• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Finnlinesin historian paras ensimmäisen vuosipuoliskon tulos

    – Erittäin vahvaa ensimmäistä vuosineljännestä seurasi yhtä vahva toinen vuosineljännes. Vuoden 2017 tammi–kesäkuun tulos parani noin 16 prosenttia ja oli 35,4 (30,5) miljoonaa euroa, joka on Finnlinesin historian paras ensimmäisen vuosipuoliskon tulos. Toisen vuosineljänneksen tulos, 24,2 (22,2) miljoonaa euroa, on kaikkien aikojen paras toisen vuosineljänneksen tulos. Suomen viennin ja tuonnin volyymi on kasvanut tasaisesti useita kuukausia, mikä on myönteinen merkki kauan odotetusta talouden elpymisestä, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo yhtiön tuloskatsauksen yhteydessä.

    Haittaohjelma pakotti Maerskin vaihtamaan virustorjuntansa

    Varustamojätti A.P. Moller-Maersk kertoi torstaina, että se on joutunut vaihtamaan koko tietoturvajärjestelmänsä uuteen, koska entinen virustorjuntaohjelmisto ei kyennyt pidättelemään uudentyppistä haittaohjelmaa.

    Raakaöljytankkereiden virta Kiinaan jatkuu vilkkaana

    Kiinan raakaöljyn tuonti kasvoi kesäkuussa vuositasolla 17,9 prosenttia ja oli 36,11 miljoonaa tonnia eli 8,79 miljoonaa barrelia päivässä. Tullitilastojen mukaan Kiina on edelleen maailman suurin raakaöljyn tuoja.

    Cosco maksaa hongkongilaisesta kilpailijasta 6,3 miljardia dollaria

    Kiinalainen varustamojätti Cosco ostaa hongkongilaisen OOIL:n 6,3 miljardilla dollarilla. Samalla Cosco nousee maailman kolmanneksi suurimmaksi konttivarustamoksi, jonka armadaan kuuluu yli 400 alusta.

    Klaus-Michael Kuehne nosti omistustaan Hapag-Lloydissa

    Logistiikka-alan yrittäjä Klaus-Michael Kuhne on korottanut saksalaisen konttivarustamo Hapag-Lloydin omistuksensa 17,15 prosenttiin aiemmasta 14,1 prosentista, Sveitsissä toimiva Kuehne Holding ilmoitti torstaina.

    ESL Shippingin uusi, maailman ympäristöystävällisin irtolastilaiva sai nimen Viikki

    Aspo-konserniin kuuluvan ESL Shippingin uusi, ympäristöystävällinen irtolastilaiva on kastettu tänään Jinlingin telakalla Nanjingissa Kiinassa. Ensimmäinen tilatuista kahdesta aluksesta sai kasteessa nimekseen Viikki, joka kunnioittaa varustamon perinnettä nimetä aluksensa helsinkiläisten paikannimien mukaan.

    Frontline luopuu toisen norjalaisen tankkerivarustamon kosiskelusta

    Oslon pörssissä listattu tankkeriyhtiö Frontline on lopettanut kisan pienemmän kilpailijansa DHT Holdingsin osakkeista. Samalla Frontline jättää väliin myös muiden tankkerivarustamoiden ostoaikeensa, yhtiö kertoo Reutersille.

    Sovcomflot yksityistetään ensi syksynä

    Venäjä aikoo yksityistää suurimman valtion omistaman varustamoyhtiönsä Sovcomflotin vasta ensi syksyllä. Aiemmin yhtiötä kaavailtiin yksityistettäväksi jo kesäkuussa, mutta nyt liike on siirretty myöhäisempään ajankohtaan.

    Japanilainen ONE on tuorein harppaus varustamoiden konsolidaation saralla

    Konttivarustamoiden yhdistyminen eli konsolidaatio jatkuu, kun kolmen japanilaisen varustamon fuusiohanke sai viimein nimen. NYK:n, MOL:n ja K Linen perustaman uuden yhtiön nimeksi tulee Ocean Network Express eli lyhyesti ONE.

    Trump kiristää Kuuban suhteita: luvassa uhkia risteilyvarustamoille

    Yhdysvaltain presidentti Donald Trump haluaa rajoittaa edeltäjänsä Barack Obaman avaamia amerikkalaisten matkustussääntöjä Kuubaan. Amerikkalaisten risteilyvarustamoiden ja lentoyhtiöiden lobbarit vastustavat presidentin poliittista käännöstä.

    Atlantilla kelluva lastattu tankkeri on merkki ostajan markkinasta

    Laiskana kelluva yksinäinen supertankkeri on ehkäpä selvin osoitus raakaöljymarkkinan nykytilasta. Royal Dutch Shellin aikarahtaama vlcc-tankkeri M/T Saiq pysähtyi hiljattain 850 kilometriä Kanariansaarten eteläpuolelle, kun sen kahden miljoonan barrelin raakaöljylastille ei löytynytkään ostajaa.

    COSCO panostaa rankasti Espanjan ja Kreikan satamiin

    Kiinan valtion omistama varustamojätti COSCO Shipping satsaa raskaasti nyt Valencian ja Bilbaon satamiin. Yhtiö ostaa 51 prosentin osuuden espanjalaisesta terminaalioperaattorista nimeltä Noatum Port Holdings ja maksaa siivustaan 203,49 miljoonaa euroa.

    Kunnonvalvontajärjestelmä pitää laivat liikkeessä

    Laajamittainen konerikko on viimeisiä asioita, joita merellä haluaa kokea. Se tarkoittaa yleensä hinaamista kuivatelakalle hyvin kalliisiin korjauksiin, mitä kovien kustannuspaineiden alla toimivat varustamot pyrkivät välttämään. SKF auttoi asiakastaan ottamaan käyttöön kunnonvalvontajärjestelmän laivoissa. Järjestelmää suunnitellaan myös varustamon muihin aluksiin, kertoo SKF:n Business Engineer Anders Welin.

    Hapag-Lloydin omistus jakautuu Persianlahden riitapukareiden leireihin

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Konttivarustamot ponnistelevat kohti korkeampia rahtihintoja

    Haastavista markkinoista ja alusten ylikapasiteetista huolimatta konttivarustamot ovat onnistuneet yhteisin toimin luomaan otolliset olot rahtihintojen hilaamiseksi pikku hiljaa yläviistoon.

    Esimerkkinä tästä on Drewry Global Freight Rate -indeksin sojottaminen 37 prosenttia kohti koillista vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Miten ihmeessä laivanvarustajat ovat tämän saaneet aikaan?

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö