• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Suomessa rakennettu poralaiva Valentin Sashin palasi Venäjän lipun alle

    Venäjän öljy-yhtiö Zarubeshneft raportoi Vietnamin Vungtausta, että viime viikon torstaina 22.3.2018 pidetyssä seremoniassa öljy-yhtiön tytäryhtiön Arktikmorrazvedkan Suomessa vuonna 1982 rakennettu poralaiva palautettiin Venäjän lipun alle ja se sai takaisin alkuperäisen nimensä Valentin Sashin. 

    Kuva: Zarubeshneft

    Alus oli ensimmäinen kolmesta Rauma-Repolan Mäntyluodon tehtaan (nykyisin Technip Offshore Finland Oy) Neuvostoliitolle rakentamasta Gusto Pelican-tyyppisestä, maailman ensimmäisestä jääluokan omaavasta poralaivasta.

    Laiva on samalla rekisteröity takaisin Murmanskiin, vaikka se vielä jonkin aikaa jatkaakin töitään Vietnamin vesillä. AMNGR on vuodesta 2011 lähtien kuulunut Zarubeshneftegaz-yhtiölle.

    Laivassa on kaksi pääpotkuria, kaksi poikittaispotkuria perässä ja kolme ppikittaispotkuria keulassa, kaikki säätösiipisiä.

    Laivaan asennettu toisen sukupolven DP-2 paikannusjärjestelmä pystyy pitämään aluksen 10 cm tarkkuudella positiossaan aina 6 beaufortin tuuleen ja aallokkoon saakka.

    Aluksella on porattu arktisilla vesillä 12 vuoden aikana yhteensä 15 öljylähdettä 87 ja 325 metrin vesisyvyyksissä. Näihin kuuluu mm. kuuluisa Gazpromin Shtokmanin kenttä. Sen jälkeen alus on toiminut kansainvälisillä vesillä, vuosien 1998-2011 välillä bareboat-rahdattuna mm. Brasiliaan ja Etelä-Afrikkaan. Vuonna 2005 alus rahdattiin norjalaiselle yhtiölle vuoteen 2023 saakka ulottuvalla sopimuksella hintaan 21.000 USD/vrk. Markkinatietojen mukaan tämä rahtasi aluksen eteenpäin Deep Venture nimellä lähes 500,000 USD/vrk rahtitasolla. Venäläinen oikeus totesi sopimuksen pätemättömäksi, AMNGR:n johto sai mennä ja alus palautui v. 2011 venäläisille. Vuodesta 2012 lähtien alus on työskennellyt Vietsovpetron töissä. Tämä yhtiö on Zarubeshenftin ja Petrovietnamin yhteisyhtiö.

    Vuonna 2014 aloitettujen USA:n ja EU:n arktiseen öljynporaukseen kohdistuvien sanktioiden seurauksena Valentin Sashin päätettiin modernisoida ja nyt se on palautettu myös Venäjän lipun alle.

    Venäjän poralaivojen modernisointiin osallistuu myös Rosgeologia-yhtiö, joka uudistaa parhaillaan Hollming Oy:n telakalla Raumalla rakennetun insinööri-geologisen tutkimuslaiva Bavenitin. Työn pitäisi valmistua kesällä 2018, jonka jälkeen alus aloittaa työt alkuperäisellä sunnitellulla toiminta-alueellaan Venäjän Arktikassa.

    Valentin Sashinin tekniset tiedot ovat:

    – pituus 142,4 м,

    – leveys 24 м,

    – laitakorkeus 12,65 м,

    – syväys 7,3 м,

    – uppouma 16,866 т,

    – poratorinin kantokyky 454 т,

    – poratornin korkeau 48,8 м,

    – suurin porausyvyys 6500 м,

    – suurin vedensyvyys porauksessa 1740 м,

    – nopeus 13 узлов.

    Lisää aiheesta Uutiset

    Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

    24.04.2018

    Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa

    23.04.2018

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö