• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Satamien konttipunnitukset ovat lisänneet turvallisuutta aluksilla

    Trafi on tehnyt tutkimuksen viime kesänä voimaan tulleen konttipunnitusmääräyksen vaikutuksista kuljetusketjuissa. Konttien punnituksesta on voitu osoittaa olevan merkittäviä hyötyjä mm. alusturvallisuudelle. Haittapuolena esiin nousi kustannusten kasvu.

    Alkopuomeja kannattaisi kokeilla myös Suomen satamissa

    Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuoreesta esiselvityksestä. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään.

    Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

    Helsinkiin tulee kesällä 270 risteilyalusta

    Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.

    Kasvanut konttiliikenne uhkaa tukkia Shanghain jättisataman

    Maailman vilkkain konttisatama Shanghai painii vaikeiden liikenneruuhkien kanssa. Ruuhkat johtuvat Yangshanissa eli Shanghain satamassa usein vallitsevista sankoista sumuista, kasvaneista liikennemääristä ja varustamoiden konsolidaatioaallosta, varustamojen edustajat ja satamaviranomaiset sanovat.

    Parhaillaan satamaan pääsyä odottelee toistasataa konttilaivaa. Keskimääräinen laituripaikan odotusaika pidentyi viime viikolla edellisestä viikosta 6,2 prosenttia 18,2 tuntiin, ohjelmistoja varustamoille kehittävän CargoSmartin edustaja kertoo.

    Kreikan suurin satama aikoo kasvattaa risteilybisnestä

    Jo antiikin aikoina Ateenan satamaksi perustettu Pireus aikoo lisätä risteilyvieraiden määrän nykyisestä miljoonasta matkustajasta lyhyellä sihdillä 1,5 miljoonaan kävijään. Pidemmällä tähtäyksellä Pireus Portin tavoitteet ovat vieläkin kunnianhimoisemmat ja sataman johtaja Fu Cheng Qiun mukaan aikomuksena on houkutella vuosittain Kreikkaan jopa kolme miljoonaa risteilyvierasta.

    Vienti kääntyi voimakkaaseen kasvuun

    Helsingin Sataman tavaraliikenteen määrä kasvoi alkuvuonna voimakkaasti. Tammi–maaliskuun aikana Sataman kautta kuljetettiin 3,3 miljoonaa tonnia tavaraa, joka on 10,6 % viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän. Erityisen ilahduttavaa on viennin voimakas kasvu. Sen kasvuprosentti verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan oli 13,3, kun tonnit olivat 1,6 miljoonaa. Tuonti kasvoi alkuvuonna 10,8 % ja oli 1,7 miljoonaa tonnia. Kun tarkastellaan yksiköissä kuljetettavaa tavaraa, vienti kasvaa selvästi tuontia nopeammin.

    Tukholma odottaa ennätysvilkasta risteilykesää

    Tukholman satamien johto odottaa tulevaa risteilykesää suurin piirtein kruununkuvat silmissä kiiluen. Risteilyliikenteen odotetaan kasvavan 30 prosenttia viime vuodesta ja kesän risteilyvieraiden tuovan kaupunkiin 600 miljoonaa kruunua.

    Huhtikuun lopusta alkaen kaupungin satamissa käy 270 isoa risteilyalusta eli arviolta 650 000 risteilyvierasta. Harppaus viime vuodesta on melkoinen, sillä kesällä 2016 kaupungissa kävi 490 000 risteilyasiakasta 230 aluksella, Dagens Industri kirjoittaa.

    Rihtniemen väylän syvennystyöt jatkuvat Raumalla

    Rihtniemen väylällä vuonna 2016 alkaneet ruoppaus- ja louhintatyöt käynnistyvät talvitauon jälkeen viikolla 13. Turvallisuussyistä vesilläliikkujia pyydetään kiertämään työyksiköt mahdollisimman kaukaa. Väylän ja työkoneiden välittömässä läheisyydessä sukeltaminen on räjäytystöiden vuoksi kiellettyä.

    Helsingin Satamalla positiiviset vaikutukset talouteen ja työllisyyteen

    Vastavalmistuneen selvityksen mukaan Helsingin Satamalla vaikuttaa erittäin positiivisesti pääkaupunkiseudun kuntien ja kehyskuntien aluetalouteen ja työllisyyteen. Helsingin Satamaan liittyvien liiketoimintojen yhteenlaskettu arvo vuonna 2015 oli 1,6 miljardia euroa ja satamaan liittyvät toiminnot työllistävät 15 000 henkilöä. Alueellisten vaikutusten lisäksi vaikutukset ulottuvat käytännössä koko maahan.

    Turun Sataman tilinpäätös positiivinen

    Vuosi 2016 sujui Turun Satama Oy:n taloudessa positiivisissa merkeissä. Yhtiön liikevaihto nousi 7,4 prosentilla 22,0 miljoonaan euroon (2015: 20,5 milj. euroa). Liikevaihdon hyvän kehityksen myötä myös liikevoitto kasvoi 53,9 prosentilla 5,2 miljoonaan euroon (2015: 3,4 milj. euroa) haastavista markkinaolosuhteista huolimatta. Yhtiön investoinnit päättyneellä tilikaudella olivat 2,8 miljoonaa euroa, joista merkittävimpiä olivat maasähkö- ja risteilylaivojen jäteveden vastaanottovalmiuksien rakentaminen.

    Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 avautuu maanantaina 27.2.

    Helsingin Satama Oy:n Länsiterminaali 2 avataan Länsisatamassa matkustajien käyttöön aamulla 27.2.2017. Huikean näköalan merelle tarjoava terminaali on matkustusmukavuudeltaan ja sujuvuudeltaan omaa luokkaansa. Raitiovaunulla pääsee aivan oven eteen ja avarassa terminaalissa on helppo liikkua, laivojen liikkeet ja sijainnin voi havaita lähtöaulan lasiseinien läpi koko ajan. Kävelymatkat laivoihin ovat lyhyet ja autolla matkaan lähteviä palvelee nopea lähtöselvitys.

    Suomen Satamaliitolle uusi hallitus

    Suomen Satamaliitto on tänään valinnut uuden hallintomallinsa mukaisen hallituksen. Puheenjohtajaksi on valittu toimitusjohtaja Kimmo Mäki, Helsingin Satama Oy ja varapuheenjohtajaksi toimitusjohtaja Torbjörn Witting, Kokkolan Satama Oy. Liiton uusien sääntöjen mukaista hallintomallia edustaa omalta osaltaan se, että kaikki hallituksen jäsenet ovat operatiivisessa vastuussa satama-asioissa.

    Ulkomaiset matkustajat jättivät 750 milj.euroa pääkaupunkiseudulle

    Vastavalmistuneen Rajatutkimus 2015 mukaan Helsingin Sataman kautta lähteneet ulkomaiset matkustajat käyttivät noin 750 miljoonaa euroa Suomessa viime vuonna. Eniten rahaa käyttivät virolaiset yhteensä, japanilaiset taas käyttivät eniten rahaa matkailijaa kohden. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle vieraili vain runsas kolmannes matkailijoista.

    Suomen ensimmäinen LNG-bunkraus Porin LNG-terminaalista

    Skangasin uuden LNG-terminaalin sijainti on alusten bunkraukselle erinomainen, ja terminaali on suunniteltu alusta pitäen palvelemaan monenlaisia tarpeita. Terminaalista toimitetaan LNG:tä asiakkaille yhdysputkea pitkin ja sitä lastataan myös säiliöautoihin sekä bunkrataan suoraan laivoihin.

    Helsingin Sataman tavaraliikenteen määrä kasvoi

    Helsingin Sataman tavaraliikenteen määrä kasvoi elokuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,2 %. Kokonaistavaraliikenteen määrän oli 905 000 tonnia. Tammi-elokuussa kokonaistavaraliikenteen määrä oli 7,64 miljoonaa tonnia (+2,0 %).

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö