• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Finnlinesin historian paras vuosineljännes

    – Vuoden 2017 kolmas vuosineljännes oli Finnlinesin historian paras vuosineljännes. Tammi–syyskuun 2017 raportointikauden tulos parani noin 12 prosenttia ja oli 67,9 (60,9) miljoonaa euroa ollen samalla myös Finnlinesin historian paras yhdeksän kuukauden tulos. Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli 32,5 (30,3) miljoonaa euroa. Suomen talouden elpyminen heijastuu meidän vienti- ja tuontivolyymeihin, jotka ovat jatkaneet kasvua yli 10 prosenttia, toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.

    Konttivarustamoiden tarjonta ei hyydykään sesongin mukana

    Mitä ihmettä konttialalla tapahtuu, kun varustamot eivät tavan mukaan pudotakaan tarjontaansa tulossa olevan hitaan kauden mukaiseksi. Unohtavatko varustamopomot näin nopeasti viime vuosien karvaat opit? 

    Tällä tietoa konttiala riskeeraa Aasian ja Euroopan välisten rahtisopimusten orastavasti parantuvat näkymät, elleivät varustamot nopeasti kiristä hiljaisen kauden spot-hintojaan ja vähennä tarjontaansa.

    Rahtikonsultti Drewry on perustanut näkemyksensä konttivarustamoiden ensi vuonna kohentuvista ansioista juuri siihen, että varustamopomot malttavat karttaa hinnoilla ja tarjonnalla kilpailua. 

    Cosco kosiskelee 2 miljardin taalan annilla rahaa alusten rakentamiseen

    Kiinan valtion omistama varustamojätti Cosco Shipping Holdings tarjoaa pörssisijoittajille kahden miljardin dollarin eli 12,9 miljardin juanin edestä uusia osakkeita. Annista kerätyillä rahoilla varustamo aikoo rakennuttaa uusia suuria konttilaivoja.

    Varustamot laskevat kahvikonttien määriä viidenneksellä Brasiliasta Eurooppaan

    Brasiliasta tulee vähemmän joulukahvia Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Maailman suurimman kahvinviejän eli Brasilian tuottajat syyttävät eräitä varustamoja, jotka ovat leikanneet 20 prosenttia maanosien välistä kahvikonttien liikennettä.

    Lundqvist luopuu 1998 valmistuneesta Alfa Germaniasta

    Lundqvist Rederierna on myynyt yhden aframax-tankkereistaan odotettua aikaisemmin. Markkinatietojen mukaan 98,000-dwt Alfa Germania (rakennettu 1998) on myyty as-is ehdoilla Port Saidissa noin $6.6 milj.hinnalla.

    Varustamnon toimitusjohtaja Ben Lundqvist on vahvistanut TradeWinds-lehdelle kaupan tapahtuneen, mutta kertoo, että alusta ei myyty romuttamolle.

    Uponnut risteilijä M/S Sea Diamond nostetaan

    Ateenan edustalla tapahtuneesta pienen tankkerin uppoamisesta aiheutuneesta öljyvahingosta johtuen Kreikan meriministeriö on määrännyt Santorinin edustalle uponneen Sea Diamondin (ex. Birka Princess) hylyn nostettavaksi. 
    Birka Princess oli ensimmäinen Valmet Oy:n Vuosaaren telakan rakentamista risteilylaivoista ja se valmistui 1986 ja maksoi 350 miljoonaa Suomen markkaa. 

    Fiat Chrysler syyttää varustamoita hintakartellista

    Autojätti Fiat Chrysler Automobiles NV vaatii varustamojen ryhmältä korvauksia rahtihintojen fiksaamisesta eli kartellihinnoittelusta. Syytetyt varustamot ovat kotoisin Aasiasta, Euroopasta ja Etelä-Amerikasta ja eräiden dokumenttien mukaan ne ovat alustavasti myöntäneet hinnoista sopimisen, NY Times kirjoittaa.

    Kasvun hurmaa risteilymaailmassa

    Maailman kauppamerenkulku ja laivanrakennus elävät vaikeaa ja pitkää lamakautta. Risteilytoiminnassa ja risteilylaivojen rakentamisessa tilanne on kuitenkin aivan päinvastainen. Nykyisenlaista vahvan kasvun kautta ei ole koettu koskaan aikaisemmin.

    Tuhatvuotinen merenkulkuala tulee mullistumaan

    – Merenkulkualan työskentelytavat, rahdin käsittely- ja merenkulkutekniikat sekä ylläpidosta ja turvallisuudesta huolehtiminen laivoilla eivät ole koskaan enää entisensä, kertoo toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

    VikingFSTR päättää liikennöintinsä jo 17.10.2017

    Kuluneena kesänä Tallinnan-reittiä liikennöinyt vuokra-alus Viking FSTR lopettaa liikennöintinsä teknisistä syistä johtuen muutamaa päivää suunniteltua aiemmin. Alun perin reitillä liikennöineen katamaraanin oli tarkoitus olla käytettävissä 22.10. asti.

    Tallinkin rahtilaiva SeaWind liikennöi jatkossa Muugan satamaan

    Tallink on yhdessä Tallinnan sataman sekä Transiidikeskuse AS:n kanssa vaihtanut rahtilaiva SeaWindin satamapaikan Virossa Tallinnan vanhankaupungin satamasta Muugan satamaan. Tämä muutos tarkoittaa, että vuositasolla yli 40 000 rekkaa siirtyy pois Tallinnan kaupungin keskustasta vähentäen samalla merkittävästi keskustan ruuhkia ja saasteita.  

    Finnlines on myynyt MS Finneagle aluksen

    Finnlines Oyj on myynyt MS Finneagle ropax-aluksen Grimaldi-konsernille laivaston ja reittien optimointiin liittyvää strategiaansa noudattaen ja parantaakseen kannattavuuttaan. MS Finneagle oli rahdattuna Grimaldi-konsernille kesäkuusta 2017 alkaen. Aluksen luovutus Grimaldi-konsernille tapahtuu lokakuussa 2017.

    John Fredriksenin Seadrillin konkurssi saa kantaosakkeiden haltijat voihkimaan

    Norjalaisen varustamomoguli John Fredriksenin hallitseman offshore -yhtiö Seadrillin kauan odotettu konkurssi on kipeä isku kantaosakkeiden haltijoille, joiden omistusosuus laimenee monimutkaisten rahoitusjärjestelyjen jälkeen noin kahteen prosenttiin yhtiön arvosta.

    Yhdeksän konttilaivan hirmutilaus CMA CGM:lle

    KUVA: CMA CGM:n alus Bremerhavenin satamassa (Kuva: Kari Martiala)

    Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo, Marseillessa päämajaansa pitävä CMA CGM odottaa liiketuloksen kohentuvan entisestään vuoden loppupuoliskolla. Hyvin sujuneen toisen neljänneksen päätteeksi varustamo vahvistaa tilaavansa peräti yhdeksän uutta megaluokan konttialusta. 

    Viimeisenä suurena konttivarustamona tuloksestaan kertoneen CMA CGM osavuositulos tukee koko alalla todettua kääännettä parempaan. Vuosia kestänyt merenkulun taantuma näyttää katkenneen, eikä vähiten varustamoiden tekemien aggressiivisten toimialajärjestelyiden ansiosta. 

    Irma-myrsky siirsi risteilyvierailut Karibian onnekkaammille saarille

    Masa-Yardsin telakalla Helsingissä rakennettu M/S Fascination kelpaa hyväksi esimerkiksi siitä, miten Karibialla riehunut hurrikaani Irma on muuttanut risteilyalusten reittejä ja välisatamia. Carnivalin alus toi perjantaina Antigualle 2 000 risteilyvierasta, joiden määränpään piti olla 160 kilometrin päässä sijaitsevalla Saint Martinin saarella.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö