• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Varustamot laskevat kahvikonttien määriä viidenneksellä Brasiliasta Eurooppaan

    Brasiliasta tulee vähemmän joulukahvia Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Maailman suurimman kahvinviejän eli Brasilian tuottajat syyttävät eräitä varustamoja, jotka ovat leikanneet 20 prosenttia maanosien välistä kahvikonttien liikennettä.

    Tuottajien mukaan kahvin konttikuljetukset Pohjois-Eurooppaan vähentyvät tänä talvena jopa 20 prosentilla. Amerikkalaiset kahvin tuojat sanovat sen sijaan törmänneensä heikkoon saatavuuteen etenkin marras-joulukuun toimituksissa.

    Eräät kahvintuottajat syyttävät Santosin sataman ruoppausten myöhästymistä, toiset taasen pitävät syntipukkina maan poliittista skandaalia ja sen myötä heikentyneitä kauppasuhteita.

    ”Kupposellinen hienointa brasilialaista kahvia on enää lähinnä muisto Euroopassa ja Yhdysvalloissa”, kauppahuone Comexim USA:n johtaja Rodrigo Costa harmittelee yleensäkin sekavaa tilannetta.

    ECSA-Eurooppa -linjat tukossa

    Eräät varustamot kertovat vähentävänsä alusten – ja konttien – tarjontaa ECSA (East Coast South America) -Eurooppa välisillä linjoilla siksi, että varustamoiden mielestä näillä reiteillä on jo liikaa kapasiteettia.

    Eräs kahvintuottaja kertoi Reutersille lähettämässään e-mailissa, että kaksi eurooppalaista varustamoa leikkaa kahvinkuljetuksia viidenneksen ja kolmas viiden prosentin verran. Brasilialaismyyjä ei kertonut syytä tähän sähköpostissaan.

    Eräs amerikkalainen kahvintuoja arvelee, että tässä tilanteessa Brasiliasta lähtee maailmalle 10 000-20 000 konttia vähemmän joka kuukausi. Kauppahuoneen mukaan Brasilian spot-markkinoilta ei löydy juuri nyt yhtään tyhjää konttia ennen vuodenvaihdetta.

    Merikuljetukset pahasti myöhässä

    Brasilian kahvinvienti putosi syyskuussa 24 prosenttia vuoden takaisesta, maan kahviplantaasien yhdistyksenCecafén ynnäilyjen mukaan. Tämän takia Brasilian Natural Arabica -kahvilaadun kysyntä on ollut spot-markkinoilla tapissaan.

    – Laivaukset ovat pahasti myöhässä, sillä marraskuun laivauksia pannaan aluksille vasta helmikuussa. Siinä koko sekava tilanne kaikessa lyhykäisyydessään, eräs eurooppalainen kahvintuoja summaa ongelmat.

    Kahvi ei lopu Brasiliasta eikä muualta

    Onni onnettomuudessa on se, että kahvintuottajamaiden inventaarit olivat vielä kesäkuussa korkeimmillaan kahdeksaan vuoteen, tuottajamaiden etujärjestön International Coffee Organizationin tilastot osoittavat.

    Maailman suurimman kahvialan osuuskunnan, brasilialaisen Cooxupén myyntijohtaja sanoo, että osuuskunnan tavaravirrat ovat sujuneet koko ajan normaalisti, vaikka Diaskin on kuullut ulkomaan laivausten ongelmista.

    http://www.reuters.com/article/coffee-brazil-exports/spot-brazilian-coffee-supplies-tighten-on-shipping-cuts-importers-idUSL2N1MY0XP

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    IMO pelaa kovaa – julistaa rikkipitoisen polttoaineen laivat merikelvottomiksi

    20.11.2017

    Tämän vuoksi energiajätit hallitsevat myös LNG-markkinaa

    20.11.2017

    EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    17.11.2017

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    17.11.2017

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    16.11.2017

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    16.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö