• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Satamajärjestö AAPA:n (American Association of Port Authorities) navigoinnista vastaava johtaja Jim Walker sanoo, että tähän mennessä luvat on myönnetty vain kolmelle itärannikon satamalle.

    Tällä haavaa suurimmat Panaman kanavan läpi mahtuvat alukset joutuvat seilaamaan vajailla lasteilla tai odottamaan korkeinta vuorovettä, ennen kuin ne pääsevät amerikkalaissatamiin, New York Times kirjoittaa.

    Esimerkiksi Virginian satama on vain yksi neljästä itärannikon satamasta, jonka väylät täyttävät suurten konttialusten edellyttämän 50 jalan eli 16,50 metrin syvyysvaatimukset luoteen eli laskuvedenkin aikana.

    Georgian osavaltion Savannahin satamaan johtavaa kanaalia on alettu ruopata edellä mainittuun syvyyteen, mutta 973 miljoonaa dollaria maksava kaivu-urakka valmistuu vasta viiden vuoden päästä. Etelä-Carolinassa sijaitseva Charleston aikoo aloittaa ruoppaukset tänä syksynä.

    ”Kiinaisalus täytti koko joen Savannahissa”

    Viime viikolla Savannahin satamassa vieraili suurin koskaan itärannikon satamissa käynyt alus, kiinalaisvarustamo COSCO:n omistama konttilaiva M/S Cosco Development. Noin 1 200 jalan eli 366 metrin mittainen alus on pidempi kuin lentotukialaus USS Gerald R. Ford.

    Mammuttialus kykenee kuljettamaan 13 000 kappaletta 20 teu:n konttia ja sen kapasiteetti on täydet 30 prosenttia suurempi kuin Savannahissa aiemmin käynyt kaikkein suurin konttilaiva.

    Ja vaikka Hongkongiin liputettu Cosco Development ei ole läheskään maailman suurin konttialus,  se on tähän mennessä kaikkein suurin Panamasta läpi seilannut alus. Ja joka tapauksessa aluksen käynti Savannahissa alleviivaa itärannikon satamien nopeaa tarvetta kohentaa infrastruktuuriaan mega-aluksia varten.

    Kymmenittäin sivullisia oli kokoontunut Savannahin kanaalin rannoille seuraamaan mammutin rantautumista viime viikolla.

    – Sehän täyttää koko joen, huudahti kauppalaivan perämiehenä 1960-luvulla palvellutAndrew Evans.

    – Tuon jättiläisen kyytiin mahtuisi ainakin kymmenen minun aikojeni suurinta laivaa, ehkäpä enemmänkin, hän kertoi Reutersille.

    https://www.nytimes.com/aponline/2017/05/11/us/ap-us-seaports-giant-ship.html?_r=0

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    Jäänmurtajat ovat uudenlaisen pohjoisen kilpavarustelun tärkein ase

    19.04.2018

    Väylämaksun puolittamista jatketaan vuosina 2019-2020

    15.04.2018

    Venäjä leventää läsnäoloaan pohjoisnavalla

    10.04.2018

    Liikenneviraston liikenteenohjaustoiminnoista valtion erityistehtäväyhtiö

    05.04.2018

    Jäätalvi jatkuu

    03.04.2018

    Suomenlahden merivartiosto varoittaa nopeasti vaihtuvista tilanteista merialueilla

    27.03.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö