• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Sumu hälvenee – Maerskin Sören Skou povaa merenkulun nousua

    Varustamoyhtiö A.P. Moller Maersk odottaa konttibisnesten kohentuvan vuoden loppua kohti ja yltävän lähemmäs neljän prosentin kasvuvauhtia tänä vuonna. Tulostilaisuuden jälkeen Maersk Linen emoyhtiön osake äityi 4,5 prosentin nousukiitoon Kööpenhaminan pörssissä keskiviikkona.

    Varustamoyhtiö A.P. Moller Maersk odottaa konttibisnesten kohentuvan vuoden loppua kohti ja yltävän lähemmäs neljän prosentin kasvuvauhtia tänä vuonna. Tulostilaisuuden jälkeen Maersk Linen emoyhtiön osake äityi 4,5 prosentin nousukiitoon Kööpenhaminan pörssissä keskiviikkona.

    Maerskin energiasektori on kärsinyt raakaöljyn alhaisista hinnoista ja varustamopuoli konttirahtien matamisesta jo vuosien ajan alamaissaan. Konttialaa on vaivannut alusten ylikapasiteetti ja maailmankaupan hidas kehitys.

    Kaikesta tästä huolimatta toimitusjohtaja Sören Skou uskoo varustamoalan orastavaan elpymiseen, sillä rahtien hinnat ovat jo kääntyneet nousuun. Myös alusten ylikapasiteetti helpottuu ajan myötä, kun vanhoja laivoja romutetaan.

    – Juuri nyt konttialan perusasiat ovat parhaassa kunnossa sitten vuoden 2010, Skou sanoi keskiviikon tulostilaisuudessa.

    Viime syyskuussa Skou julkisti Maerskin uuden strategian, jossa kaikki panokset pannaan liikennesektorille. Samalla eriytetylle energiayksikölle, johon myös Maersk Oil kuuluu, etsitään allianssikumppaneita, Reuters kirjoittaa.

    Maerskin osakkeen kurssi on kivunnut 80 prosenttia viime helmikuusta, joten Skoun strategia näyttää purevan.

    Käynnissä kyberkrapula

    Toisella neljänneksellä Maerskin nettotappio oli 264 miljoonaa euroa eli huomattavasti parempi kuin Reutersin kyselemät 507 miljoonan euron analyytikkoennusteet. Tappiot johtuivat suurimmaksi osaksi Maersk Tankersin arvonalennuksista ja APM Terminalsin menettämistä viidestä sopimuksesta alkuvuonna.

    Lisäksi Maersk varoittaa 200-300 miljoonan dollarin ylimääräisistä kustannuksista, jotka johtuvat kesäkuun 27. päivänä tehdystä kyberiskusta yhtiön tietojärjestelmiin. Hakkerointi häiritsi konttiliikenteen sujuvuutta viikkojen ajan.

    Maerskin 40 jalan konttien rahtivolyymit putosivat kyberiskun takia 160 000 yksikköön viikossa, kun tyypillisesti varustamo kuljettaa 210 000 yksikköä viikossa, Skou kuvailee hakkeroinnin tuhoja. Volyymit palautuivat kuitenkin ennalleen heinäkuun puolivälissä.

    Konttiliikenne kasvaa melkein neljä prosenttia

    Skou ei näe merkkejä siitä, että asiakkaat hylkäisivät Maerskin iskun takia. Kuitenkin samasta syystä Skou pidäyttäytyy nostamasta yhtiön koko vuoden tulosennustetta, vaan pitää ohjauksen ennallaan.

    Maersk on ottamassa käyttöön varajärjestelmät ja tuhojen torjunnan (di, disaster recovery) vastaavien tietoturvariskien varalle.

    Sören Skou povaa maailman konttirahdeille 2-4 prosentin kasvua tänä vuonna, ja mikä parasta, kehitys näyttää osuvan ennusteen ylärajalle.

    http://www.reuters.com/article/us-maersk-results-idUSKCN1AW0FQ

    Lisää aiheesta Uutiset

    Luotsiveneiden evakuointireittejä kehitetään

    17.01.2018

    Merionnettomuuksien määrä laski merkittävästi viime vuonna

    17.01.2018

    Wärtsilän Mikael Lilius vuoden paras hallituksen puheenjohtaja

    17.01.2018

    Raahen sataman projektikuljetukset kasvussa

    17.01.2018

    Helsingin Satama Euroopan matkustajasatamien kärkeen

    17.01.2018

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Iranilaistankkeri upposi viikon palon jälkeen

    15.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö