• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    Euroopan suurin satama Rotterdam on ottanut käyttöön uuden Pronto-nimisen digisovelluksen, joka lyhentää alusten odotusaikoja jopa viidenneksen verran. Nopeampien kääntöaikojen myötä myös satamaliikenteen hiilidioksidipäästöt vähentyvät ja koko toiminta tehostuu.

    Rotterdamin satamaviranomaisten mukaan Pronto tehostaa ja nopeuttaa satamapalveluja ennennäkemättömällä tavalla satamassa, jossa käy vuosittain noin 30 000 alusta.

    Sovelluksen myötä alusten odotusajat lyhentyvät keskimäärin 20 prosenttia samalla kun terminaali-, bunkkeri-, ahtaus-, huolinta- ja huoltopalvelut tehostuvat, Port of Rotterdam Authority kertoo nettisivuillaan.

    – Pronto-sovellus on erinomainen esimerkki siitä, miten digitaaliset ratkaisut tehostavat sataman ja kokologistiikkaketjun toimintoja, sataman teknologiajohtaja Paul Smits sanoo.

    Hänen mukaansa kansainvälisille standardeille rakennettu Pronto tarjoaa yhteisen käyttöalustan niin varustamoille, laivausagenteille, laivameklareille, palvelutarjoajille kuin satamaoperaattoreillekin.

    Digisovelluksen avulla kaikki toimijat pystyvät suunnittelemaan, seuraamaan ja valvomaan aluksen tarvitsemien palveluiden etenemistä reaaliajassa koko satamakäynnin ajan.

    – Olemme koekäyttäneet Prontoa noin vuoden ajan. Nyt tarjoamme palvelua sidosryhmille joko maksua tai vaihtoehtoisesti informaatiota vastaan. Kehitys ei suinkaan pysähdy tähän, vaan Prontoon lisätään yhä uusia toimintoja ja satamaterminaaleja, Smits selostaa.

    Shellin varustamo yksi Pronton pioneereista

    Öljy-yhtiö Shell on toiminut yhtenä Pronton testikäytön pioneerina, ja Shellin Euroopan ja Afrikan varustamojohtaja Ed Barsingerhorn sanoo olevansa vakuuttunut uuden digipalvelun toiminnasta.

    – Alustemme odotus- ja lähtöajat ovat lyhentyneet viidenneksellä. Samoin eri toimijoiden, kuten terminaalien ja agenttien yhteispeli on tehostunut, kun kaikki käyttävät samanlaista, reaaliaikaista ja merkitsevää dataa, Barsingerhorn kertoo.

    Kun samankaltainen ja tosiaikainen yhteistyö laajentuu Rotterdamin ja muiden satamien välille, alusliikennettä voidaan optimoida yhä tehokkaammin, Shellin varustamopomo ounastelee.

    https://www.portofrotterdam.com/en/news-and-press-releases/port-of-rotterdam-authority-launches-new-pronto-application

    Lisää aiheesta Satamat

    Skotlannin rannikko houkuttelee kesän risteilyvieraita

    14.05.2018

    Asiakastyytyväisyystutkimus: Rauman sataman toiminta kasvaa ja kehittyy

    14.05.2018

    Torbjörn Witting Suomen Satamaliiton puheenjohtajaksi

    09.05.2018

    Rauman sataman kehittäminen jatkuu

    27.04.2018

    Rauman väylä ja konttiterminaalin laajennus vihittiin käyttöön

    26.04.2018

    30.01.2018

    Rauman Satama Oy jatkaa satama-alueen kehittämistä

    22.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö