• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Wärtsilä testannut onnistuneesti maailman ensimmäistä automaattista satamaanohjausta

    Teknologiakonserni Wärtsilä on testannut onnistuneesti innovatiivista automaattista satamaanohjausteknologiaa. Testit suoritettiin johtavan norjalaisen varustamon, Norledin, 83 metriä pitkällä Folgefonn-aluksella. Aluksessa on hybridipropulsio, ja siihen on asennettu aiemmin Wärtsilän langaton latausjärjestelmä. Tämä on ensimmäinen kerta maailmassa, kun automaattinen satamaanohjausteknologia on asennettu autolauttaan.

    Wärtsilän innovatiivisen automaattisen satamaanohjausteknologian testit suoritettiin Norledin Folgefonn-aluksella.

    Automaattisen satamaanohjauksen testaukset aloitettiin tämän vuoden tammikuussa ja suoritettiin loppuun huhtikuussa käytännön testeillä satamassa. Kapteenin ei tarvinnut missään vaiheessa testejä siirtyä käsiohjaukseen.

    Automaattisessa satamaanohjauksessa järjestelmä aktivoidaan, kun etäisyys laituripaikkaan on noin 2000 metriä, ja alus jatkaa normaalilla nopeudella. Järjestelmä hidastaa aluksen kulkua vähitellen ja aktivoi lähestymisessä ja kiinnittymisessä tarvittavat operaatiot täysin automaattisesti, kunnes alus on kiinni laituripaikassa. Kun alus on jälleen valmis lähtemään uudelle matkalle, järjestelmää voidaan käyttää satamasta ulos ohjaamiseen päinvastaisessa järjestyksessä.

    Järjestelmä hallitsee automaattisesti laivan manööveerausta, mukaan lukien ohjausta ja propulsiota. Käsiohjauksen käyttäminen on kuitenkin mahdollista milloin tahansa. Automaattinen toiminto parantaa turvallisuutta ja luotettavuutta, sillä aluksen kansipäällystö pystyy keskittymään tilanteen tarkkailuun sillan ulkopuolella.

    Wärtsilän automaattinen satamaanohjausteknologia tuo merkittäviä etuja varustamoille. Näitä ovat parantunut turvallisuus, koska inhimillisen virheen todennäköisyys pienenee, vähempi kuluminen potkurien tehokkaamman käytön vuoksi, ja tehokkaampi satamaanohjaus, jonka ansiosta alus voi olla pidemmän ajan satamassa.

    Norled on ilmoittanut, että Folgefonn on Wärtsilän käytettävissä Wärtsilän älykkään merenkulun tuotteiden ja järjestelmien jatkokehitystä varten. Alukseen aiemmin asennettuja ja siinä testattuja Wärtsilä-teknologioita ovat muun muassa energian optimointijärjestelmä, hybridipropulsiojärjestelmä, langaton induktiivinen akun lataus ja energian varastointi. Aluksen liikennöinnissä voidaan nyt käyttää automaattista langatonta latausta, vakuumikiinnitystä ja automaattista satamaanohjausta.

    ”Haluamme kiittää Norlediä arvokkaasta yhteistyöstä tässä projektissa. Nämä testit ovat tärkeä osa koko Wärtsilän älykkään merenkulun strategiaa. Automaattisesta satamaanohjauksesta voi tulla keskeinen osa tarjontaamme autolautta- ja merenkulkumarkkinoille. Se myös edistää muutostyötämme, jossa tavoitteena on viedä asiakkaat korkean tehokkuuden ja kannattavuuden aikakauteen”, toteaa Roger Holm, Wärtsilän Marine Solutions ‑liiketoiminnan johtaja.

    ”Meistä on hienoa tukea Wärtsilän tavoitetta lisätä laivaliikennöitsijöiden tehokkuutta. Turvallisuutta parantavat, käyttökustannuksia pienentävät ja ympäristövaikutuksia vähentävät teknologiat ovat hyviä uutisia alallemme”, kertoo Sigvald Breivik, Norledin tekninen johtaja.

    Wärtsilän automaattisen satamaanohjauksen projekti saa tukea Norjan valtion omistamalta Innovasjon Norge -innovaatio-organisaatiolta.

    Sama tiimi Wärtsilältä testasi vuonna 2017 onnistuneesti laivan etäohjausta Pohjanmerellä Kalifornian San Diegosta käsin. Älykkäiden alusten kehittäminen on keskeinen osa Wärtsilän älykkään merenkulun ekosysteemiä.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Opiskelijoiden uudet laivakonseptit luovat meriteollisuuden tulevaisuutta

    17.05.2018

    Rolls-Royce ja Finferries allekirjoittavat yhteistyösopimuksen

    17.05.2018

    Norsepower on voittanut arvostetun WWF 2018 Climate Solver Award -palkinnon

    16.05.2018

    Meriteollisuus panostaa alan vastuullisuuteen Sitoumus2050 -kampanjassaan

    16.05.2018

    Meriteollisuus ry:n kevätseminaari Turussa

    15.05.2018

    Vard rakentaa uudentyyppisen kaapelilaivan Prysmian Groupille

    14.05.2018

    Meyer käyttää hyvän tuloksensa investointien rahoittamiseen

    09.05.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö