• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Satamien konttipunnitukset ovat lisänneet turvallisuutta aluksilla

    Trafi on tehnyt tutkimuksen viime kesänä voimaan tulleen konttipunnitusmääräyksen vaikutuksista kuljetusketjuissa. Konttien punnituksesta on voitu osoittaa olevan merkittäviä hyötyjä mm. alusturvallisuudelle. Haittapuolena esiin nousi kustannusten kasvu.

    Konttipunnitusten vaikuttavuustutkimuksen tarkoituksena oli arvioida, miten 1. heinäkuuta 2016 voimaantulleen konttipunnituksia koskevan SOLAS VGM -määräyksen soveltaminen on onnistunut ja minkälaisia vaikutuksia määräyksellä on ollut koko kuljetusketjussa.

    Määräyksen antamisen taustalla olivat lukuisat onnettomuudet, jotka johtuivat siitä, että virheellisten tietojen takia yli- tai alipainoisia kontteja oli lastattu aluksiin. Määräyksen avulla pyritään varmistamaan, että aluksen lastauksen suunnittelussa käytetään todellisia massatietoja ja tätä kautta pyritään ennaltaehkäisemään mahdollisista yli- tai alipainoisista konteista aiheutuvia onnettomuuksia ja vahinkoja.

    ”Määräys näyttää toimineen toivotulla tavalla eikä satamissa ole nähty ennakkoon pelättyä konttikaaosta. Sen sijaan konttien kuljetukset näyttävät sujuneen vähintäänkin kohtuullisesti”, sanoo erityisasiantuntija Jouni Lappalainen Trafista.

    Alusturvallisuus parani, kuten myös konttien käsittelyn turvallisuus

    Tutkimuksessa löydetyistä hyödyistä merkittävin oli alusturvallisuuden paraneminen. Muita hyötyjä olivat konttien käsittelyn turvallisuuden paraneminen satamissa ja maakuljetuksissa, alusten lastauksen parempi tehokkuus ja hyötysuhde, lastaussuunnittelun helpottuminen ja tehokkuuden paraneminen muualla kuljetusketjussa.

    ”Tutkimuksessa löydetyt hyödyt näyttäisivät olevan pysyviä ja pitkällä tähtäimellä näistä tulee olemaan hyötyä koko kuljetusketjulle”, toteaa Lappalainen.

    Kustannukset ja kuljetusten viivästykset mietityttävät

    Haittapuolena tutkimuksessa nostettiin esiin se, että määräyksen toimeenpano aiheutti investointeja mm. punnituskalustoon, tietojärjestelmiin ja tietoliikenteeseen. Lisäksi kustannuksia on tullut VGM-punnitusten palvelumaksuista sekä lisääntyneestä työn määrästä. Määräyksen vuoksi useille vastaajista on sattunut myös viivästyksiä konttien kuljetuksissa ja konttien kuljetus on ruuhkautunut joko satamassa tai tehtaalla konttien lähtöpaikassa. Viivästyksiä olivat aiheuttaneet myös tiedonkulun ongelmat.

    Konkreettisia kehitysehdotuksia punnitusten nopeuttamisesta ohjeistuksen kehittämiseen

    Kyselytutkimuksessa tuotiin esille konkreettisia kehitys- ja parannusehdotuksia. Tällaisia olivat mm. satamassa tehtävien punnitusten nopeuttaminen ja closing-aikojen lyhentäminen, konttien taarapainojen korjaaminen, toleranssien mahdollistaminen ja yksiselitteinen ohjeistus sekä tehokkaammat valvontatoimet ja selkeät sanktiot.

    ”Olemme tyytyväisiä, että tutkimuksessa nousi esiin näin runsaasti kehitysehdotuksia. Näiden toteuttamisessa olennaista on hyvä yhteistyö kuljetusketjun toimijoiden ja viranomaisten kesken”, sanoo Lappalainen.

    Lisää aiheesta Satamat

    Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    11.10.2017

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    06.10.2017

    Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

    29.09.2017

    Japanin satamissa käy kuhina – vienti peittosi neljän vuoden ennätykset

    22.09.2017

    Hong Kongin konttisatama sinnittelee kilpailijoiden puristuksessa

    22.09.2017

    Brexit tukkii Britannian satamat – töitä vain tullin väelle

    18.09.2017

    Ruuhka Southamptonissa – satamassa kävi kymmenen risteilyalusta

    25.08.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö