• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Tämä japanilainen robottilaiva voi ravistella koko merikuljetusalaa

    Japanin suurin konttivarustamo Nippon Yusen K.K. aikoo aloittaa Tyynenmeren ylittävän liikenteen koepurjehdukset itseohjautuvilla laivoilla vuonna 2019. Kokeilun arvellaan asettavan koko varustamobisneksen suurten mullistusten eteen.

    Japanin suurin konttivarustamo Nippon Yusen K.K. aikoo aloittaa Tyynenmeren ylittävän liikenteen koepurjehdukset itseohjautuvilla laivoilla vuonna 2019. Kokeilun arvellaan asettavan koko varustamobisneksen suurten mullistusten eteen.

    – Ensimmäisillä testimatkoilla koealus eli suurikokoinen konttilaiva on miehitetty, mutta miehistö päivystää vain meriturvallisuuden takaamiseksi, aluksen kehitystyössä mukana olevan Monohakobi Technology Instituten toimitusjohtaja Hideyuki Ando kertoo Bloombergille.

    Monohakobi on Nippon Yusenin meriturvaan, energiatalouteen ja logistiikkaan keskittynyt tutkimusyksikkö.

    Tokiolaisvarustamo on vain yksi peluri autonomisten laivojen kehitystyössä. Norjalaisella lannoiteyhtiö Yaralla on oma hankkeensa ja Suomessa tätä toimintaa kehittää muun muassa Rolls-Royce Finland sekä tukku muita yrityksiä.

    Robottilaivojen käyttäjät tähtäävät miehistökustannusten alentamiseen ja meriturvallisuuden parantamiseen automatisaation myötä. Juuri inhimilliset virheet aiheuttavatkin suurimman osan merenkulun onnettomuuksista, ja tämä on viimeksi nähty kahden amerikkalaisen sotalaivan törmäilyissä Aasian merialueilla.

    Nippon Yusen turvaa kotimaiseen teknologiaan

    Japanilaisvarustamo työskentelee yhdessä tutkia valmistavan Furuno Electricin kanssa. Muita kumppaneita ovat viestintälaitteita valmistavat Japan Radio ja Tokyo Keiki.

    Myös muut suuret japanilaiset konttivarustamot kuten Mitsui O.S.K. Lines ja Kawasaki Kishen Kaisha työstävät omia itseohjautuvia aluksiaan.

    Sormensa pelissä on myös Japanin hallituksella, joka tutkii ja määrittelee itseohjautuvien alusten standardeja. Hallituslähteiden mukaan tavoitteena on liikennöidä 250:llä Japanissa rakennetulla robottilaivalla jo vuoteen 2025 mennessä.

     

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-23/nippon-yusen-to-test-vessel-remotely-in-quest-for-robot-ships

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö