• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Vard kaappaa kaapelialusten suunnittelun markkinoita

    Italialaisen Fincantierin tytäryhtiö Vard Design suunnittelee Kokusai Cable Shipin uuden sukupolven kaapelilaivan, joka rakennetaan Colombo Dockyardilla Sri Lankassa. Upouusi Vard 9 01 -tyyppinen alus on alusta pitäen suunniteltu merenalaisten valokaapeleiden asentamista ja korjauksia varten ja siitä tulee Kokusain lippulaiva.

    Kaapeleiden laskemista tehostaa kannen alle sijoitettu suurella nopeudella pyörivä kaapelikaruselli, jonka kapasiteetti on 2 000 tonnin verran kaapelia. Kaikkiaan aluksen tankit vetävät noin 5 000 tonnia kaapelia ja varusteita.

    Uudisrakennus on suunniteltu yhteistyössä varustamon, telakan ja tärkeimpien alihankkijoiden kanssa sekä nimen omaan Japanin kaapelimarkkinat huomioon ottaen. Alus rakennetaan ClassNK-luokitukseen ja Japanin lipun säännösten mukaisesti ja se täyttää kaikki kansainväliset turvallisuus- ja ympäristösäännöt.

    Kaapelilaiva on varustettu diesel-sähköisellä voimalaitosratkaisulla ja dynaamisen positioinnin DP2 -järjestelmällä. Kaapeleiden laskemista varten aluksen peräkannella on A-tuki, vedenalainen aura ja rov-robottilaite laskun ohjaamiseksi ja tarkastamiseksi.

    Suunnittelukonttorilla paksut tilauskirjat

    Vard Designin varatoimitusjohtaja Erik Haakonsholmin mukaan Vard on suunnitellut 185 erikoisalusta monille varustamoille ja telakoille eri maissa.

    – Olemme ylpeitä tullessamme Kokusai Cable Sipin ja Colombo Dockyardin valitsemaksi suunnittelutoimistoksi varustamon uutta lippulaivaa rakennettaessa. Ensimmäinen Vard 9 01 -tyyppinen alus valmistui jo vuonna 2014 ja tämä uusi malli on kehitetty juuri Japanin markkinoita varten, Haakonsholm sanoi uudisrakennuksen kölinlaskutilaisuudessa syyskuun 7. päivänä Sri Lankassa. Alus valmistuu vuonna 2019.

    Historia vei suomalaiset kaapelialukset

    Suomi oli vielä 1990-luvulla kaapelilaivojen varsinainen suurvalta. Näitä aluksia alettiin rakentaa erittäin paljon noina aikoina, kun internet mullisti maailman valokuituyhteyksien tarpeen. Kansainvälistä valokaapeliverkkoa kutsuttiin jopa ”maailman suurimmaksi koneeksi.”

    Suomesta aluksia tilasi muun muassa Cable & Wireless Marine, jonka lisäksi kaksi laivaa lähti Singaporeen ja yksi Abu Dhabiin. Laivat rakensivat Kvaerner Masa-Yardsin telakat Helsingissä ja Turussa.

    Masa-Yards kilpaili aikoinaan myös Kokusain tilauksista, jotka kuitenkin menivät japanilaisittain kotimaisen Mitsubishin telakan piikkiin.

    Rakennusboomi synnytti ylitarjonnan kaapelilaivoista, ja tämä tilanne alkaa korjautua vasta nyt. Eurooppalaiset menestyvät enää kaapelialusten suunnittelussa, jota tarjoaa entisen Aker Yardsin norjalainen suunnitteluyksikkö – nyt osa Fincantierin omistamaa Vard -yhtiötä.

    VARD Designs New Cable Lay Vessel For Kokusai Cable Ship Co. Ltd In Japan

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Wärtsilä makes Viking Princess the world’s first offshore vessel with a hybrid energy storage solution replacing a traditional generator

    13.10.2017

    Uuden Mein Schiff 2 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun telakalla

    05.10.2017

    Uusi Mein Schiff 1 laskettiin vesille Meyer Turun telakalla

    02.10.2017

    Ranska ja Italia pääsemässä telakkasopuun ilman puolustusvälineyhtiöitä

    26.09.2017

    Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

    20.09.2017

    CMA CGM:n pomo: Uudet megalaivat tilataan Kiinan telakoilta

    20.09.2017

    Wärtsilä Nacos Platinum bridge systems selected for two new mega yachts

    20.09.2017

  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö