• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Uutta bisnestä etsivä Petronas aikoo tankata myös laivoja lng:llä

    Malesian valtion energiayhtiö Petroliam Nasional Berhad eli Petronas etsii lng-kaasulleen uusia markkinoita. Eräs tällainen on tankata rahtilaivoja nesteytetyllä maakaasulla eli lng:llä.

    Malesian valtion energiayhtiö Petroliam Nasional Berhad eli Petronas etsii lng-kaasulleen uusia markkinoita. Eräs tällainen on tankata rahtilaivoja nesteytetyllä maakaasulla eli lng:llä.

    Reutersin mukaan Petronas näkee uusia lng-markkinoita juuri kehittyvissä maissa eli lähitienoilla Intiassa, Pakistanissa ja Bangladeshissa sekä muissa Kaakkois-Aasian maissa.

    – Meille on erittäin tärkeää saada uusia asiakkaita ja laajentaa sitä kautta asiakaspohjaamme, Petronasin johtaja Mohd Anuar Taib sanoo.

    Hänen mielestään lng:n alentuneet hinnat ovat olleet omiaan avaamaan markkinoita sellaisille asiakkaille, joilla ennen ei ole ollut varaa tehdä lng-kauppoja.

    Aasiassa lng:n spottihinnat ovatkin pudonneet 70 prosenttia vuoden 2014 jälkeen, ja tuotanto kasvaa kysyntää nopeammin.

    Petronas tuottaa lng:tä kelluvasta terminaalista

    Reutersin mukaan Malesia on maailman kolmenneksi suurin lng:n vientimaa Qatarin ja Australian jälkeen. Petronasin suurimmat asiakkaat löytyvät taasen Japanista, Etelä-Koreasta ja Kiinasta. Intian kaupat yhtiö avasi vasta huhtikuussa, joten lähialueiden bosnes on vielä nuorta.

    Petronasin johtaja Anuar sanoo, että yhtiö tutkii uusien maiden ohella rahtilaivojen tankkaamista lng:llä.

    – Tästä on käyty neuvotteluja kansainvälisten varustamoiden kanssa, hän sanoo.

    Anuarin mukaan Petronasin piirissä ennustetaan raakaöljyn tynnyrihinnan pysyttelevän 45-55 dollarin haarukassa seuraavien 3-4 vuoden ajan. Viime maanantaina Pohjanmeren brent-öljylaadun hinta oli 48 dollaria barrelilta.

    Muiden suurten kansallisten öljy-yhtiöiden tapaan myös Petronas on saanut siipeensä raakaöljyn alhaisista hinnoista. Petronas on Malesian ainoa suuryhtiö, ja se tuottaa kolmasosan maan vientituloista.

    Kevään korvalla Petronas peittosi Shellin kaltaiset isot kilpailijansa ja avasi maailman ensimmäisen kelluvan lng-terminaalin.

    http://www.reuters.com/article/us-malaysia-petronas-upstream-idUSKBN1841K5

     

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    Jäänmurtajat ovat uudenlaisen pohjoisen kilpavarustelun tärkein ase

    19.04.2018

    Väylämaksun puolittamista jatketaan vuosina 2019-2020

    15.04.2018

    Venäjä leventää läsnäoloaan pohjoisnavalla

    10.04.2018

    Liikenneviraston liikenteenohjaustoiminnoista valtion erityistehtäväyhtiö

    05.04.2018

    Jäätalvi jatkuu

    03.04.2018

    Suomenlahden merivartiosto varoittaa nopeasti vaihtuvista tilanteista merialueilla

    27.03.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö