• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Väitöstutkimus laivanrakennuksesta malli kestävän kehityksen johtamiseen

    KUVA: Wärtsilä Marines Solutions-yksikön ympäristöliiketoiminnan johtaja, DI Juha Kytölä väittelee perjantaina Vaasan yliopistossa. Kuvaaja: Mikko Lehtimäki

    Kestävän kehityksen yhdistäminen liiketoimintaan koetaan yrityksissä haasteellisena, joskus jopa mahdottomana. Ympäristöarvot ja yhteiskuntavastuu tuntuvat vastakkaisilta vaatimuksilta yrityksen taloudellisiin tavoitteisiin verrattuna. Ympäristölainsäädännön tiukentuminen ja yhteiskunnan moraalikäsitysten kehitys pakottavat yritysjohtajat kuitenkin pohtimaan, miten heidän tulisi muuttaa yritystensä johtamista.

    Vaasan yliopistossa tehty uusi väitöstutkimus osoittaa, että kestävä kehitys voidaan yhdistää kannattavasti osaksi yritysten liiketoimintaa. Väitöstyö antaa yritysjohdolle myös konkreettisen työkalun, jonka avulla prosessia voidaan ohjata ja johtaa.

    Sarvivalaat avittavat NASA:n tutkimuksia mannerjään sulamisesta

    Grönlantia ympäröivät jäämassa sisältävät kymmenen prosenttia koko maapallon makean veden varannoista. Sulaessaan Grönlannin jäät nostavat valtamerten pintaa kuudella metrillä, eikä tutkijoiden piirissä ole epäselvyyttä sulamisen alkamisesta. Jopa 10 000 vuoden ikinen ikijää on suurin piirtein Teksasin osavaltion kokoinen.

    Kaikille avoin itseohjautuvien laivojen meriliikenteen testialue avautuu ”Jaakonmerellä”

    KUVA Rolls-Roycen kuva tulevaisuuden itseohjautuvasta laivasta. Rolls-Royce on yksi DIMECC Oy:n johtaman One Sea -ekosysteemin perustajajäsenistä.

    Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. 
    Lähde: Kunnossapidon erikoislehti Promaint.

    Maerskin kansipäällystöä Aboa Maren jäänavigointikurssilla

    Kapteeneita ja kansipäällystöä Maersk Linelta osallistuu Aboa Maren jäänavigointia käsittelevään koulutussarjaan kesän ja syksyn aikana. Koulutus täyttää arktista merenkulkua koskevan polaarikoodin mukaiset turvallisuus- ja ympäristövaatimukset. Koulutus on räätälöity Maersk Linen koulutustarpeiden mukaan ja koulutuksessa on otettu huomioon Maersk Linen uushankintojen, Baltic Feeder -alusten, operointi. Alukset on määrä toimittaa Maersk Linelle myöhemmin tänä vuonna.

    Väitös talvimerenkulun turvallisuuden ja riskien hallinnasta

    Osiris A., Valdez Banda, M.Sc. väittelee 8.6.2017 Aalto Yliopistossa aiheena, mitä etuja voidaan saavuttaa systemaattisella turvallisuuden ja riskien hallinnalla Suomen talvimerenkulussa?

    Suomalainen start-up sopi merenkulun yhteistyöstä jenkkiyliopiston kanssa

    Merialan yritysuntuvikko EEX Maritime Oy on tehnyt merkittävän yhteistyösopimuksen suuren amerikkalaisen yliopiston SUNY Maritime Collegen kanssa. Kumppanusten tavoitteena on kehittää merialan yrittäjyyttä ja teknologisia keksintöjä.

    Väitös laivojen sekamiehityksestä

    Huhtikuun lopussa tarkastetaan FM, merietnologi Anne Ala-Pölläsen väitöskirja, jossa tarkastellaan laivojen sekamiehistön elämää. Aineiston pohjalta voidaan nähdä mahdollisuuksia kehittää suomalaisesta sekamiehityksestä järjestelmä, joka tukee miehistön kehittymistä yhtenäiseksi ja toisia osapuolia hyväksyväksi yhteisöksi.

    Meriklusterin toimialoilla osaajien tarve lisääntyy

    Tekniikan alalla Varsinais-Suomessa on erityisesti vientiteollisuudessa pulaa korkean osaamisen työvoimasta.

    – Teknologiateollisuuden yritykset vastaavat 50 prosentista Varsinais-Suomen viennistä ja 70 prosentista alueen elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Korkean teknologian vientialalle osaaminen ja osaajien saatavuus on keskeinen menestystekijä. Siksi koulutuksen ja koulutusjärjestelmän on jatkuvasti uudistuttava, muistuttaa Teknologiateollisuus ry:n Varsinais-Suomen aluepäällikkö Teppo Virta.
    Esimerkiksi meriklusteriin liittyvillä toimialoilla lisääntyy jatkuvasti erikoisosaajien tarve.

    Merenkulkualan koulutus kaipaa lisää kauppamiehiä ja lain tuntijoita

    Suomessa on korkea osaaminen merenkulkualalla, mutta sitä ei osata vielä myydä riittävästi. Koulutustarpeita kartoittaneen selvityksen mukaan talousosaamisen lisäksi tarvitaan enemmän merioikeuden asiantuntijoita, uutisoi YLE tänään.

    Uutta tietoa yötyön vaikutuksista luotsauksessa

    Tutkimus antoi laajasti uutta tietoa vaativan turvallisuustehtävän suorittamisessa syntyvästä kuormituksesta. Hanke toteutettiin sujuvassa yhteistyössä luotsien ja luotsikutterinhoitajien liittojen kanssa.

    Luotsaustyö on epäsäännöllistä vuorotyötä, jota tehdään kaikkina vuorokauden ja vuodenaikoina. Yö väylällä –tutkimuksen tavoite oli saada lisää tietoa nykyisen työaikamallin (viikko töitä, viikko vapaata) kuormittavuudesta ja löytää keinoja vaikuttaa työtekijöiden jaksamiseen. Tutkimus koski luotseja ja kuljetuksista vastaavia luotsikutterinhoitajia.

    Eniten luotsauksessa kuormittaa yöllä työskentely, mutta myös työn epäsäännöllisyys ja työtehtävän odottelu on stressaavaa. Keskeisin tutkimustulos oli palauttavan unen riittämättömyys. Usea peräkkäinen valvottu tai huonosti nukuttu yö lisäävät univelkaa, josta työntekijät eivät aina ehdi palautua työviikon eivätkä vapaaviikon aikana.

    Damen coordinating European Innovation Project LeanShips

    The European Innovation Project LeanShips – Low Energy And Near To Zero Emissions Ships – aims to demonstrate the effectiveness and reliability of energy saving and emission reduction technologies at real scale. LeanShips is one of the first projects funded under the new European Research and Innovation Framework Program HORIZON 2020.

    Tutkimusmatka RV Lancella toi uutta tietoa merijään liikkeestä

    Norjalainen tutkimusalus RV Lance ajelehtii parhaillaankin jäiden mukana Jäämerellä. Puoli vuotta kestävän tutkimusmatkan ensimmäisellä osuudella oli mukana myös Ilmatieteen laitoksen Jari Haapala. Matka toi paljon uutta tietoa Jäämeren merijään liikkuvuudesta.

    Pro­jek­ti­ha­ke­muk­sia Ark­ti­set meret –ohjel­maan on tul­lut jo yli vii­si­kym­mentä

    Projektihakemuksia Arktiset meret -ohjelmaan on tullut ensimmäisen vuoden aikana yli viisikymmentä. Se on hyvä määrä ja etenkin kun lähes puolet on laajoja rinnakkaishankekokonaisuuksia. Erityisesti ympäristö- ja energia-tehokkuutta koskeviin projekteihin on haettu rahaa. Toisen vuoden teemoina ovat esillä toiminnan kehittäminen leanin avulla sekä teollinen internet.

    HarjoitteluMyllystä tulee itsenäinen yhdistys

    Suomen Varustamot ry:n ja merialan oppilaitosten yhteisen HarjoitteluMyllyn on tarkoitus itsenäistyä ensi vuoden alussa omaksi yhdistyksekseen, Merenkulun HarjoitteluMylly ry:ksi.

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne ennallaan

    Tuoreen Varustamobarometrin mukaan merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne ei ole parantunut viimeisen 12 kuukauden aikana. Yli puolet vastaajista arvioi edellisen vuoden tapaan, että suhdannetilanne on heikentynyt ainakin jonkin verran. Tulevaisuus nähdään kuitenkin positiivisena, mistä osoituksena on merikuljetusmarkkinoiden suhdanteita kuvaavan saldoluvun vaihtuminen negatiivisesta positiiviseksi.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö