• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • VikingFSTR päättää liikennöintinsä jo 17.10.2017

    Kuluneena kesänä Tallinnan-reittiä liikennöinyt vuokra-alus Viking FSTR lopettaa liikennöintinsä teknisistä syistä johtuen muutamaa päivää suunniteltua aiemmin. Alun perin reitillä liikennöineen katamaraanin oli tarkoitus olla käytettävissä 22.10. asti.

    Wärtsilän juuri avattu digikiihdyttämö on jo tuonut vauhtia älykkäiden laivojen strategiaan

    Wärtsilä avasi sarjassaan ensimmäisen digikiihdyttämön Helsinkiin 11. lokakuuta. Kokeiluvaiheessa jo muutaman kuukauden toiminut kiihdyttämö on jo tuottanut nopeasti hyviä tuloksia yhtiön älykkäiden alusten strategian tiimoilta.

    Digital Acceleration Centreksi (DAC) kutsuttu toimintatapa on osa Wärtsilän siirtymää konepajasta palveluajattelua toteuttavaksi asiakaslähtöiseksi teknologiayhtiöksi. Tarkoituksena on kiihdyttää uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja ratkaisujen syntymistä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

    NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan käyttö sai hyväksynnän Suomessa

    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on hyväksynyt merenkulun ohjelmisto- ja palvelutalo NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan, NAPA Logbookin, käytön sähköisenä laivapäiväkirjana Suomen lipun alla olevilla aluksilla. Suomen merilakiin tehty muutos mahdollistaa laivapäiväkirjan käytön sähköisessä muodossa ja varustamot voivat ottaa sen käyttöön ilman erillisiä lupamenettelyjä.

    Autonomia vyöryy meriliikenteeseen – One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa

    KUVA Finferriesin uusi sähkökäyttöinen hybridilautta Elektra © Finferries

    Luotsauspalveluita Suomessa tarjoava yritys Finnpilot Pilotage sekä Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyvät One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Molemmat yhtiöt pyrkivät soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä yritykset pääsevät meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

    Viking Linen kampanja tuotti 40 000 euroa Itämeren hyväksi

    Viking Line on lahjoittanut 40 000 euroa Itämeren ympäristötyöhön. Muovikassien myynnistä Viking Linen aluksilla kerätty lahjoitus menee neljälle ympäristöjärjestölle. Muovikassit on valmistettu kierrätysmuovista, ja osa sen raaka-aineesta tulee omasta kierrätyksestämme laivoilla. Lahjoitus käytetään mm. tiedotuskampanjoihin, ympäristötyöhön sekä jäteasemien ja käymälöiden ylläpitoon saaristossa.

    Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    Helsingin meriliikenteen kasvu jatkuu voimakkaana. Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 10,5 miljoonaa tonnia.  Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan oli siten 12,7 %. Tuontia siitä on 5,5 miljoonaa tonnia (+ 13,2 %) ja vientiä 5,0 miljoonaa tonnia (+11,5 %).

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) ja tilapäinen varastointi ovat tänä vuonna olleet tehostetun työsuojeluvalvonnan kohteena Etelä-Suomen satamissa. Tarkastuksilla on löytynyt parannettavaa onnettomuustilanteiden osaamisessa, vaarallisten aineiden kuljetusyksiköiden sijainnin tietämisessä sekä sataman liikennejärjestelyissä. Tarkastusten kohteina ovat olleet satamayhtiöt, satamaoperaattorit, huolintaliikkeet, kuljetusliikkeet sekä varustamoiden ja viranomaisten toimipisteet.

    Uuden Mein Schiff 2 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun telakalla

    Uuden Mein Schiff 2 –aluksen köli laskettiin tänään 5.102017 Meyer Turun telakalla. Tämä tärkeä laivanrakentamisen virstanpylväs aloittaa laivan rungon kokoamisen. Alus on valmistuessaan jo kuudes Meyer Turun saksalaiselle TUI Cruisesille rakentama laiva. Uusi Mein Schiff 2 valmistuu alkuvuodesta 2019.

    Tallinkin rahtilaiva SeaWind liikennöi jatkossa Muugan satamaan

    Tallink on yhdessä Tallinnan sataman sekä Transiidikeskuse AS:n kanssa vaihtanut rahtilaiva SeaWindin satamapaikan Virossa Tallinnan vanhankaupungin satamasta Muugan satamaan. Tämä muutos tarkoittaa, että vuositasolla yli 40 000 rekkaa siirtyy pois Tallinnan kaupungin keskustasta vähentäen samalla merkittävästi keskustan ruuhkia ja saasteita.  

    Elomaticista Suomen johtava laskentapalvelujen toimittaja

    Elomatic laajentaa osaamistaan Technology Services -liiketoiminnassa ostamalla 29.9.2017 Process Flow Solution Ltd Oy:n sekä Finflo Oy:n koko osakekannan. Elomaticista tulee yrityskauppojen myötä Suomen johtava laskentapalvelujen toimittaja. Finflon ja Process Flow Solutionin lähes 20 työntekijää siirtyvät Elomaticille, ja molemmat yritykset jatkavat toimintaansa Elomaticin tytäryhtiöinä. Kaupan myötä Elomaticin työntekijämäärä nousee yli 850: een. 

    Wärtsilä ostaa Puregas Solutionsin

    Teknologiakonserni Wärtsilä on tehnyt sopimuksen Puregas Solutionsin ostamisesta. Ruotsalainen Puregas Solutions toimittaa kokonaisratkaisuja biokaasun jalostukseen, ja sillä on vahva markkina-asema toimialallaan. Yhtiöllä on tytäryhtiöitä Saksassa, Tanskassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Puregas jalostaa raakabiokaasua biometaaniksi ainutlaatuisella CApure-prosessilla. Kaupan arvo (yritysarvo) on 280 miljoonaa SEK (29 miljoonaa EUR), jonka lisäksi maksetaan enimmillään 70 miljoonan SEK (7,3 miljoonan EUR) lisäsumma liiketoiminnan ensi vuoden tuloksen perusteella.

    Wärtsilälle sopimus LNG-terminaalin toimittamisesta Haminaan

    KUVA Haminan satamasta tulee Suomen ensimmäinen LNG-tuontisatama, joka on kytketty Suomen kaasuverkkoon.

    Teknologiakonserni Wärtsilä ilmoitti tänään allekirjoittaneensa avaimet käteen -sopimuksen Hamina LNG Oy:n kanssa nesteytetyn maakaasun (LNG) tuontiterminaalin rakentamisesta Haminaan.

    Toimitus käsittää maatäytön, maaperän kunnostuksen, rakennustekniset työt, infrastruktuurin, täysin eristetyn varastosäiliön, jonka kokonaisnettotilavuus on 30 000 m3, uudelleenkaasutusjärjestelmän ja kaasumittarit, järjestelmän höyrystymiskaasun käsittelyyn, sähkö- ja automaatio järjestelmän, purku- ja lastausjärjestelmän sekä laitteet bunkraukseen ja säiliöautojen lastaukseen. LNG-terminaalin on määrä aloittaa toiminta elokuussa 2020. 

    Finnlines on myynyt MS Finneagle aluksen

    Finnlines Oyj on myynyt MS Finneagle ropax-aluksen Grimaldi-konsernille laivaston ja reittien optimointiin liittyvää strategiaansa noudattaen ja parantaakseen kannattavuuttaan. MS Finneagle oli rahdattuna Grimaldi-konsernille kesäkuusta 2017 alkaen. Aluksen luovutus Grimaldi-konsernille tapahtuu lokakuussa 2017.

    Sopimukset luokituslaitosten kanssa on uudistettu

    Trafi on uusinut sopimukset aluksia katsastavien hyväksyttyjen luokituslaitosten kanssa. Uudet sopimukset liitteineen tulivat voimaan 1.10.2017. Uudistetussa sopimuksessa luokituslaitoksille on delegoitu lisää katsastus- ja todistuksenantotehtäviä. Näin on saatu päätökseen yksi Trafin toukokuussa 2014 tekemistä strategista linjauksista, joka liittyy alusten katsastusten toimintamalliin.

    Ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittely mukaan uusiin jääluokkamääräyksiin

    Kauppalaivojen uudet jääluokkamääräykset julkaistaan syksyllä 2017 ja ne tulevat koskemaan laivoja, jotka rakennetaan vuoden 2019 alun jälkeen. Määräyksiä voidaan soveltaa heti niiden julkaisemisen jälkeen, varustamojen niin tahtoessa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö