• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Sumu hälvenee – Maerskin Sören Skou povaa merenkulun nousua

    Varustamoyhtiö A.P. Moller Maersk odottaa konttibisnesten kohentuvan vuoden loppua kohti ja yltävän lähemmäs neljän prosentin kasvuvauhtia tänä vuonna. Tulostilaisuuden jälkeen Maersk Linen emoyhtiön osake äityi 4,5 prosentin nousukiitoon Kööpenhaminan pörssissä keskiviikkona.

    Maerskin energiasektori on kärsinyt raakaöljyn alhaisista hinnoista ja varustamopuoli konttirahtien matamisesta jo vuosien ajan alamaissaan. Konttialaa on vaivannut alusten ylikapasiteetti ja maailmankaupan hidas kehitys.

    Kaikesta tästä huolimatta toimitusjohtaja Sören Skou uskoo varustamoalan orastavaan elpymiseen, sillä rahtien hinnat ovat jo kääntyneet nousuun. Myös alusten ylikapasiteetti helpottuu ajan myötä, kun vanhoja laivoja romutetaan.

    – Juuri nyt konttialan perusasiat ovat parhaassa kunnossa sitten vuoden 2010, Skou sanoi keskiviikon tulostilaisuudessa.

    Viime syyskuussa Skou julkisti Maerskin uuden strategian, jossa kaikki panokset pannaan liikennesektorille. Samalla eriytetylle energiayksikölle, johon myös Maersk Oil kuuluu, etsitään allianssikumppaneita, Reuters kirjoittaa.

    Maerskin osakkeen kurssi on kivunnut 80 prosenttia viime helmikuusta, joten Skoun strategia näyttää purevan.

    Käynnissä kyberkrapula

    Toisella neljänneksellä Maerskin nettotappio oli 264 miljoonaa euroa eli huomattavasti parempi kuin Reutersin kyselemät 507 miljoonan euron analyytikkoennusteet. Tappiot johtuivat suurimmaksi osaksi Maersk Tankersin arvonalennuksista ja APM Terminalsin menettämistä viidestä sopimuksesta alkuvuonna.

    Lisäksi Maersk varoittaa 200-300 miljoonan dollarin ylimääräisistä kustannuksista, jotka johtuvat kesäkuun 27. päivänä tehdystä kyberiskusta yhtiön tietojärjestelmiin. Hakkerointi häiritsi konttiliikenteen sujuvuutta viikkojen ajan.

    Maerskin 40 jalan konttien rahtivolyymit putosivat kyberiskun takia 160 000 yksikköön viikossa, kun tyypillisesti varustamo kuljettaa 210 000 yksikköä viikossa, Skou kuvailee hakkeroinnin tuhoja. Volyymit palautuivat kuitenkin ennalleen heinäkuun puolivälissä.

    Konttiliikenne kasvaa melkein neljä prosenttia

    Skou ei näe merkkejä siitä, että asiakkaat hylkäisivät Maerskin iskun takia. Kuitenkin samasta syystä Skou pidäyttäytyy nostamasta yhtiön koko vuoden tulosennustetta, vaan pitää ohjauksen ennallaan.

    Maersk on ottamassa käyttöön varajärjestelmät ja tuhojen torjunnan (di, disaster recovery) vastaavien tietoturvariskien varalle.

    Sören Skou povaa maailman konttirahdeille 2-4 prosentin kasvua tänä vuonna, ja mikä parasta, kehitys näyttää osuvan ennusteen ylärajalle.

    http://www.reuters.com/article/us-maersk-results-idUSKCN1AW0FQ

    Lisää aiheesta Uutiset

    Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

    20.09.2017

    CMA CGM:n pomo: Uudet megalaivat tilataan Kiinan telakoilta

    20.09.2017

    Saimaan kanavan alaporttien uusiminen jatkuu talvella

    20.09.2017

    Brexit tukkii Britannian satamat – töitä vain tullin väelle

    18.09.2017

    John Fredriksenin Seadrillin konkurssi saa kantaosakkeiden haltijat voihkimaan

    18.09.2017

    Yhdeksän konttilaivan hirmutilaus CMA CGM:lle

    16.09.2017

    Irma-myrsky siirsi risteilyvierailut Karibian onnekkaammille saarille

    15.09.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö