• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Viking Linen kampanja tuotti 40 000 euroa Itämeren hyväksi

    Viking Line on lahjoittanut 40 000 euroa Itämeren ympäristötyöhön. Muovikassien myynnistä Viking Linen aluksilla kerätty lahjoitus menee neljälle ympäristöjärjestölle. Muovikassit on valmistettu kierrätysmuovista, ja osa sen raaka-aineesta tulee omasta kierrätyksestämme laivoilla. Lahjoitus käytetään mm. tiedotuskampanjoihin, ympäristötyöhön sekä jäteasemien ja käymälöiden ylläpitoon saaristossa.

    Itämeren roskaantumisesta on julkaistu ensimmäinen tietokirja

    Tietoa Itämeren roskaantumisesta on tähän mennessä ollut saatavana hyvin hajanaisesti ja verrattain vähän. Nyt Pidä Saaristo Siistinä ry alan asiantuntijoiden kanssa on koonnut Ålandsbankenin Itämeriprojektin rahoituksella yhteen kattavan tietopaketin: Roskapostia – Kansalaisen tietokirja meren roskaantumisesta.

    Uusi alus Saaristomeren ympäristönhuoltotehtäviin

    Saaristomerellä ympäristönhuoltotyötä tekevän Pidä Saaristo Siistinä ry:n huoltoalus M/S Roope saa tänä kesänä seuraajan. Uuden huoltoaluksen kastaa kansanedustaja ja suuri Itämeren ystävä Saara-Sofia Sirén Forum Marinumin laiturilla keskiviikkona 14. kesäkuuta, ja samana päivänä aluksen ovet ovat avoinna yleisölle klo 16–18.

    Synkkä ennuste: laivat puhdistuvat, mutta polttoaine pysyy likaisena

    Varustamoyhtiöt käyttävät jo nyt miljardeja dollareita täyttääkseen IMO:n tiukat päästörajoitukset puhtaamman ilman puolesta. Silti kaikkein saastuttavimpien polttoaineiden kysyntä pysyy entisenlaisena monilla alueilla.

    Se mikä tapahtuu arktisilla alueilla, ei jää arktisille alueille

    WMO on julkistanut aloittaneensa kahden vuoden mittaisen Polaarivuoden, jonka tavoitteena on parantaa sää, ilmasto-, ja jääennusteita sekä Arktisella että Antarktisella alueella. Ilmatieteen laitos osallistuu Polaarivuoteen sekä havaintoja tekemällä että ennustemalleja kehittämällä. Sodankylässä ja koko pohjoiskalotin alueella järjestetään tehostettuja kampanjoita, joissa tuulen, lämpötilan, ja kosteuden pystyjakaumia mitataan radioluotauspallojen avulla tavanomaista useammin.

    Suomen arktista osaamista tarvitaan jatkossa yhä pohjoisempana

    Ilmatieteen laitos haluaa Suomen Arktisen neuvoston puheenjohtajuuskauden aikana nostaa esiin Suomella jo olemassa olevaa tietoa ja kokemusta arktisesta alueesta, sen erityispiirteistä, haasteista ja siellä tapahtuvasta rajusta ilmastonmuutoksesta.

    Amerikkalaistutkijat: arktinen merijää vetäytyy nyt talvellakin

    Pohjoinen jäämeri on tunnetusti maailman nopeimmin lämpenevä merialue. Maapallon jäinen päälaki koki jälleen uuden kolauksen, kun amerikkalaiset tutkijat havaitsivat merijään sulavan ennätyksellisen vauhdikkaasti.

    Arktikan kelluva merijää on huvennut tänä talvena ennen kuulumattoman pieneksi. Viime vuoteen verrattuna jäätä on noin 14,42 miljoonaa neliökilometria eli 97 000 neliökilometria vähemmän kuin edeltävänä talvena. Kadonnut jääalue vastaa noin Mainen osavaltion kokoista aluetta, New York Times laskeskelee.

    Parlamentti hyväksyi uudet ilman epäpuhtauksien kansalliset päästörajat

    Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona tukensa komission suunnitelmalle tiukentaa kansallisia päästörajoja kuuden ilman epäpuhtauden, mukaan lukien typen oksidien, hiukkasten ja rikkidioksidin, osalta. Huonon ilmanlaadun on arvioitu aiheuttavan vuosittain EU:ssa 400 000 ennenaikaista kuolemaa, minkä lisäksi tiukempien päästörajojen myötä voitaisiin vähentää ilman pilaantumisesta aiheutuvia kustannuksia jopa 40 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä.
    Parlamentti kehottaa komissiota harkitsemaan toimia kansainvälisen merenkulun päästöjen vähentämiseksi erityisesti EU-maiden aluevesillä ja talousvyöhykkeillä ja ehdottamaan tarvittaessa asiasta uusia sääntöjä.

    Shell Canada’s Offshore Drilling – Reasonable Precautions

    The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has granted permission for Shell Canada to start exploration drilling for the Shelburne Basin Venture Exploration Drilling Project 250km (155 miles) offshore from Nova Scotia. CNSOPB says the company will be taking all

    Silja Linen laivojen ja WWF:n yhteinen kalakampanja edistää kestäviä kalavalintoja

    Tallink Silja lanseeraa lokakuun ajaksi ruotsinlaivoilleen kalakampanjan yhteistyössä WWF Suomen kanssa. Tarkoituksena on lisätä kuluttajien tietoisuutta ja ohjata vastuulliseen kalan kuluttamiseen. Lokakuun aikana jokaisesta ostetusta buffet-ateriasta tilitetään 10 senttiä WWF:n Itämeri-työhön. Tavoitteena on kerätä kuukaudessa 10 000 euroa.

    – Vaarana on, että pyydämme maailman meret tyhjiksi vielä omana elinaikanamme. Siksi pyrimme ohjaamaan kuluttajia vastuullisiin valintoihin WWF:n Kalaoppaan avulla. Oppaassa kalat ja äyriäiset on jaoteltu liikennevaloilla: vihreällä merkittyjä kannattaa suosia, keltaisia kuluttaa harkiten ja punaisia välttää kokonaan, kertoo suojeluasiantuntija Matti Ovaska WWF Suomesta.

    Meriaura Groupin bioöljyn tuotantolaitos vihittiin käyttöön Uudessakaupungissa

    Meriaura Groupiin kuuluvan VG-Shipping Oy:n bioöljyn tuotantolaitos vihittiin käyttöön Uudessakaupungissa. Tilaisuutta seuraamassa ja laitokseen tutustumassa oli joukko Meriaura Groupin asiakkaita, henkilökuntaa sekä muita yhteistyötahoja.

    Uusi laitos korvaa yhtiön aiemman pienimuotoisen öljynvalmistuksen. Investoinnin kokonaisarvo on 1,5 miljoonaa euroa. Laitoksella tuotetaan kierrätetyistä kasviöljyistä ja kalanperkeistä rikkivapaata VG Marine EcoFueliaTM laivapolttoaineeksi ja lämmitysöljyksi.

    Risteily-yhtiö St. Peter Line käsittelee jätevedet vastuullisesti

    Risteily-yhtiö St. Peter Linen alukset jättävät kaikki jätevetensä satamissa sijaitseviin jätevedenpuhdistuslaitoksiin. Kaikki Suomessa liikennöivät matkustajalauttayhtiöt ovat sitoutuneet käyttämään satamien tarjoamaa jätevedenkäsittelyä.

    St. Peter Linen alus M/S Princess Maria liikennöi Itämerellä Helsinki-Pietari-väliä ja M/S Princess Anastasia risteilee Helsingin ja Pietarin lisäksi myös Tukholman ja Tallinnan satamien kautta. Kaikissa vierailusatamissa hyödynnetään niiden tarjoamia jätteenkäsittelylaitoksia. Jätevettä ei missään olosuhteessa johdeta mereen.

    – Aluksemme jättävät kaiken jäteveden satamiin. Asian voi tarkistaa vierailusatamistamme Helsingissä, Tukholmassa, Tallinnassa ja Pietarissa, sanoo St. Peter Linen toimitusjohtaja Roland Forssell.

    Protesters Succeed in Blocking Fennica

    Greenpeace protesters dangling from a bridge in Portland, Oregon, on Thursday have forced back the icebreaker that Royal Dutch Shell needs in Alaska to start drilling in the Arctic.

    The 13 Greenpeace protesters, who rappelled down from the bridge over the Willamette River early on Wednesday, are hoping to shorten Shell’s Arctic drilling season by stopping the Fennica icebreaker, which is carrying emergency equipment that would cap any blown-out well.

    Shell is not allowed to start drilling without it and the drilling season ends in October, when sea ice encroaches.

    Lennokit nuuhkimaan laivojen rikkipäästöjä

    Suomi on käynnistänyt kaksi merkittävää EU:n Itämeristrategiaan kuuluvaa merenkulun projektia. CompMon testaa rikkipäästöjen etävalvontaa ja VesselTriage tuo kansainväliseen merenkulkuun kokonaan uuden luokitusjärjstelmän onnettomuuksille. CompMon on Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin, vetämä yhteistyöhanke, jossa on mukana Euroopasta eri viranomaisia ja tutkimuslaitoksia. Suomesta siihen osallistuvat Trafin lisäksi Ilmatieteenlaitos ja Åbo Akademi.

    Rikkipäästöjen rajat tiukkenivat Itämerellä tammikuun alussa ja alukset ovat sen jälkeen joko siirtyneet käyttämään vähärikkistä meridieseliä tai niihin on investoitu rikkipesurit. Rikkipäästöjä on tähän saakka valvottu lähinnä näytteillä.

    Ympäristö ja meriturvallisuus vahvasti mukana EU:n Itämeri-strategiassa

    Euroopan unionin Itämeri-strategian toimintasuunnitelma uudistettiin keväällä 2015. Toimintasuunnitelmaan on otettu mukaan lukuisia meriturvallisuutta edistäviä hankkeita. Suomen vetovastuulla ovat muun muassa kansainvälisesti merkittävät CompMon- ja Vessel Triage -hankkeet.

    CompMon on Trafin vetämä eurooppalaisten viranomaisten sekä tutkimuslaitosten yhteistyöhanke, jonka päämäärä on tutkia ja testata uusia merenkulun päästövalvontakäytäntöjä sekä kaukovalvontaa. Suomesta hankkeessa ovat mukana Trafin lisäksi Ilmatieteen laitos ja Åbo Akademi. Hanke on saamassa 2,44 miljoonan rahoituksen Euroopan komission Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineeltä (CEF).
    Vessel Triage- ja CompMon-hankkeita esiteltiin torstaina Lahja Itämerelle -keskustelutilaisuudessa Porin SuomiAreenalla.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö