• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Satamajärjestö AAPA:n (American Association of Port Authorities) navigoinnista vastaava johtaja Jim Walker sanoo, että tähän mennessä luvat on myönnetty vain kolmelle itärannikon satamalle.

    Tällä haavaa suurimmat Panaman kanavan läpi mahtuvat alukset joutuvat seilaamaan vajailla lasteilla tai odottamaan korkeinta vuorovettä, ennen kuin ne pääsevät amerikkalaissatamiin, New York Times kirjoittaa.

    Esimerkiksi Virginian satama on vain yksi neljästä itärannikon satamasta, jonka väylät täyttävät suurten konttialusten edellyttämän 50 jalan eli 16,50 metrin syvyysvaatimukset luoteen eli laskuvedenkin aikana.

    Georgian osavaltion Savannahin satamaan johtavaa kanaalia on alettu ruopata edellä mainittuun syvyyteen, mutta 973 miljoonaa dollaria maksava kaivu-urakka valmistuu vasta viiden vuoden päästä. Etelä-Carolinassa sijaitseva Charleston aikoo aloittaa ruoppaukset tänä syksynä.

    ”Kiinaisalus täytti koko joen Savannahissa”

    Viime viikolla Savannahin satamassa vieraili suurin koskaan itärannikon satamissa käynyt alus, kiinalaisvarustamo COSCO:n omistama konttilaiva M/S Cosco Development. Noin 1 200 jalan eli 366 metrin mittainen alus on pidempi kuin lentotukialaus USS Gerald R. Ford.

    Mammuttialus kykenee kuljettamaan 13 000 kappaletta 20 teu:n konttia ja sen kapasiteetti on täydet 30 prosenttia suurempi kuin Savannahissa aiemmin käynyt kaikkein suurin konttilaiva.

    Ja vaikka Hongkongiin liputettu Cosco Development ei ole läheskään maailman suurin konttialus,  se on tähän mennessä kaikkein suurin Panamasta läpi seilannut alus. Ja joka tapauksessa aluksen käynti Savannahissa alleviivaa itärannikon satamien nopeaa tarvetta kohentaa infrastruktuuriaan mega-aluksia varten.

    Kymmenittäin sivullisia oli kokoontunut Savannahin kanaalin rannoille seuraamaan mammutin rantautumista viime viikolla.

    – Sehän täyttää koko joen, huudahti kauppalaivan perämiehenä 1960-luvulla palvellutAndrew Evans.

    – Tuon jättiläisen kyytiin mahtuisi ainakin kymmenen minun aikojeni suurinta laivaa, ehkäpä enemmänkin, hän kertoi Reutersille.

    https://www.nytimes.com/aponline/2017/05/11/us/ap-us-seaports-giant-ship.html?_r=0

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö