• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Risteilyvarustamoilla on paljon voitettavaa Kuuban matkailussa

    Yli puoli vuosisataa kauppasaarrossa kärvistelleen Kuuban turismibisneksistä puuttuu hotelli- ja ravintotarjonnan infraa. Suuret risteilyvarustamot toivovat voivansa nopeasti korjata näitä puutteita. Ongelmiakin toki riittää.

    Grimaldi: Finnlinesin alkuvuosi erittäin vahva

    Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi kommentoi yhtiön menestystä tuloskatsauksen yhteydessä.
    -Finnlines-konsernin vuoden 2017 ensimmäiset kolme kuukautta ovat osoittautuneet jälleen erittäin vahvoiksi. Raportointikauden tulos tammi–maaliskuulta ylitti edellisen ennätysvuoden vastaavalta kaudelta noin 35 prosenttia, ja oli 11,2 (8,3) miljoonaa euroa. Euroopan pitkän hitaan talouskehityksen jälkeen on talouskasvussa nähtävissä positiivisia merkkejä ja erityisesti Suomen tuonti- ja vientitavaroiden volyymit ovat kasvaneet yli 10 prosenttia ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, Grimaldi sanoo.

    Maersk Line maksaa Hamburg Sudista 3,7 miljardia euroa

    Tanskalainen Maersk Line maksaa 3,7 miljardia euroa eli neljä miljardia dollaria pienemmästä kilpailijastaan Hamburg Sudista. Saksalaisvarustamon osto kohentaa Maerskin muutenkin vahvaa asemaa konttimarkkinoilla ja eritoten Etelä-Amerikassa, joka on perinteisesti ollut Hamburg Sudin vahvaa aluetta.

    Helsinkiin tulee kesällä 270 risteilyalusta

    Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.

    Korealaistelakoiden näkymät paranivat hurjalla tavalla

    Maailman kaksi suurinta laivanrakentajaa kertoi torstaina liikevoitoistaan ja julkaisi kohentuneet ohjauksensa. Nyt näyttää siltä, että Etelä-Korean telakat ovat vihdoin toipumassa kaksi vuotta jatkuneesta laivanrakennuksen kriisistä.

    Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, joka vain vaivoin vältti kassakriisin aiemmin tässä kuussa, sanoo saaneensa tilaukset peräti 30 lng-tankkerista.

    Maerskilla taas suurin konttialus – uhkaajia jo rakenteilla

    Tanskalainen varustamojätti Maersk Line on tehnyt paluun maailman suurimman konttilaivan omistajaksi. Børsen-lehden mukaan tilanne saattaa jäädä lyhytaikaiseksi, lähitulevaisuudessa valmistuu monia viime viikolla luovutettua Maersk Madridiakin isompia konttilaivoja.

    IMO:n rikkisäännöt maksavat varustamoille 60 miljardia taalaa

    Varustamoilla on enää kaksi ja puoli vuotta aikaa vähentää polttoaineen rikkipäästönsä merenkulkujärjestö IMO:n vaatimusten mukaisiksi. Asiantuntijat varoittavat, että kaikkiaan 60 miljardia dollaria maksavat maailman kauppalaivaston muutostyöt johtavat muutenkin köysissä olevan alan kaaokseen.

    Konttien hintapiikki viittaa merikuljetusten kasvuun

    Merikonttien hinnat ovat nousseet korkeimmilleen sitten vuoden 2015 lokakuun. Hintapiikkiä pidetään selkeänä merkkinä konttiliikenteen orastavasta kasvusta, sillä 90 prosenttia maailmankaupan tuotteista kuljetetaan juuri konteissa.

    Finnlines pidentää aluksiaan

    Finnlines vastaa kasvaneeseen kysyntään pidentämällä aluksia – tavoitteena energiatehokkuus ja päästöjen vähentäminen. Finnlines pidentää neljä ”Breeze-sarjan” alusta ja lisäksi on sovittu optio kahdesta aluksesta. Tämä lisää aluksen kapasiteettiä noin 1 000 kaistametrillä.

    Containerships sai lähes 17 miljoonan euron rahoituksen EU:lta ja NEFCOlta

    Containerships on saanut LNG-hankkeelleen Euroopan Unionilta ja Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCOlta merkittävän rahoituksen. Suomalaisvarustamo toteuttaa rahoituksen avulla ympäristöystävällistä strategiaansa, joka perustuu LNG:n hyödyntämiseen läpi koko logistisen toimitusketjun.

    Hapag-Lloyd uskoo konttirahtien hintojen nousuun

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloyd odottaa parempia konttirahtien hintoja tänä vuonna. Rahtihintojen paraneminen monella prosenttiyksiköllä kohentaa myös yhtiön tulosta.

    – Kuluvan vuoden alussa rahtien hinnat ovat yhä epävakaat, ja tarvitsemme edelleen korkeampia rahtihintoja menestyäksemme, toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen sanoo.

    Painolastivesisäädöksen voimaantulossa joustoa

    Vieraslajien leviämisen rajoittamisesta säädetään syksyllä voimaan tulevalla kansainvälisellä painolastivesiyleissopimuksella.
    “Trafi mahdollistaa painolastivesiyleissopimukseen joustavamman aikataulun, joka ei rasita Suomen kauppalaivastoa muita maita enemmän. Ruotsin ja Saksan viranomaiset ovat tulkinneet säädöstä samalla tavalla kuin Suomi”, kertoo erityisasiantuntija Ville-Veikko Intovuori Trafista .

    Tyytymättömät laivanvarustajat jättävät Ruotsin

    Ruotsalaisvarustamoiden ulosliputusaalto jatkuu kiivaana eikä uudesta tonnistoverosta ole lyhyen sihdin pelastusrenkaaksi. Laivanvarustajien mieliä kaivertavat lisäksi ennätystasolle nostetut väylämaksut. Ruotsin infrastruktuurista vastaava ministeri Anna Johansson myönsi maan merenkulun ongelmat jo tonnistoveron esittelytilaisuudessa.
    Kannattavuusloukussa kamppailevat ruotsalaiset laivanvarustajat ovat siirtäneet joukolla aluksiaan muiden lippujen alle, ja usein juuri naapurimaihin kuten Tanskaan ja Suomeen.

    Yllätys varustamoalalla: norjalainen DWT luiskahti BW Groupin syliin

    Yksityinen varustamoyhtiö BW Group nousi torstaina norjalaisen Double Hull Tankers -varustamon suurimmaksi osakkeenomistajaksi. Tulos on yllätys, sillä myös suurin norjalainen tankkerivarustamo Frontline tavoitteli DHT:n ostoa. Pörssiyhtiö Frontlinen suurin omistaja on taasen norjalaismiljardööri John Fredriksen.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö