tänä vuonna olleet tehostetun työsuojeluvalvonnan kohteena Etelä-Suomen satamissa. Tarkastuksilla on löytynyt parannettavaa onnettomuustilanteiden osaamisessa, vaarallisten aineiden kuljetusyksiköiden sijainnin tietämisessä sekä sataman liikennejärjestelyissä. Tarkastusten kohteina ovat olleet satamayhtiöt, satamaoperaattorit, huolintaliikkeet, kuljetusliikkeet sekä varustamoiden ja viranomaisten toimipisteet.

    Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

    Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

    Rauman vilkasliikenteinen meriväylä lukeutuu maailman uudenaikaisimpiin väyliin. Tämä johtuu siitä, että väylälle asennettiin syksyllä 33 uudenlaista merimerkkiä. Luotsit ja meriliikennekeskus voivat lokakuun alusta lähtien säätää näiden uusien merimerkkien valotehoa. Valotehon säätäminen onnistuu kätevästi jopa älypuhelimella.

    Japanin satamissa käy kuhina – vienti peittosi neljän vuoden ennätykset

    Autojen ja elektroniikkatuotteiden kauppa nosti Japanin viennin ripeimpään kasvuvauhtiinsa lähes neljään vuoteen. Tanakan vientikysynnän odotetaan kampeavan myös nousevan auringon maan kansantalouden terveeseen yläkierteeseen.

    Elokuussa vienti kasvoi vuoden takaisesta peräti 18,1 prosenttia vuoden takaiseen kuukauteen verrattuna. Kasvuvauhti peittosi reippaasti ekonomistien odotukset, jotka oli asetettu 14,7 prosennttiin ja vauhti oli nopeinta sitten vuoden 2013 marraskuun, Reuters kirjoittaa.

    Hong Kongin konttisatama sinnittelee kilpailijoiden puristuksessa

    Hong Kongin satama odottaa merenkulun kuljetusten lievää kasvua tänä vuonna. Konttikuljetusten näkymät viittaavat hieman valoisimpiin aikoihin päin vuosikymmenen jatkuneen taantuman jälkeen. Kerran maailman suurin konttisatama on 1990-luvulla saanut luovuttaa paikkansa kiinalaisille kilpailijoilleen Shanghaille ja Shenzenille.

    Brexit tukkii Britannian satamat – töitä vain tullin väelle

    Ison-Britannian ero EU:sta synnyttää tullirajan saarivaltakunnan ja vapaakauppa-alueen välille. Koska 95 prosenttia Britannian kansainvälisestä kaupasta kulkee köleillä, maassa pelätään brexitin tyrehdyttävän satamien bisnekset. Tarkastusten lisääntyminen sumputtaa tähän asti hyvin sujuneet kuljetusvirrat, satamissa ja logistiikka-alalla uumoillaan. Tällä tietoa brexit tulee voimaan 29.

    Ruuhka Southamptonissa – satamassa kävi kymmenen risteilyalusta

    Viime viikonloppuna Southamptonin satamassa elettiin ennennäkemättömän suman aikoja, kun kaijoilla vieraili lauantaina ja sunnuntaina kymmenen suurta risteilyalusta. Viranomaiset varoittivat tieliikenteen ruuhkista, jotka aiheutuivat noin 55 000 risteilyvieraan liikkumisesta aluksille ja niiltä pois.

    Rauman sataman suurinvestointi etenee

    KUVA Uuden konttilaiturin ensimmäiset osat käyttöön elokuussa 2017

    Työt etenevät Rauman sataman konttiterminaalissa ja irtolastialueella. Maanantaina 14.8.2017 otettiin käyttöön uutta konttilaituria noin 60 metriä. Loppuvuoden aikana laituria pidennetään vielä 520 metriin. Elokuun alussa valmistui myös irtolastilaiturin turvallisuutta parantava laiturijatke.

    Helsingin Sataman rahtiliikenteen alkuvuosi oli huimaa kasvua

    Helsingin meriliikenteen rahtimäärät kasvoivat erinomaista tahtia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Tammi-kesäkuun aikana Helsingin Sataman kautta kuljetettiin tavaraa yhteensä 6,5 milj. tonnia.  Tavaraliikenteestä tuontia oli 3,3 miljoonaa tonnia ja vientiä 3,1 miljoonaa tonnia. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan on siten prosentteina tavaraliikenteen osalta 12 %. Tuonnin kasvu oli 12 % ja viennin kasvu 11 %.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö