• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    Helsingin meriliikenteen kasvu jatkuu voimakkaana. Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 10,5 miljoonaa tonnia.  Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan oli siten 12,7 %. Tuontia siitä on 5,5 miljoonaa tonnia (+ 13,2 %) ja vientiä 5,0 miljoonaa tonnia (+11,5 %).

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) ja tilapäinen varastointi ovat tänä vuonna olleet tehostetun työsuojeluvalvonnan kohteena Etelä-Suomen satamissa. Tarkastuksilla on löytynyt parannettavaa onnettomuustilanteiden osaamisessa, vaarallisten aineiden kuljetusyksiköiden sijainnin tietämisessä sekä sataman liikennejärjestelyissä. Tarkastusten kohteina ovat olleet satamayhtiöt, satamaoperaattorit, huolintaliikkeet, kuljetusliikkeet sekä varustamoiden ja viranomaisten toimipisteet.

    Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

    Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

    Rauman vilkasliikenteinen meriväylä lukeutuu maailman uudenaikaisimpiin väyliin. Tämä johtuu siitä, että väylälle asennettiin syksyllä 33 uudenlaista merimerkkiä. Luotsit ja meriliikennekeskus voivat lokakuun alusta lähtien säätää näiden uusien merimerkkien valotehoa. Valotehon säätäminen onnistuu kätevästi jopa älypuhelimella.

    Japanin satamissa käy kuhina – vienti peittosi neljän vuoden ennätykset

    Autojen ja elektroniikkatuotteiden kauppa nosti Japanin viennin ripeimpään kasvuvauhtiinsa lähes neljään vuoteen. Tanakan vientikysynnän odotetaan kampeavan myös nousevan auringon maan kansantalouden terveeseen yläkierteeseen.

    Elokuussa vienti kasvoi vuoden takaisesta peräti 18,1 prosenttia vuoden takaiseen kuukauteen verrattuna. Kasvuvauhti peittosi reippaasti ekonomistien odotukset, jotka oli asetettu 14,7 prosennttiin ja vauhti oli nopeinta sitten vuoden 2013 marraskuun, Reuters kirjoittaa.

    Hong Kongin konttisatama sinnittelee kilpailijoiden puristuksessa

    Hong Kongin satama odottaa merenkulun kuljetusten lievää kasvua tänä vuonna. Konttikuljetusten näkymät viittaavat hieman valoisimpiin aikoihin päin vuosikymmenen jatkuneen taantuman jälkeen. Kerran maailman suurin konttisatama on 1990-luvulla saanut luovuttaa paikkansa kiinalaisille kilpailijoilleen Shanghaille ja Shenzenille.

    Brexit tukkii Britannian satamat – töitä vain tullin väelle

    Ison-Britannian ero EU:sta synnyttää tullirajan saarivaltakunnan ja vapaakauppa-alueen välille. Koska 95 prosenttia Britannian kansainvälisestä kaupasta kulkee köleillä, maassa pelätään brexitin tyrehdyttävän satamien bisnekset. Tarkastusten lisääntyminen sumputtaa tähän asti hyvin sujuneet kuljetusvirrat, satamissa ja logistiikka-alalla uumoillaan. Tällä tietoa brexit tulee voimaan 29.

    Ruuhka Southamptonissa – satamassa kävi kymmenen risteilyalusta

    Viime viikonloppuna Southamptonin satamassa elettiin ennennäkemättömän suman aikoja, kun kaijoilla vieraili lauantaina ja sunnuntaina kymmenen suurta risteilyalusta. Viranomaiset varoittivat tieliikenteen ruuhkista, jotka aiheutuivat noin 55 000 risteilyvieraan liikkumisesta aluksille ja niiltä pois.

    Rauman sataman suurinvestointi etenee

    KUVA Uuden konttilaiturin ensimmäiset osat käyttöön elokuussa 2017

    Työt etenevät Rauman sataman konttiterminaalissa ja irtolastialueella. Maanantaina 14.8.2017 otettiin käyttöön uutta konttilaituria noin 60 metriä. Loppuvuoden aikana laituria pidennetään vielä 520 metriin. Elokuun alussa valmistui myös irtolastilaiturin turvallisuutta parantava laiturijatke.

    Helsingin Sataman rahtiliikenteen alkuvuosi oli huimaa kasvua

    Helsingin meriliikenteen rahtimäärät kasvoivat erinomaista tahtia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Tammi-kesäkuun aikana Helsingin Sataman kautta kuljetettiin tavaraa yhteensä 6,5 milj. tonnia.  Tavaraliikenteestä tuontia oli 3,3 miljoonaa tonnia ja vientiä 3,1 miljoonaa tonnia. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan on siten prosentteina tavaraliikenteen osalta 12 %. Tuonnin kasvu oli 12 % ja viennin kasvu 11 %.

    Kanaaliin johtavalla väylällä ruoppaustöitä

    Rauman Satama Oy peruskorjaa satamassa sijaitsevaa Kemikaalilaituri 2:sta ja syventää laituriin johtavaa väylää. Väylällä tehdään ruoppaus- ja louhintatöitä ajalla 26.6.-31.8.2017. Työt saattavat haitata väylällä liikennöintiä ja väylä voi olla hetkellisesti suljettuna. Pyydämme varovaisuutta alueella liikkuvilta ja pahoittelemme töistä mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä.

    Espanjan ahtaajalakko ajaa varustamot uudelleenreitityksiin

    Eräät Espanjan suurimmista satamista pysähtyivät tykkänään maanantaina, kun varustamot alkoivat kiertää paikallisten ahtaajien työtaistelutoimia. Kyseessä on ahtaajien hidastuslakko, joka nyt toteutuu täydessä mitassa kuukausien neuvottelujen jälkeen.

    USA:n eteläiset satamat murskaavat liikenne-ennätyksiä

    Rahtibuumissa elävät Yhdysvaltain etelä- ja itärannikoiden satamat hyötyvät kohta vuoden päivät täyttävän Panaman kanavan laajennuksesta. Kanavasta mahtuu kulkemaan läpi entistä suurempia aluksia, mikä helpottaa tavaravirtoja USA:n ja Aasian välillä. Toinen syy buumiin on amerikkalaisten muuttoliike kohti etelää.

    COSCO panostaa rankasti Espanjan ja Kreikan satamiin

    Kiinan valtion omistama varustamojätti COSCO Shipping satsaa raskaasti nyt Valencian ja Bilbaon satamiin. Yhtiö ostaa 51 prosentin osuuden espanjalaisesta terminaalioperaattorista nimeltä Noatum Port Holdings ja maksaa siivustaan 203,49 miljoonaa euroa.

    Satamaboikotin satoa: nykyään lehmätkin lentävät Qatarissa

    Qatarin ja sen naapureiden kiista terrorismin tukemisesta on viikossa johtanut moniin ongelmiin kuten kaupan esteisiin, perheiden yhdistämisen vaikeuksiin ja pitkäaikaisten valtioliittojen romuttumiseen. Riidat ovat poikineet myös erikoisen hankkeen, jossa qatarilainen liikemies lennättää 4 000 lehmää synnyttääkseen meijeriteollisuuden Persianlahden aavikoille.

    Rauman meriväylän syvennys ja konttiterminaalin laajennus ovat edenneet yli puolen välin

    Rauman satamassa keväällä 2016 käynnistyneet hankkeet ovat edenneet yli puolen välin ja loppusuora häämöttää. Lähes 65 miljoonan euron investoinnit tehostavat ulkomaankaupan kuljetuksia ja lisäävät merkittävästi Suomen 3. suurimman konttisataman kapasiteettia.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö