• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Meripelastusseura hankkii kymmenen uutta meripelastusvenettä

    Suomen Meripelastusseura on päättänyt hankkia kymmenen uutta meripelastusvenettä Kokkolassa toimivalta Kewatec AluBoatilta. Hankinnan kokonaisarvo on noin 5 M€.

    Vuoden meripelastajaksi 2017 pelastusvene Fagerön miehistö

    Suomen Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden meripelastajaksi 2017 pelastusvene Fagerön miehistön Inkoon Meripelastusyhdistyksestä. Miehistö hoiti juhannusviikonloppuna 11 hälytystehtävää, mikä oli 10 prosenttia Seuran kaikkien yksiköiden juhannuksen ajan tehtävistä.

    Luotsiveneiden evakuointireittejä kehitetään

    Onnettomuustutkintakeskus on todennut tutkimuksissaan, että onnettomuuteen joutunut luotsivene L242 on veneenä sääntöjenmukainen. Onnettomuuden kohteena olleen tyypin veneet on tällä hetkellä talvitelakoitu, kuten muutkin Finnpilotin nopeat luotsiveneet.

    Otkesin esiin nostama tarve evakuointireittien kehittämiseen on tunnistettu myös onnettomuuden jälkeisissä Finnpilotin omissa analyyseissä. Tarve koskee oman venekaluston lisäksi laajasti myös muuta työvenekalustoa.

    Merionnettomuuksien määrä laski merkittävästi viime vuonna

    Suomen vesialueilla tapahtui viime vuonna 31 merionnettomuutta, mikä on noin neljänneksen edellisvuotta vähemmän. Kokonaisuutena merenkulun turvallisuuden tilaa voidaan pitää hyvänä.

    Verrattuna edelliseen vuoteen vuoden 2017 aikana merionnettomuuksien määrissä tapahtui selvää laskua. Vuoden 2017 loppuun mennessä Trafin tietoon tuli 31 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta. Vuonna 2016 onnettomuuksia sattui 41.

    Varustamot ovat erittäin haavoittuvia kyberiskuille

    Tietoturvayhtiö CyberKeel teki eräässä keskikokoisessa varustamoyhtiössä sokeeraavan löydön. Turvafirman perustaneen Lars Jensenin mukaan hakkerit olivat istuttaneet varustamon it-järjestelmiin viruksen, jonka avulla rikolliset kykenivät seuraamaan yhtiön talousosaston sähköpostiliikennettä.
    Virus muutti esimerkiksi polttoainetoimittajien laskujen tilinumeroita, joten maksut suuntautuivat suoraan rikollisten pankkitileille.
    – Hakkerit ehtivät tienata miljoonia dollareita ennen kuin varustamo havaitsi ongelmat, Jensen kertoo BBC:lle.

    Merenkulun vuosi on sujunut turvallisesti Suomen aluevesillä

    Merenkulun turvallisuuden tila Suomen aluevesillä ja suomalaisilla aluksilla on viime vuosina ollut hyvä ja vakaa. Vakavia merionnettomuuksia ei vuoden 2017 ensimmäisen puolen vuoden aikana sattunut. Vuoden 2017 ensimmäisen puolen vuoden aikana Trafin tietoon tuli 18 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta, joista

    Nigerian laivasto väittää piraattien iskujen vähentyneen selvästi

    Nigerian laivasto sanoo aluevesien rauhoittuneen niin, että merirosvojen hyökkäysten määrä on vuoden alkupuoliskolla pudonnut 68 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. 

    Finnpilot voisi hoitaa myös liikenteenohjauksen

    Luotsaus ei ole itsetarkoitus, mutta meriturvallisuus on, ja meillä on siitä Suomen laajin osaaminen, vastavalittu Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen toteaa. Hän toivoo tällä osaamisella olevan käyttöä tulossa olevassa meriliikenteenohjauksen uudistuksessa.

    Valaat ja alukset törmäyskurssilla useammin kuin luullaan

    Merentutkijoiden ryhmä raportoi siitä, että valaiden sekä alusten että veneiden törmäykset varsinkin Uuden Englannin osavaltioiden edustalla ovat selvästi luultua yleisempiä. Tieteentekijät keskittyivät Gulf of Mainen eteläisiin merialueisiin, jotka sijaitsevat Massachusettsin, New Hampshiren ja Mainen rannikoiden edustalla.

    Finnpilotin johto vaihtui

    Finnpilotin toimitusjohtaja Matti Pajula jäi eläkkeelle huhtikuun alussa. Uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin Finnpilotin luotsausjohtaja Kari Kosonen. Luotsausjohtajana aloitti samaan aikaan merikapteeni Sanna Sonninen, joka siirtyi tehtävään Trafin osastopäällikön toimesta.
    – Luotsaus ei ole itsetarkoitus, mutta meriturvallisuus on, ja meillä on siitä Suomen laajin osaaminen, vastavalittu toimitusjohtaja Kari Kosonen toteaa.

    Arvostettu merenkulun turvallisuuspalkinto Liikenneviraston VTS-toiminnalle

    Liikenneviraston VTS-keskukset ovat vuosien varrella tehneet paljon työtä merenkulun sujuvuuden ja turvallisuuden edistämiseksi.

    Luotsaus tuottaa yhteiskunnalle lisäarvoa

    Finnpilot Pilotage Oy:n toiminta pystyttiin viime vuonna sopeuttamaan kysynnän laskuun ja palvelutaso säilyi erinomaisella tasolla. Luotsaukseen sijoitettu euro tuottaa yhteiskunnalle kaksi takaisin.
    Tilikauden 2014 liikevaihto oli 36,8 milj. euroa, joka oli vuoden 2013 liikevaihtoa 0,8 milj. euroa pienempi (2013: 37,6 milj. euroa). Finnpilotin koko vuoden liiketulos oli 2,0 milj. euroa (2013: 2,5 milj. euroa) ja tilikauden tulos 0,9 miljoonaa euroa (2013: 1,0 milj. euroa).

    Laivojen rikkivalvonta alkaa tammikuussa

    Hallitus on vahvistanut 11.12.2014 rikkidirektiivin edellyttämät uudet säädökset Suomessa. Näiden mukainen alusten polttoaineita koskevien rikkipitoisuusvaatimusten valvonta alkaa 1.1.2015.

    Liikennevirasto yhdeksällä jäänmurtajalla ensi talveen

    Liikennevirasto ja Ruotsin Sjöfartsverket ovat allekirjoittaneet uusimman jäänmurtosopimuksen Helsingissä 1.12.2011. Sen ansiosta jäänmurrosta on huolehtimassa ensi talvena Pohjanlahdella myös ruotsalainen jäänmurtaja Frej. Kaiken kaikkiaan Suomen merialueilla on käytettävissä ensi talvena yhdeksän jäänmurtajaa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö