• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kunnonvalvontajärjestelmä pitää laivat liikkeessä

    Laajamittainen konerikko on viimeisiä asioita, joita merellä haluaa kokea. Se tarkoittaa yleensä hinaamista kuivatelakalle hyvin kalliisiin korjauksiin, mitä kovien kustannuspaineiden alla toimivat varustamot pyrkivät välttämään. SKF auttoi asiakastaan ottamaan käyttöön kunnonvalvontajärjestelmän laivoissa. Järjestelmää suunnitellaan myös varustamon muihin aluksiin, kertoo SKF:n Business Engineer Anders Welin.

    Hapag-Lloydin omistus jakautuu Persianlahden riitapukareiden leireihin

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Konttivarustamot ponnistelevat kohti korkeampia rahtihintoja

    Haastavista markkinoista ja alusten ylikapasiteetista huolimatta konttivarustamot ovat onnistuneet yhteisin toimin luomaan otolliset olot rahtihintojen hilaamiseksi pikku hiljaa yläviistoon.

    Esimerkkinä tästä on Drewry Global Freight Rate -indeksin sojottaminen 37 prosenttia kohti koillista vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Miten ihmeessä laivanvarustajat ovat tämän saaneet aikaan?

    Meriaura Groupille uusi toimitusjohtaja

    Meriaura Groupin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty YTM, MBA Elisa Mikkolainen, 50. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 17.7.2017. Hänen vastuualueelleen yritysryhmässä kuuluu Meriaura Oy:n harjoittama merikuljetusliiketoiminta sekä VG-Shipping Oy:n harjoittama varustamotoiminta ja laivanhoito.

    Maerskin alukset eivät aja Qatariin

    Tanskalainen varustamojätti Maersk tutkii konttialuksilleen vaihtoehtoisia reittejä Qatariin sen jälkeen kun naapurimaat katkaisivat diplomaattisuhteet emiirikunnan kanssa.

    Maersk ilmoitti tiistaina, että sen operoimat alukset eivät aja Qatariin maan terrorismiepäilyjen takia. Maersk on tähän mennessäkin hoitanut Qatarin liikenteen aikarahdatuilla aluksilla, ja feeder-liikennettä on harjoitettu Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa sijaitsevan Jebel Alin sataman kautta.

    Suomen Varustamot myönsivät kaksi kultamitalia

    Suomen Varustamot ry:n kultamitali myönnetään merenkulkijoille vähintään 20 vuoden ansiokkaasta palveluksesta ulkomaanliikenteen kauppalaivastossa. Kultamitalien jako-tilaisuus pidettiin 1.6.2017 Sjöfartens Dag tilaisuudessa Maarianhaminassa. Tällä kertaa mitali oli myönnetty seuraavalle 2 ansioituneelle merenkulkijalle.

    Päällikkö Owe Englund, Viking Line ja konepäällikkö Olav Wester, TallinkSilja.

    Fuusion satoa: Hapag-Lloyd potkii yli tuhat henkilöä

    Emiraattivarustamo UASC:n kanssa fuusioituva saksalainen Hapag-Lloyd aikoo leikata noin 12 prosenttia työvoimastaan. Kaikkiaan varustamon maahenkilöstön vahvuus on lähes 11 000 henkilöä, joten leikkaukset koskevat yli tuhatta työntekijää.

    Carnival ja Costa ankkuroituvat tiukasti Italiaan – palkkaavat 4 500 italialaista

    Genovalainen Costa Group ja sen isäntävarustamo, yhdysvaltalainen Carnival Corporation eivät lähde Italiasta minnekään – eivätkä Euroopastakaan. Risteilyvarustamot aikovan viiden vuoden aikana palkata saapasmaasta 4 500 uutta miehistön jäsentä.

    Carnival kimppaan kiinalaisen nettijätti Alibaban kanssa

    Maailman suurin risteilyvarustamo Carnival Corporation helpottaa kiinalaisten asiakaiden laivoilla tekemiä mobiilimaksuja Kiinan online-kaupan markkinajohtajan Alibaban kehittämällä Alipay-mobiilialustalla.

    USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Risteilyvarustamoilla on paljon voitettavaa Kuuban matkailussa

    Yli puoli vuosisataa kauppasaarrossa kärvistelleen Kuuban turismibisneksistä puuttuu hotelli- ja ravintotarjonnan infraa. Suuret risteilyvarustamot toivovat voivansa nopeasti korjata näitä puutteita. Ongelmiakin toki riittää.

    Grimaldi: Finnlinesin alkuvuosi erittäin vahva

    Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi kommentoi yhtiön menestystä tuloskatsauksen yhteydessä.
    -Finnlines-konsernin vuoden 2017 ensimmäiset kolme kuukautta ovat osoittautuneet jälleen erittäin vahvoiksi. Raportointikauden tulos tammi–maaliskuulta ylitti edellisen ennätysvuoden vastaavalta kaudelta noin 35 prosenttia, ja oli 11,2 (8,3) miljoonaa euroa. Euroopan pitkän hitaan talouskehityksen jälkeen on talouskasvussa nähtävissä positiivisia merkkejä ja erityisesti Suomen tuonti- ja vientitavaroiden volyymit ovat kasvaneet yli 10 prosenttia ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, Grimaldi sanoo.

    Maersk Line maksaa Hamburg Sudista 3,7 miljardia euroa

    Tanskalainen Maersk Line maksaa 3,7 miljardia euroa eli neljä miljardia dollaria pienemmästä kilpailijastaan Hamburg Sudista. Saksalaisvarustamon osto kohentaa Maerskin muutenkin vahvaa asemaa konttimarkkinoilla ja eritoten Etelä-Amerikassa, joka on perinteisesti ollut Hamburg Sudin vahvaa aluetta.

    Helsinkiin tulee kesällä 270 risteilyalusta

    Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.Risteilykausi alkaa Helsingissä keskiviikkona 3.5., kun Astor saapuu Allas Sea Poolin viereiseen Katajanokan laituriin.

    Tulevasta risteilykaudesta näyttää tulevan edellistä kesää vilkkaampi. Helsinkiin odotetaan ennakkovarausten perusteella 270 kansainvälistä risteilykäyntiä, ja pääkaupungin kesän kulttuuri- ja palvelutarjontaan tulee tutustumaan arviolta 440 000 risteilymatkustajaa.

    Korealaistelakoiden näkymät paranivat hurjalla tavalla

    Maailman kaksi suurinta laivanrakentajaa kertoi torstaina liikevoitoistaan ja julkaisi kohentuneet ohjauksensa. Nyt näyttää siltä, että Etelä-Korean telakat ovat vihdoin toipumassa kaksi vuotta jatkuneesta laivanrakennuksen kriisistä.

    Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, joka vain vaivoin vältti kassakriisin aiemmin tässä kuussa, sanoo saaneensa tilaukset peräti 30 lng-tankkerista.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö