• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Skotlannin rannikko houkuttelee kesän risteilyvieraita

    Port of Cromarty Firthin satama Skotlannin Invergordonissa juhlii sopivalla tavalla 40-vuotista risteilykesäänsä. Tänä juhlavuonna Invergordoniin odotetaan peräti 170 000 risteilyvierasta. Kasvua viime vuoden matkustajamääristä on 11 prosenttia.

    Asiakastyytyväisyystutkimus: Rauman sataman toiminta kasvaa ja kehittyy

    Rauman Satama Oy ja satamaoperaattori Euroports Rauma Oy toteuttivat vuodenvaihteessa asiakastyytyväisyystutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää satamassa toimivien asiakasyritysten tyytyväisyyttä ja saada palautetta toiminnan kehittämiseksi. Edellinen tutkimus tehtiin vuonna 2015.

    Torbjörn Witting Suomen Satamaliiton puheenjohtajaksi

    Suomen satamia edustavan Satamaliiton vuosikokouksessa on valittu toimialajärjestölle uusi hallitus. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Torbjörn Witting Kokkolan Satama Oy:stä. Puheenjohtaja vaihdoksen ohella varapuheenjohtaja vaihttui ja uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Hannu Asumalahti Rauman Satama Oy:stä.

    Rauman sataman kehittäminen jatkuu

    Rauman Satama Oy aloittaa työt Petäjäksen vaiheiden 2 ja 3 toteuttamiseksi. Petäjäksen satamaosassa louhitaan kalliota ja täytetään vesialueita. Työt aloitetaan toukokuussa ja valmista on vuoden 2019 syksyllä. Investoinnin valmistuttua uutta kenttätilaa varastointikäyttöön saadaan 9 hehtaaria.

    Rauman väylä ja konttiterminaalin laajennus vihittiin käyttöön

    Rauman meriväylän syvennys 12 metriin, konttiterminaalin laajennus sekä konttilaiturissa tehdyt parannukset ovat palvelleet merikuljetuksia viime vuoden lopulta. Kahdella metrillä syvennetty väylä mahdollistaa huomattavasti tehokkaammat kuljetukset, kun aluksiin voidaan lastata jopa kaksi kertaa enemmän tavaraa. Parannettu satama puolestaan palvelee tavaran tehokkaampaa liikuttelua ennen ja jälkeen merikuljetusten. Rauman satamassa vietettiin vihkiäisiä 26.4.2018.

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    Euroopan suurin satama Rotterdam on ottanut käyttöön uuden Pronto-nimisen digisovelluksen, joka lyhentää alusten odotusaikoja jopa viidenneksen verran. Nopeampien kääntöaikojen myötä myös satamaliikenteen hiilidioksidipäästöt vähentyvät ja koko toiminta tehostuu.

    Turun sataman tuorein tulokas, Mann Linesin m/s ML Freyja aloittaa liikennöinnin Turku-Bremerhaven-Harwich-Cuxhaven-Paldiski-Turku–linjalla 5. tammikuuta. Alus korvaa linjalla liikennöineen Foretellerin.

    Rauman Satama Oy jatkaa satama-alueen kehittämistä

    Rauman Satama Oy on aloittanut valmistelut uusien kenttäalueiden rakentamiseksi Petäjäksen satamaosaan. Hankkeessa louhitaan kalliota ja täytetään vesialueita. Uutta kenttätilaa saadaan noin 9 hehtaaria. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuoden 2018 aikana ja saada valmiiksi vuonna 2019. Kenttähankkeen kustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa. Hankkeesta järjestetään kevättalvella 2018 urakkakilpailu. 

    Raahen sataman projektikuljetukset kasvussa

    Projektikuljetukset Raahen satamassa olivat vahvassa kasvussa vuonna 2017. Sataman kautta tuotiin ennätykselliset 27 tuulivoimalaa. Voimaloita kuljetettiin Raahesta mm. Kainuuseen. 

    Raahen sataman kokonaistavaraliikenne vuonna 2017 oli yhteensä 4,90 miljoonaa tonnia. Tavaraliikenteessä tuonti oli yhteensä 3,99 milj. ja vienti yhteensä 0,90 milj. tonnia. Puutavaraa vietiin yhteensä noin 101.419 m3.

    Helsingin Satama Euroopan matkustajasatamien kärkeen

    KUVA Vuosaaren satama

    Helsinki nousi vuonna 2017 Euroopan ja mahdollisesti koko maailman vilkkaimmaksi matkustajasatamaksi 12,3 miljoonalla matkustajallaan. Erityisesti Tallinnan-linjalla matkustusmäärät kasvavat voimakkaasti. Helsinki ja Tallinna muodostavat yhä selkeämmin ”kaksoiskaupungin”, jossa taloudelliset ja sosiaaliset suhteet ovat tiiviit. Linjaliikenne Tukholmaan, Pietariin ja Travemündeen on jo vuosia ollut vakaata. Kansainvälinen risteilyliikenne kasvoi voimakkaasti.

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    Pitkäjänteinen työ ympäristöystävällisen satamatoiminnan hyväksi on tuonut Rauman Sataman osaksi eurooppalaista EcoPorts -yhteisöä. Aiemmin Suomesta verkostoon on hyväksytty Turun ja Helsingin satamat. Verkosto perustuu toimijoiden avoimeen keskusteluun ja yhteistyöhön ympäristönsuojelun edistämiseksi.

    Rauman satamaliikenne reippaassa kasvussa vuonna 2017

    KUVA: Eilbek sumussa Rauman konttiterminaalissa. Kuva Rauman Satama.

    ”Satamaliikenne oli alkuvuonna 2017 edellisen vuoden tasolla, siirtyi kasvun tielle keväällä ja hyvä vire jatkui vuoden loppuun asti ”, toteaa Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

    ”Yleinen taloudellinen tilanne avitti vientiä yleisesti ja erityisesti konttiliikennettä. Konttiliikenteessä vuosi 2017 oli Rauman paras kautta aikain.” 

    Kiina antaa Shanghain vapaasatamalle uuden mahdollisuuden

    Pekingin hallitus testata uudelleen Shanghain sataman vapaakauppavyöhykettä. Vapaasataman edellinen kokeilu epäonnistui vuonna 2013. Tällä kertaa kokeilulla on korkeimman johdon eli presidentti Xi Jinpingin ja kommunistipuolueen tuki uusien bisnesmallien kehittämiseksi maailman suurimpaan satamaan.

    HaminaKotka satamalle 2017 on ollut kasvun ja kehityksen aikaa

    HaminaKotkan sataman kautta kulki tammi-lokakuussa 2017 noin 12,0 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikenne on kasvanut 9,7 prosenttia vuoden 2016 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

    Hienoa tulosta vauhdittavat muun muassa syyskuussa käynnistyneet Wasco Coatings Finland Oy:n betonipinnoitettujen putkien kul- jetukset Mussalosta. Viennissä lisääntyivät kuivabulk, sahatavara ja kappaletavara. Tuonnissa kasvua syntyi eniten kuivabulk- ja kappaletavarakuljetuksissa. Suomen ja Venäjän välinen transitoliikenne harppasi merkittävästi ylöspäin lannoite- ja kappaletavarakuljetusten lisääntyessä. Myös konttiliikenteen hyvä kehitys on jatkunut.
    − Vuosi on ollut kaikilla eri liikenteen osa-alueilla ilahduttavan positiivinen. Jopa autokuljetukset Venäjälle ovat hiljaisten vuosien jälkeen kääntyneet kasvuun. Tahti näyttää loppuvuotta kohti mentäessä vain kiihtyvän. Uskon, että rikomme 14 miljoonan tonnin rajan vielä tämän vuoden puolella, arvioi toimitusjohtaja Kimmo Naski HaminaKotkan satamasta.

    Helsingin Länsiterminaali 2 voitti arkkitehtuuripalkinnon

    Vuoden Teräsrakenne kuuluu merkittäviin suomalaisiin arkkitehtuuripalkintoihin. Vuoden Teräsrakenne 2017 on Helsingin Länsisataman Länsiterminaali 2. Terminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelusta on vastannut PES-Arkkitehdit Oy. Pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö