• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Turussa suunniteltu pop-up jäänmurtaja sai Euroopan telakat innostumaan

    Liikennevirasto valmistelee parhaillaan pilottihanketta, joka voi parhaimmassa tapauksessa ratkaista leijonanosan Suomen sisävesien ja rannikon jäänmurtohuolista, Rami Nieminen kirjoittaa tämän päivän Turun Sanomissa.

    Liikennevirasto on avannut tarjouskilpailun, jolla haetaan sopivaa telakkaa rakentamaan siirrettävää, jäätä murtavaa irtokeulaa. Ajatuksena on, että keula voitaisiin kiinnittää satamahinaajaan, ja näin syntyisi kätevästi väliaikainen jäänmurtaja. Se voisi talvet murtaa jäitä ja sulan veden aikana tehdä muita töitä.

    Liikennevirasto valmistelee parhaillaan pilottihanketta, joka voi parhaimmassa tapauksessa ratkaista leijonanosan Suomen sisävesien ja rannikon jäänmurtohuolista, Rami Nieminen kirjoittaa tämän päivän Turun Sanomissa.

    Liikennevirasto on avannut tarjouskilpailun, jolla haetaan sopivaa telakkaa rakentamaan siirrettävää, jäätä murtavaa irtokeulaa. Ajatuksena on, että keula voitaisiin kiinnittää satamahinaajaan, ja näin syntyisi kätevästi väliaikainen jäänmurtaja. Se voisi talvet murtaa jäitä ja sulan veden aikana tehdä muita töitä.

    Hankkeen taustalla on se tosiasia, että kovan jäätalven iskiessä Suomesta loppuvat jäänmurtajat kesken.

    – Jäänmurtokapasiteettia ei ole riittävästi. Nyt ollaan kehittämässä lisää kapasiteettia, koska varsinkin Saimaalla osa aluksista on myös hyvin vanhoja. Yritämme samalla kehittää uusia tapoja jään murtamiseen. Yksi ajatus on kaluston joustavuus, selittää projektipäällikkö Emmi Huvitus Liikennevirastosta.

    Irtokeulan koeajojen on tarkoitus alkaa Saimaalla vuonna 2019. Jos ratkaisu osoittautuu toimivaksi, sitä voidaan kokeilla rannikon merialueilla. Tarvittaessa voidaan rakentaa suurempia keuloja, jotka pystyvät korvaamaan keskikokoisen jäänmurtajan.

    Laivaan kiinnitettävä irtokeula ei ole uusi keksintö. Uutta kuitenkin on se, että nyt keula saa omat moottorit ja potkurit. Se antaa hinaajalle lisää massaa ja jäänmurskausvoimaa. Irtokeula on suunniteltu sen kokoiseksi, että sen tekemässä jäärännissä Saimaan kauppa-alukset mahtuvat kulkemaan.

    Irtokeulan mallin on suunnitellut turkulainen ILS-suunnittelutoimisto.

    Yrityksen toimitusjohtaja Jyrki Lehtonen kertoo, että keulahanke herätti tuoreeltaan paljon kiinnostusta laivanrakennusalan messuilla Rotterdamissa. Useampi eurooppalainen telakka vaikutti olevan kiinnostunut osallistumaan tarjouskilpailuun, vaikka kyse on melko pienimuotoisesta projektista. Onnistuessaan se voi nimittäin uudistaa koko jäänmurtobisnestä.

    – Tällä hetkellä laiva-alalla off-shore-markkina on edelleen aika matalalla. Työaluksia, kuten hinaajia on selvästi liikaa. Erikoisaluksia tehdään jonkin verran, mutta kilpailu jokaisesta projektista on todella äärettömän kovaa. Risteilyalusmarkkinat antavat sen kuvan, että töitä on vaikka kuinka paljon, mutta muissa ryhmissä kilpailu on rankkaa,Lehtonen sanoo.

    http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3736834/Turussa+suunniteltiin+popupjaanmurtaja++telakat+ympari+Eurooppaa+innostuivat

     

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö