• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

    Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

    Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Kuva: Rolls-Royce.

    ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Suomen Varustamoiden mittava osaaminen saadaan nyt mukaan vauhdilla edistyvään yhteistyöhömme. One Sea -ekosysteemi edustaa jo ehdotonta kärkeä kansainvälisen merenkulun kehittäjänä, mutta Suomen Varustamot nostaa yhteistyömme entistäkin vankemmalle pohjalle”, arvioi One Sea -ekosysteemin johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä.

    Satavuotias Suomen Varustamot edustaa 25 varustamoa ja yli sataa ulkomaanliikenteessä kulkevaa suomalaisalusta. One Sea edustaa suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä, jotka yhdessä tähtäävät autonomisen merenkulun mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Ekosysteemi kerää yhteen ainutlaatuisen osaamisen huipputason partnereiltaan: ABBCargotecEricssonFinferriesFinnpilot PilotageMeyer TurkuRolls-RoyceTieto ja Wärtsilä, DIMECCin johdolla.

    ”One Sea -ekosysteemin kanssa solmittu yhteistyösopimus merkitsee meille erittäin tärkeää mahdollisuutta. Digitalisaatio ja automaatio mullistaa merenkulkua vauhdilla, ja haluamme olla One Sea’n mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, perustelee toimitusjohtaja Tiina Tuurnala käynnistyvää tiivistä yhteistyötä.

    Tavoitteina energiatehokkuus ja turvallisuus

    ”Meille kaikkein tärkeintä ovat digitaalisuuden ja automaation myönteiset mahdollisuudet. Edessämme on tulevaisuus, jossa merenkulku on nykyistä huomattavasti energiatehokkaampaa ja ekologisempaa. Digitaalisuus tarkoittaa myös jatkuvasti parantuvaa turvallisuutta. One Sea on ainutlaatuisen korkeatasoinen ekosysteemi, johon pääsemme nyt  tuomaan omaa mittavaa merenkulkuosaamistamme ja varustamonäkökulmaa. Tämä on win-win yhtälö, jos jokin”, summaa toimitusjohtaja Tuurnala.

    Turvallisuuden ja energiatehokkuuden lisäksi varustamoiden tavoitteina ovat myös toimintojen tehostaminen ja optimointi sekä parempi kustannustehokkuus digitalisaation ja automaation avulla.

    One Sea -ekosysteemiä johtava DIMECC on suomalaisen teollisuuden tärkein innovaatioalusta. Ekosysteemiä rahoittavat Business Finland ja osallistuvat yritykset. Työ on kansainvälistä, mutta kansallinen merkitys on suuri.

    ”Tavoitteemme on erittäin kunnianhimoinen: Aiomme olla merenkulun kehityksen kansainvälinen johtotähti. Edellytykset ovat hyvät, kaikki ekosysteemin osallistujat edustavat alansa huippuja. Suomi on myös kansallisesti entistä paremmassa asemassa, kun varustamot antavat oman korvaamattoman panoksensa yhteiseen kehitystyöhömme”, kiittää One Sea’ta johtava Haikkola.

    Lisää aiheesta Uutiset

    Maailman suurin merenkulun yksityiskokoelma

    20.05.2018

    Navigate 2018; Innovaatiot, uudet polttoaineet ja arktinen meri

    18.05.2018

    Menetetyt Majakat -näyttely Suomen merimuseossa

    18.05.2018

    Wärtsilän Hamina LNG-terminaaliprojektin rahoitus ja luvat varmistuneet

    17.05.2018

    Opiskelijoiden uudet laivakonseptit luovat meriteollisuuden tulevaisuutta

    17.05.2018

    Rolls-Royce ja Finferries allekirjoittavat yhteistyösopimuksen

    17.05.2018

    Norsepower on voittanut arvostetun WWF 2018 Climate Solver Award -palkinnon

    16.05.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö