• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ukrainalainen varustamo alkaa laskuttaa rahdeista bitcoineilla

    Kybervaluutta tekee tuloaan myös merenkulkualalle ja kansainväliseen raaka-ainekauppaan. Ukranainalainen Varamar -varustamo on aloittanut neuvottelut ensimmäisen asiakkaansa kanssa rahtien maksamisesta bitcoineilla.

    Odessalaisvarustamon perustaja Aleksander Varvarenko sanoo bitcoinin vähentävän pankkien välistä paperisotaa ja helpottavan kaupankäyntiä eritoten talouspakotteiden kohteina olevien maiden kanssa.

    – Monissa maissa pankkien järjestelyt ovat mutkikkaita ja kalliita. Bitcoin ratkaisee ongelmat nopeasti ja yksinkertaisesti. Kaupankäynti helpottuu Pakistanin, Venäjän, Sudanin, Jemenin ja Qatarin kaltaisissa maissa, joissa on turvallisiksi katsottuja yrityksiä mutta jotka ovat joutuneet muiden hallitusten pakotteiden kohteiksi syystä tai toisesta, Varvarenko kertoo Bloombergille.

    Vaikka Varamarin kybervaluuttahanke on vasta alkutekijöissään, se on silti selvä merkki bitcoinin kasvavasta suosiosta. Bitcoinin arvo ylitti keskiviikkona hetkellisesti jo 11 000 dollarin rajan ja arvo on lähes kaksitoistakertaistunut vuoden aikana.

    Silti kybervaluuttoja käytetään kansainvälisessä kaupassa vielä aika vähän, Bloomberg huomauttaa.

    Meriala on kybervaluutan koekenttä

    Ukrainalaisten ohella muutkin varustamot katselevat bitcoinin suuntaan. Venäläinen laivameklari Interchart selittää syyksi tähän juuri talouspakotteet ja niihin liittyvät pankkitoiminnan rajoitukset. Koska dollareita ei saada, pitää monen ostajan turvautua kybervaluutan kaltaisiin muihin keinoihin.

    Gibraltarilla toimivan viljakaupan välittäjän Quorum Capitalin johtava osakas Ivan Vikulov sanoo, että vaikka Quorum on kokeillut bitcoin-kauppaa, yrityksen pitää vielä tehdä paljon kotiläksyjä uusien kauppatapojen kehittämiseksi. Quorum toimii bitcoin-kimpassa Interchartin kanssa.

    – Merenkulkuala on pahasti köysissä, koska valtaosa aluksista on liputettu offshore -maihin ja silti varustamoiden pääkonttorit sijaitsevat vaikkapa Baltiassa ja itäisen Euroopan maissa, joista dollareita on vaikea saada, Vikulov kertoo.

    Vikulovin mukaan juuri venäläinen Interchart työskentelee yhdessä pankkien ja bitcoin -palveluja tarjoavien lompakonhallintayritysten kanssa.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-29/bitcoin-shows-up-in-shipping-as-ukrainian-firm-plans-first-deal

    Lisää aiheesta Uutiset

    Meyer Werft ja Osram juhlivat kymmenen vuoden valaisinkimppaa

    17.12.2017

    Kiinalainen CNOOC rahtaa kaksi LNG-tankkeria kelluviksi hätävarastoiksi

    17.12.2017

    VG-Shipping ja Gaiamare sulautuvat yhdeksi varustamoyhtiöksi

    17.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö