• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Uuden Mein Schiff 2 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun telakalla

    Uuden Mein Schiff 2 –aluksen köli laskettiin tänään 5.102017 Meyer Turun telakalla. Tämä tärkeä laivanrakentamisen virstanpylväs aloittaa laivan rungon kokoamisen. Alus on valmistuessaan jo kuudes Meyer Turun saksalaiselle TUI Cruisesille rakentama laiva. Uusi Mein Schiff 2 valmistuu alkuvuodesta 2019.

    Uusi Mein Schiff 2 on keväällä 2018 valmistuvan uuden Mein Schiff 1:n sisaralus. Molemmat laivat pohjautuvat erittäin hyvin onnistuneeseen Mein Schiff 6:een, mutta laivoja on kehitetty edelleen ja niihin on tehty useita parannuksia ja lisätty uusia tiloja ja toimintoja. Uudet Mein Schiff –alukset (315m) ovat myös 20 metriä edeltäjäänsä pidempiä. Mein Schiff 1 ja 2 -laivoihin mahtuu 2894 matkustajaa ja ne ovat todellisia urheilun ja hyvän olon aluksia. Laivoissa on 438 metriä pitkä juoksurata, joka on lähes kaksi kertaa pidempi kuin Mein Schiff 6:ssa. Alusten urheiluareena on myös kokonaan katettu. Molemmissa aluksissa on myös kiipeilyseinä.

    TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier oli läsnä Turussa kölinlaskussa, ja hän oli yksi VIP-vieraista joka tradition mukaisesti asetti onnenkolikot kölipukkien päälle.

    “On aina hienoa vierailla telakalla näkemässä tulevien alusten kehitys. Uudet Mein Schiff 1 ja 2 ovat valmistuessaan hieno lisä laivastomme johtoon tuleville vuosille. Olemme erittäin tyytyväisiä rakentamisen etenemiseen”, toimitusjohtaja Meier toteaa.

    Mein Schiff 2:n kölilasku tapahtuu hyvin mielenkiintoisessa vaiheessa Meyer Turun telakalla. Telakan uuden 1200 tonnin Goliath-nosturin osia ollaan siirtämässä rakennusaltaan reunoilla paikalleen odottamaan nosturin viikolla 41 alkavaa lopullista nostamista.

    “Olemme juuri laskeneet vesille Mein Schiff 1:n ja nyt aloittaneet Mein Schiff 2:n rungon kokoamisen esivalmistetuista suurlohkoista. Tästä näkee hyvin miten olemme kiristämässä työtahtia samalla kun toteutamme isoa investointiohjelmaamme. Suuri Goliath-nosturi on näistä investoinneista vain yksi esimerkki. Nosturin nostaminen on hyvin mielenkiintoista: Ensin muutaman viikon päästä nostamme toisen jalan pystyyn, ja sen jälkeen toisen. Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta jo nosturin pääkannatinpuomi painaa 2500 tonnia. Puomi nostetaan marraskuun alussa nosturin omia jalkoja käyttäen lopulliseen, yli sadan metrin korkeuteensa”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer kertoo.

    Täysin pystytettynä uusi Goliath-nosturi on 130 metriä korkea, ja Turun alue saa siitä uuden kauas näkyvän maamerkin.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Wärtsilä makes Viking Princess the world’s first offshore vessel with a hybrid energy storage solution replacing a traditional generator

    13.10.2017

    Uusi Mein Schiff 1 laskettiin vesille Meyer Turun telakalla

    02.10.2017

    Vard kaappaa kaapelialusten suunnittelun markkinoita

    27.09.2017

    Ranska ja Italia pääsemässä telakkasopuun ilman puolustusvälineyhtiöitä

    26.09.2017

    Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

    20.09.2017

    CMA CGM:n pomo: Uudet megalaivat tilataan Kiinan telakoilta

    20.09.2017

    Wärtsilä Nacos Platinum bridge systems selected for two new mega yachts

    20.09.2017

  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö