• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Wärtsilän Hamina LNG-terminaaliprojektin rahoitus ja luvat varmistuneet

    Haminan satamaan rakennettavan LNG-terminaalin rahoitus on varmistunut ja tarvittavat rakennusluvat on saatu. Teknologiakonserni Wärtsilä rakentaa terminaalin avaimet käteen -sopimuksella.

    Projektin velkarahoituksesta on sovittu Skandinaviska Enskilda Bankenin ja Suomen valtion omistaman erityisrahoitusyhtiö Finnveran kanssa. Kokonaisinvestoinnin arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Wärtsilä vastaa terminaalin suunnittelusta, hankinnasta ja rakennustöistä ja osallistuu projektiin lisäksi tekemällä WDFS (Wärtsilä Development and Financial Services) -organisaation kautta vähemmistösijoituksen Hamina LNG Oy:öön. Pääosakkeenomistajat ovat Haminan Energia Oy ja virolainen energiayhtiö Alexela.
    Myös LNG-terminaalin rakennusluvat on hankittu: ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan 30 000 m3:n LNG-varastosäiliö. Töiden yhteydessä valmistellaan myös tilat toiselle 20 000 m3:n varastosäiliölle, joka otetaan käyttöön myöhemmin. Maanrakennustyöt valmistuivat aikataulussa, ja rakennustyöt on aloitettu. LNG-terminaalin suunnitellaan olevan täydessä toimintavalmiudessa vuoteen 2020 mennessä.
    Maakaasun kysyntä on nopeassa kasvussa maailmanlaajuisesti, ja siihen liittyviä infrastruktuureja kehitetään samaan tahtiin. Wärtsilän toiminta kattaa kaasun arvoketjun kokonaisuudessaan. Palvelutarjonnassa on tuotteita ja ratkaisuja kaasun etsintään ja poraukseen, maakaasun tuotantoon ja nesteytykseen, säiliöihin ja jakelulaitoksiin, kuljetukseen sekä maakaasun hyödyntämiseen loppukäyttäjien prosesseissa.
    ”Haminan uusi LNG-terminaali on tärkeä lisä kaasuinfrastruktuuriin, sillä sen lisäksi, että se palvelee yrityksiä ja merenkulkusektoria, se myös syöttää kaasua Haminan Energian kaasunjakeluverkkoon ja on kytkettävissä Suomen kaasuverkkoon. Arvostamme Wärtsilän monipuolista LNG-suunnitteluosaamista, jonka ansiosta olemme pystyneet etenemään projektissa aikataulun mukaisesti”, kertoo Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska.
    ”Wärtsilä on ottanut selkeän johtoaseman LNG-järjestelmien kokonaisratkaisuissa, jotka ovat kestäviä niin ympäristön kuin talouden kannalta. Haminan projekti on Suomen kolmas LNG-terminaali, jonka rakentamisesta Wärtsilä on tehnyt sopimukset. Muut kaksi ovat Mangan terminaali Torniossa ja Raahen terminaali. Tämä on osoitus yhtiön vahvuuksista projektien kehityksessä ja hallinnassa”, kommentoi Alexandre Eykerman, johtaja, LNG-ratkaisut, Wärtsilä Energy Solutions.

    Lisää aiheesta Uutiset

    Maailman suurin merenkulun yksityiskokoelma

    20.05.2018

    Navigate 2018; Innovaatiot, uudet polttoaineet ja arktinen meri

    18.05.2018

    Menetetyt Majakat -näyttely Suomen merimuseossa

    18.05.2018

    Opiskelijoiden uudet laivakonseptit luovat meriteollisuuden tulevaisuutta

    17.05.2018

    Rolls-Royce ja Finferries allekirjoittavat yhteistyösopimuksen

    17.05.2018

    Norsepower on voittanut arvostetun WWF 2018 Climate Solver Award -palkinnon

    16.05.2018

    Meriteollisuus panostaa alan vastuullisuuteen Sitoumus2050 -kampanjassaan

    16.05.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö