• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Trafigura varustaa kaikki uudet tankkerinsa rikkipesureilla

    Trafigura on nyt vahvistanut jo viime kesäkuusta kerrotun jättitilauksensa, jonka mukaan varustamo hankkii kaikkiaan 32 uutta raakaöljyalusta ja tuotetankkeria. Alusten toimitukset alkavat tämän vuoden lopussa ja suurin osa uudisrakennuksista valmistuu vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

    Tankkerivarustamo ja merkittävä öljytrader Trafigura aikoo varustaa kaikki uudet aluksensa rikkipesureilla, jotta varustamo yltää IMO:n vuonna 2020 voimaan tuleviin tiukkoihin hiukkaspäästörajoituksiin.

    – Ensimmäiset alukset valmistuvat tämän vuoden lokakuussa, Trafiguran edustaja kertoo Reutersille sähköpostilla. Trafigura ei paljasta enempiä yksityiskohtia rikkipesureista saati hankintojen hinnoista.

    Hiilipäästöt seuraavaksi IMO:n tulinjalla

    Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n uudet määräykset rikkipäästöjen ylärajoista tulevat voimaan vuoden 2020 tammikuussa. Niiden mukaan päästöjen ylärajaa tiukennetaan 0,5 prosenttiin nykyiseltä 3,5 prosentin tasolta.

    Varustamot kaikkialla maailmassa ponnistelevat alustensa sovittamiseksi uusiin sääntöihin. Eräs tapa on hankkia kalliita skrubbereita eli rikkipesureita, joiden avulla alukset voivat edelleen käyttää halvempia korkean rikkipitoisuuden ’likaisia’ polttoaineita.

    Eräiden merenkulun asiantuntijoiden mukaan juuri skrubbereiden kalliit hankinta- ja asennuskustannukset ovat saaneet monet varustamot empimään puhtaampien päästöjen laiteinvestoinneissa.

    Lisäksi monet ovat odottavalla kannalla, koska IMO:n uskotaan seuraavaksi valmistelevan uusia rajoituksia hiilidioksidipäästöille. Näiden arvellaan tulevan voimaan vuodesta 2023 alkaen.

    https://www.reuters.com/article/shipping-fueloil/trafigura-to-install-scrubbers-on-its-new-tanker-fleet-idUSL3N1R844T

    Lisää aiheesta Uutiset

    Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

    24.04.2018

    Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa

    23.04.2018

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö