• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    Rajavartiolaitoksella on tarve korvata 1960–1980-luvuilla hankitut vanhentuneet rannikkovartioveneet. Rajavartiolaitoksen merivene MIV 15 -hankinnasta syntyviä kustannuksia varten hallituksen viime viikon budjetin 2018 täydennysesityksessä talousarvioon ehdotetaan valtuutta hankinnan käynnistämiseksi sekä määrärahaa lisättäväksi 3,3 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Suomi on saanut meriveneiden hankintaan erillisrahoitusta Euroopan komissiolta.

    IMO pelaa kovaa – julistaa rikkipitoisen polttoaineen laivat merikelvottomiksi

    Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ei annan tuumaakaan periksi puhtaamman eli vähärikkisemmän meripolttoaineen vaatimuksissaan. Päin vastoin, IMO ilmoitti torstaina Lontoossa, että ne alukset, jotka eivät mukaudu vähärikkisen polttoaineen käyttöön vuoden 2020 alusta julistetaan merikelvottomiksi.

    Tämän vuoksi energiajätit hallitsevat myös LNG-markkinaa

    Nesteytetyn maakaasun markkinat tuplaantuvat 90 miljardiiin dollariin vuonna 2040. Vaikka trading-yritysten osuus kasvaa, pysyvät kansainväliset energiayhtiöt tukevasti kuskin pukilla myös LNG-markkinoilla. Syykin on selvä: integroiduilla jäteillä on parhaat resurssit LNG-bisneksiin aina kaasukentiltä rahoitukseen ja jakelukanaviin sekä terminaaleista tankkerilaivastoihin.

    EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    Meriaura Group-konserniin kuuluva Aura Mare Oy on vuokrannut Porin Tahkoluodosta osan satamaa käyttöönsä. Vuokrattu alue kattaa laiturin 28, n. 5.000m2 laiturialuetta, ja 10.000m2 kenttätilaa. 145 metriä pitkälle laiturille johtaa 10 metriä syvä väylä. Satamaoperaattorina alueella toimii samaan yritysryhmään kuuluva EcoPorts Finland Oy, joka tarjoaa myös huolinta- ja laivanselvityspalveluita. 

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    Öljyjätti Royal Dutch Shell on sopinut toimittavansa nesteytettyä maakaasua  Carnival Cruise Linen kahdelle LNG-käyttöiselle risteilyalukselle, joista tulee Pohjois-Amerikan ensimmäiset kaasua polttavat matkustajalaivat. Noin 180 000 bruttotonnin hirmulaivoista tulee CCL:n armadan suurimmat alukset.

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    Lähi-idän maiden rannikoille sijoittuvista risteilyistä on tullut välisesongin suosikkituotteita. Nykyajan risteilyvieraat tuntuvat etsivän elämyksiä lähes hinnalla millä hyvänsä, eikä itäiseltä Välimereltä Punaisen meren kautta Persianlahdelle ulottuvalta vyöhykkeeltä puutu ainakaan kriisin elementtejä.

    Roomasta aina Abu Dhabiin saakka ulottuvista uusista risteilytuotteista on tulossa varustamoille kultakaivos, edellyttäen että alue pysyy poliittisesti vakaana.

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    Ranskalainen konttivarustamo CMA CGM ilmoitti tiistaina, että se on valinnut LNG:n uusien jättialustensa polttoaineeksi. Kesällä varustamo tilasi yhdeksän erittäin suurta, noin 21 000 teun konttilaivaa kahdelta telakalta Kiinasta.

    RCCL:n neljännen superlaivan köli laskettiin Rostockissa

    KUVA M/S Spectrum of the Seasin kölinlaskutilaisuuden osanottajat vasemmalta oikealle: Thomas Murken (DNV GL), Thomas Weigend (Meyer Werft), Carsten Pengel (Meyer Werft), Mathias Kopitzki (Neptun Werft), Stephan Schmees (Meyer Werft), Raimon Strunck (Neptun Werft), Kevin Dopuglas (Royal Caribbean), Sebastian Brunila (Royal Caribbean).

    Maailman suurimpien risteilyalusten joukkoon kuuluvan M/S Spectrum of the Seasin köli laskettiin marraskuun toisella viikolla Meyerin Neptun Werftin telakalla Rostock-Warnemündessä, jossa myös aluksen konehuoneyksikkö rakennetaan. 

    Perinteisessä tilaisuudessa onnenrahat aluksen ensimmäisten yhteenhitsattujen runkokappaleiden alle laskivat RCCL -varustamon edustajat Kevin Douglas ja Sebastian Brunila.

    Näin varustamopomot käyvät isojen konttilaivojen ostoksilla

    Monet suuret varustamot seuraavat ranskalaisen CMA CGM:n ja sveitsiläisen MSC:n aloittamaa muotia tilata todella suuria, yli 18 000 teun ultrakokoisia konttilaivoja. Karkaako mopo laivanvarustajien käsistä juuri nyt, kun konttibisnekset ovat osoittaneet heiveröistä käännöstä parempaan?

    Konsulttitalo Drewryn lokakuisessa webinarissa tehtiin paljon kysymyksiä siitä, mitkä varustamot kertovat seuraavina isojen alusten tilauksista. Nyt näihin kyselyihin on jo helpompi vastata, sillä esimerkiksi kiinalainen Cosco kerää pörsseistä ennätysmäistä 1,9 miljardin dollarin sotakassaa aluskauppoja varten.

    Ranska rakentaa kaksi sotalaivaa emiirikunnille

    Ranskan valtion omistama laivanrakennusyhtiö Naval Group toimittaa kaksi Gowind-luokan korvettia Yhdystyneiden arabiemiirikuntien laivastolle. Asiasta kertoi viime viikon lopulla Persianlahden alueella vieraillut Ranskan presidentti Emmanuel Macron.

    Maersk alensi koko vuoden ohjaustaan: syinä hakkeri-isku ja heikko kesä

    Maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö A.P. Moller-Maersk varoittaa koko vuoden tuloksensa jäävän ennustettua heikommaksi kesällä tehdyn kyberiskun ja odotuksia huonomman kolmannen neljänneksen takia.

    DFDS toi uudet laivat kanaaliin – rahti kasvoi lähes kolmanneksen

    Tanskalaisvarustamo DFDS kasvatti kesäkvartaalilla Englannin kanaalin rahtejaan noin 30 prosenttia vuoden takaisesta. Matkustajamäärät lisääntyivät 15 prosenttia sen jälkeen kun varustamo toi uudet Côte des Dunes- ja Côte des Flandres -aluksensa Doverin ja Calaisin väliselle reitille.

    USA:n suurin satamapari tähyää kohti nollapäästöjä

    Yhdysvaltain suurin kaksoissatama, Los Angelesin ja Long Beachin satamalaitokset, pyrkivät rajulla tavalla leikkaamaan ilmansaasteet nollatasolle tulevina vuosikymmeninä. Hankkeen kustannuksiksi arvioidaan 7-14 miljardia dollaria, eikä kustannusten maksumiehistä ole varmaa tietoa.

    Pohjoismaiden korkein nosturi nousi lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla

    120 metriä korkean nosturin 2500 tonninen pääkannatinpuomi nostettiin tänään lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla.

    Pääkannatinpuomin nosto alkoi tuulen hellitettyä perjantaina aamulla, ja 2500 tonnisen puomin nosto saatiin valmiiksi sunnuntaina. 120 metriä korkea nosturi on näkyvin osa Meyer Turun 185 miljoonan euron investointiohjelmasta. Meyer Turulle Kone Cranesin toimittama nosturi on kuitenkin paljon muutakin kuin alueen uusi nähtävyys.

    Turku vetää EU:n merialojen neljän miljoonan euron digihanketta

    EU:n kunnianhimoisen meriteollisuuden tutkimus- ja kehityshankkeen tavoitteena on lisätä alan ekotehokkuutta Itämeren alueella digitalisaation avulla. Mukana on yli 20 tutkimuslaitosta, yritystä ja
    sidosryhmää Itämeren eri maista.
    Ecoprodigi -hankkeelle on myönnetty EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelmasta yli kolme miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on yhteensä noin 4,2 miljoonaa euroa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö