• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) ja tilapäinen varastointi ovat tänä vuonna olleet tehostetun työsuojeluvalvonnan kohteena Etelä-Suomen satamissa. Tarkastuksilla on löytynyt parannettavaa onnettomuustilanteiden osaamisessa, vaarallisten aineiden kuljetusyksiköiden sijainnin tietämisessä sekä sataman liikennejärjestelyissä. Tarkastusten kohteina ovat olleet satamayhtiöt, satamaoperaattorit, huolintaliikkeet, kuljetusliikkeet sekä varustamoiden ja viranomaisten toimipisteet.

    Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) ja tilapäinen varastointi ovat tänä vuonna olleet tehostetun työsuojeluvalvonnan kohteena Etelä-Suomen satamissa. Tarkastuksilla on löytynyt parannettavaa onnettomuustilanteiden osaamisessa, vaarallisten aineiden kuljetusyksiköiden sijainnin tietämisessä sekä sataman liikennejärjestelyissä. Tarkastusten kohteina ovat olleet satamayhtiöt, satamaoperaattorit, huolintaliikkeet, kuljetusliikkeet sekä varustamoiden ja viranomaisten toimipisteet.

    Tarkastushavaintojen mukaan eri toimijoilla ei ole tarpeeksi tietoa ja osaamista onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseen.

    ”Kaikilla toimijoilla yksittäisiä työntekijöitä myöten on oltava tehtävän mukainen koulutus, jotta he osaavat toimia oikein onnettomuustilanteessa. Jokaisen on osattava toimia niin, että yhteistyö onnettomuustilanteessa toimii ja tieto tavoittaa muut toimijat. Vuodot, tulipalot ja räjähdykset ovat satamissa ja aluksilla harvinaisia, mutta toteutuessaan voivat aiheuttaa merkittävää vaaraa työntekijöille ja pahimmillaan suuronnettomuuden”, muistuttaa työsuojelutarkastaja Kari Suvela Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

    Valvonnassa havaittiin, että sataman pitäjä ja toiminnanharjoittajat eivät aina tienneet, missä vaarallisia aineita sisältävät kontit ja perävaunut sijaitsevat satama-alueella.

    ”Esimerkiksi tulipalotilanteissa täytyy tietää, missä muut vaarallisten aineiden yksiköt sijaitsevat. Myös aluksilla olevat vaarallisia aineita sisältävät yksiköt tulee olla eri toimijoiden tiedossa”, Suvela kertoo.

    Myös sataman liikenteestä löytyi onnettomuusvaaraa lisääviä laiminlyöntejä. Satama-alueilla ei noudatettu sovittuja nopeuksia ja reittejä. Tasoristeyksissä ajettiin usein liian lujaa, ja näkemäalue oli huono.

    Puutteiden lisäksi tarkastuksilla löytyi myös kehuttavaa: osassa satamia tehdään säännöllisesti harjoituksia pelastusviranomaisten kanssa, jolloin työntekijöitä myöten eri toimijoiden osaaminen pysyy ajan tasalla.

    Alusten bunkrauksessa eli tankkauksessa uudet polttoaineet (esim. LNG) edellyttävät riittävän suoja-alueen, ja tankkiautolla kuljetuksessa tulee huomioida onnettomuusriski kulkureitillä. Osa satamista oli jo huomioinut tämän tekemällä riskinarvion ja ohjeet.

    Lisää aiheesta Satamat

    30.01.2018

    Rauman Satama Oy jatkaa satama-alueen kehittämistä

    22.01.2018

    Raahen sataman projektikuljetukset kasvussa

    17.01.2018

    Helsingin Satama Euroopan matkustajasatamien kärkeen

    17.01.2018

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Rauman satamaliikenne reippaassa kasvussa vuonna 2017

    09.01.2018

    Kiina antaa Shanghain vapaasatamalle uuden mahdollisuuden

    04.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö