• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Tapani Voionmaa uudelleenvalittu Suomen Varustamot ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

    Finnlines Oyj:n lakiasiainjohtaja Tapani Voionmaa on uudelleenvalittu Suomen Varustamot ry:n hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2018–2019. Yhdistys kokoontui Helsingissä 30.11.2017.

    LNG laivat aloittavat säännöllisen arktisen kaasuliikenteen Pohjoisella Jäämerellä

    KUVA Yamal LNG:n laitos Sabettassa Obin länsirannalla, taustalla uusi LNG:n lastaussatama. Kuva: Total SA.

    Kreikkalaiset, kanadalaiset ja japanilaiset LNG laivat aloittavat säännöllisen arktisen kaasuliikenteen Pohjoisella Jäämerellä. Venäläisen yksityisen energiayhtiön Novatekin, ranskalaisen Totalin ja ja maailman toiseksi suurimman yhtiön, Kiinan valtion omistaman  PetroChinan (CNPC, 12 milj. työntekijää) ja Silkkitierahaston yhteisyrityksen rakentama 27 mrd dollarin LNG hanke lähestyy tuotannon aloitusta.

    Tallink ja HSL aloittavat lippuyhteistyön

    Tallink alkaa myydä HSL:n matkalippuja Helsinki–Tallinna-reitillä Megastar ja Star -laivoilla 1.12.2017. Yhteistyöllä sujuvoitetaan kotimaisten ja ulkomaisten matkustajien kulkemista Helsingissä ja HSL:n kulkuneuvoissa. Kun joukkoliikenteen lippu on valmiiksi ostettuna, matkustajat pääsevät helposti julkisilla kulkuneuvoilla Länsisatamasta Helsingin keskustaan ja takaisin.

    Ensimmäinen Finnlinesin pidennetty alus toimitettiin

    KUVA: MS Finntide on ensimmäinen pidennettävä alus. Kuva: Remontowa S.A.

    Finnlinesin alusten pidennysohjelma on täydessä vauhdissa Remontowa S.A.:n telakalla Gdanskissa Puolassa. Ensimmäinen pidennysprojekti on saatu päätökseen ja ensimmäinen Breeze-sarjan roro-alus on pidennetty nyt noin 30 metrillä.

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    Öljyjätti Royal Dutch Shell on sopinut toimittavansa nesteytettyä maakaasua  Carnival Cruise Linen kahdelle LNG-käyttöiselle risteilyalukselle, joista tulee Pohjois-Amerikan ensimmäiset kaasua polttavat matkustajalaivat. Noin 180 000 bruttotonnin hirmulaivoista tulee CCL:n armadan suurimmat alukset.

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    Lähi-idän maiden rannikoille sijoittuvista risteilyistä on tullut välisesongin suosikkituotteita. Nykyajan risteilyvieraat tuntuvat etsivän elämyksiä lähes hinnalla millä hyvänsä, eikä itäiseltä Välimereltä Punaisen meren kautta Persianlahdelle ulottuvalta vyöhykkeeltä puutu ainakaan kriisin elementtejä.

    Roomasta aina Abu Dhabiin saakka ulottuvista uusista risteilytuotteista on tulossa varustamoille kultakaivos, edellyttäen että alue pysyy poliittisesti vakaana.

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    Ranskalainen konttivarustamo CMA CGM ilmoitti tiistaina, että se on valinnut LNG:n uusien jättialustensa polttoaineeksi. Kesällä varustamo tilasi yhdeksän erittäin suurta, noin 21 000 teun konttilaivaa kahdelta telakalta Kiinasta.

    Näin varustamopomot käyvät isojen konttilaivojen ostoksilla

    Monet suuret varustamot seuraavat ranskalaisen CMA CGM:n ja sveitsiläisen MSC:n aloittamaa muotia tilata todella suuria, yli 18 000 teun ultrakokoisia konttilaivoja. Karkaako mopo laivanvarustajien käsistä juuri nyt, kun konttibisnekset ovat osoittaneet heiveröistä käännöstä parempaan?

    Konsulttitalo Drewryn lokakuisessa webinarissa tehtiin paljon kysymyksiä siitä, mitkä varustamot kertovat seuraavina isojen alusten tilauksista. Nyt näihin kyselyihin on jo helpompi vastata, sillä esimerkiksi kiinalainen Cosco kerää pörsseistä ennätysmäistä 1,9 miljardin dollarin sotakassaa aluskauppoja varten.

    Maersk alensi koko vuoden ohjaustaan: syinä hakkeri-isku ja heikko kesä

    Maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö A.P. Moller-Maersk varoittaa koko vuoden tuloksensa jäävän ennustettua heikommaksi kesällä tehdyn kyberiskun ja odotuksia huonomman kolmannen neljänneksen takia.

    DFDS toi uudet laivat kanaaliin – rahti kasvoi lähes kolmanneksen

    Tanskalaisvarustamo DFDS kasvatti kesäkvartaalilla Englannin kanaalin rahtejaan noin 30 prosenttia vuoden takaisesta. Matkustajamäärät lisääntyivät 15 prosenttia sen jälkeen kun varustamo toi uudet Côte des Dunes- ja Côte des Flandres -aluksensa Doverin ja Calaisin väliselle reitille.

    Pikkuvarustamo Seabourn osaa järjestää Alaskan risteilyt

    KUVA: Vuonna 2016 valmistunut M/S Seabourn Encore on nimenomaan rakennettu seikkailuristeilyjä varten.

    Moni Alaskaan ikään kuin viimeisille rannoille lähtevä risteilyvieras yllättyy sikäläisistä kesäajan ruuhkista. Kesäisin Ketchikanin, Hoonahin ja Valdezin kaltaiset satamat täyttyvät toinen toistaan suuremmista risteilyaluksista, joilla RCCL:n ja Disneyn kaltaiset isot varustamot tuovat kerrallaan tuhansia matkustajia nähin pikkukyliin.Kaiken tämän tohinan keskellä pikkuvarustamo Seabourn Cruise Line on löytänyt itselleen oivan markkinaraon. Ensi kertaa 15 vuoteen Alaskan risteilyt aloittanut Seabourn tarjoaa korkeaoktaanisia seikkailuja sellaisille vieraille, jotka haluavat tarpoa omia polkujaan.

    Italia ohjaa isot risteilyalukset takakautta Venetsian satamaan

    Gondolikuskien ja vesitaksien ei enää tarvitse kilpailla laituripaikoista risteilyalusten kanssa Venetsian Pyhän Markuksen aukion ja Dogen palatsin edessä olevilla kaijoilla. Italian hallitus määräsi tiistaina, että suuret risteilyalukset saavat seilata Margheran satamaan kaukaa kaupungin keskusta ja Canal Grande ohittaen. 

    Baltic Princess uudistuu alkuvuodesta 2018

    Turku-Tukholma-reitin Baltic Princess uudistuu alkuvuodesta 2018 laivan ollessa telakalla 10.1.-22.2.2018. Näiden kuuden viikon aikana laivalle tehdään suunnitelmien mukaisia teknisiä huoltotöitä sekä matkustajille näkyviä uudistuksia; laivan ravintolapalveluita sekä ostosmahdollisuuksia uudistetaan ja lisäksi lapsimatkustajille rakennetaan täysin uusi Silja Land. Baltic Princess telakoidaan Puolassa Remontowan korjaustelakalla.

    Finnlinesin historian paras vuosineljännes

    – Vuoden 2017 kolmas vuosineljännes oli Finnlinesin historian paras vuosineljännes. Tammi–syyskuun 2017 raportointikauden tulos parani noin 12 prosenttia ja oli 67,9 (60,9) miljoonaa euroa ollen samalla myös Finnlinesin historian paras yhdeksän kuukauden tulos. Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli 32,5 (30,3) miljoonaa euroa. Suomen talouden elpyminen heijastuu meidän vienti- ja tuontivolyymeihin, jotka ovat jatkaneet kasvua yli 10 prosenttia, toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.

    Konttivarustamoiden tarjonta ei hyydykään sesongin mukana

    Mitä ihmettä konttialalla tapahtuu, kun varustamot eivät tavan mukaan pudotakaan tarjontaansa tulossa olevan hitaan kauden mukaiseksi. Unohtavatko varustamopomot näin nopeasti viime vuosien karvaat opit? 

    Tällä tietoa konttiala riskeeraa Aasian ja Euroopan välisten rahtisopimusten orastavasti parantuvat näkymät, elleivät varustamot nopeasti kiristä hiljaisen kauden spot-hintojaan ja vähennä tarjontaansa.

    Rahtikonsultti Drewry on perustanut näkemyksensä konttivarustamoiden ensi vuonna kohentuvista ansioista juuri siihen, että varustamopomot malttavat karttaa hinnoilla ja tarjonnalla kilpailua. 

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö