• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Tuhatvuotinen merenkulkuala tulee mullistumaan

    – Merenkulkualan työskentelytavat, rahdin käsittely- ja merenkulkutekniikat sekä ylläpidosta ja turvallisuudesta huolehtiminen laivoilla eivät ole koskaan enää entisensä, toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi myöntää maanantaina 30.10.2017 ilmestyvässä Navigator-lehdessä.

    Grimaldi Groupin 21. Euromed Convention -tapahtuman aiheena oli tänä vuonna Maalta merelle – From Land to Sea. Tapahtuma järjestettiin Sardiniassa syyskuun lopussa.

    Tapahtuman teemana oli kestävän kehityksen mukainen meriliikenne ja sen rooli yhteisöissä. Tapahtuman yhteydessä järjestetyn paneelin aiheena oli ”maailmanlaajuisen ja alueellisen vastuullisen meriliikenteen saavuttaminen vuoteen 2050 mennessä”.

    – Tavoitteena on saavuttaa varustamoyhdistysten kansainvälisen etujärjestön, International Chamber of Shippingin asettama tavoite: vähentää vuoteen 2050 mennessä tai mahdollisesti jo sitä ennen laivaliikenteestä aiheutuvia Co2-päästöjä tonnilta/km 50 prosentilla vuoden 2008 tasoon verrattuna. Tavoite on rohkea, vaikka tekniikkaa on käytettävissä, ja se on asetettu saavutettavaksi tai jopa ylitettäväksi. Tästä on huomattavissa, miten laajalti maailmassa tätä nykyä keskitytään kestävään kehitykseen, Grimaldi Groupin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoi tapahtuman avajaispuheessaan.

    Grimaldin mukaan kestävä kehitys takaa toimintojen taloudellisen kannattavuuden kaikilla aikajänteillä. Lyhyellä aikavälillä yritys, joka ei huomioi ympäristöasioita vaarantaa omantuntonsa, joutuu maksamaan suuria polttoainekustannuksia ja hallinnollisia sakkoja ja se myös vahingoittaa yrityksen imagoa. Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä yritys on taas vaarassa joutua sysätyksi ulos markkinoilta ympäristövaatimusten laiminlyönnin ja korkeampien toimintakustannusten vuoksi.

    Rikistä on päätetty luopua öljyn hinnan kehityksestä huolimatta. Se osittain selittää sen, miksi tehokkaat toimijat ottavat käyttöön yhä suurempia aluksia kaikilla meriliikenteen sektoreilla, luottaen skaalaetuihin ja vähentäen jyrkästi päästöjä kuljetettua tonnia kohden.

    Grimaldi uskoo, että jatkossa akut tulevat korvaamaan polttoainemoottorit ja ensimmäiset täysin sähkökäyttöiset laivat ovatkin tekemässä tuloaan Pohjois-Euroopassa. Tähän suuntaan laivat ovat menossa.

    LUE LISÄÄ MAANANTAINA 30.10. ILMESTYVÄSTÄ NAVIGATOR-LEHDESTÄ.

     

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    IMO pelaa kovaa – julistaa rikkipitoisen polttoaineen laivat merikelvottomiksi

    20.11.2017

    Tämän vuoksi energiajätit hallitsevat myös LNG-markkinaa

    20.11.2017

    EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    17.11.2017

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    17.11.2017

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    16.11.2017

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    16.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö