• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Meriaura Groupin bioöljyn tuotantolaitos vihittiin käyttöön Uudessakaupungissa

    Meriaura Groupiin kuuluvan VG-Shipping Oy:n bioöljyn tuotantolaitos vihittiin käyttöön Uudessakaupungissa. Tilaisuutta seuraamassa ja laitokseen tutustumassa oli joukko Meriaura Groupin asiakkaita, henkilökuntaa sekä muita yhteistyötahoja.

    Uusi laitos korvaa yhtiön aiemman pienimuotoisen öljynvalmistuksen. Investoinnin kokonaisarvo on 1,5 miljoonaa euroa. Laitoksella tuotetaan kierrätetyistä kasviöljyistä ja kalanperkeistä rikkivapaata VG Marine EcoFueliaTM laivapolttoaineeksi ja lämmitysöljyksi.

    Risteily-yhtiö St. Peter Line käsittelee jätevedet vastuullisesti

    Risteily-yhtiö St. Peter Linen alukset jättävät kaikki jätevetensä satamissa sijaitseviin jätevedenpuhdistuslaitoksiin. Kaikki Suomessa liikennöivät matkustajalauttayhtiöt ovat sitoutuneet käyttämään satamien tarjoamaa jätevedenkäsittelyä.

    St. Peter Linen alus M/S Princess Maria liikennöi Itämerellä Helsinki-Pietari-väliä ja M/S Princess Anastasia risteilee Helsingin ja Pietarin lisäksi myös Tukholman ja Tallinnan satamien kautta. Kaikissa vierailusatamissa hyödynnetään niiden tarjoamia jätteenkäsittelylaitoksia. Jätevettä ei missään olosuhteessa johdeta mereen.

    – Aluksemme jättävät kaiken jäteveden satamiin. Asian voi tarkistaa vierailusatamistamme Helsingissä, Tukholmassa, Tallinnassa ja Pietarissa, sanoo St. Peter Linen toimitusjohtaja Roland Forssell.

    Protesters Succeed in Blocking Fennica

    Greenpeace protesters dangling from a bridge in Portland, Oregon, on Thursday have forced back the icebreaker that Royal Dutch Shell needs in Alaska to start drilling in the Arctic.

    The 13 Greenpeace protesters, who rappelled down from the bridge over the Willamette River early on Wednesday, are hoping to shorten Shell’s Arctic drilling season by stopping the Fennica icebreaker, which is carrying emergency equipment that would cap any blown-out well.

    Shell is not allowed to start drilling without it and the drilling season ends in October, when sea ice encroaches.

    Lennokit nuuhkimaan laivojen rikkipäästöjä

    Suomi on käynnistänyt kaksi merkittävää EU:n Itämeristrategiaan kuuluvaa merenkulun projektia. CompMon testaa rikkipäästöjen etävalvontaa ja VesselTriage tuo kansainväliseen merenkulkuun kokonaan uuden luokitusjärjstelmän onnettomuuksille. CompMon on Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin, vetämä yhteistyöhanke, jossa on mukana Euroopasta eri viranomaisia ja tutkimuslaitoksia. Suomesta siihen osallistuvat Trafin lisäksi Ilmatieteenlaitos ja Åbo Akademi.

    Rikkipäästöjen rajat tiukkenivat Itämerellä tammikuun alussa ja alukset ovat sen jälkeen joko siirtyneet käyttämään vähärikkistä meridieseliä tai niihin on investoitu rikkipesurit. Rikkipäästöjä on tähän saakka valvottu lähinnä näytteillä.

    Ympäristö ja meriturvallisuus vahvasti mukana EU:n Itämeri-strategiassa

    Euroopan unionin Itämeri-strategian toimintasuunnitelma uudistettiin keväällä 2015. Toimintasuunnitelmaan on otettu mukaan lukuisia meriturvallisuutta edistäviä hankkeita. Suomen vetovastuulla ovat muun muassa kansainvälisesti merkittävät CompMon- ja Vessel Triage -hankkeet.

    CompMon on Trafin vetämä eurooppalaisten viranomaisten sekä tutkimuslaitosten yhteistyöhanke, jonka päämäärä on tutkia ja testata uusia merenkulun päästövalvontakäytäntöjä sekä kaukovalvontaa. Suomesta hankkeessa ovat mukana Trafin lisäksi Ilmatieteen laitos ja Åbo Akademi. Hanke on saamassa 2,44 miljoonan rahoituksen Euroopan komission Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineeltä (CEF).
    Vessel Triage- ja CompMon-hankkeita esiteltiin torstaina Lahja Itämerelle -keskustelutilaisuudessa Porin SuomiAreenalla.

    Venäjä ei hyväksy rikkipesurien käyttöä alueellaan

    Viime viikkoina monet Pietarissa käyneet rahtialukset ovat ilmoittanet, että rikkipesurin käyttö on kielletty Venäjällä, koska sen väitetään likaavan meriveden. Rajoituksia on tiettävästi myös joissakin Saksan satamissa ja joilla, joihin suomalaisetkin laivat matkaavat.

    ABB toimittaa energiankäytön seuranta- ja hallintajärjestelmiä

    Suomen ABB toimittaa saksalaisen risteilijävarustamon AIDAn kaikkiin kymmeneen alukseen energiankäytön seuranta- ja hallintajärjestelmän. EMMA-energianhallintajärjestelmä minimoi niin yksittäisten alusten kuin koko laivaston energiankäytön kokonaiskustannukset. Se on jo asennettu kuuteen AIDA-varustamon risteilyalukseen.

    Järjestelmä seuraa laivaston potkurien työntövoimaa, työntötehoa, aluksen kulkuasentoa, sähköntuotantoa, ilmastoinnin tehoa, päädieselgeneraattorien polttoöljyn ominaiskulutusta sekä polttoaineen kokonaiskulutusta. Tiedot siirretään pilvisovellukseen alusvertailuja varten ja kaikki laivaston energiankulutukseen liittyvät tiedot ovat etänä seurattavissa. Järjestelmän tuottamalla vertailutiedolla varustamo löytää helposti energiatehokkaimmat tavat toimia. Kun ne otetaan käyttöön kaikissa varustamon aluksissa, pienenevät polttoaineenkulutus ja päästöt merkittävästi.

    Itämeren pelastamiseksi tarvitaan yhteistyötä

    Parhaillaan kuultavana olevan kansallisen merenhoitosuunnitelman tavoitteena on saavuttaa Itämeren hyvä tila vuoteen 2020 mennessä.

    Meren hyvä tila tarkoittaa puhtaita vesiä, monimuotoista luontoa, elinvoimaisia kala- ja lintukantoja, roskatonta merta ja rantoja sekä ympäristömyrkkyjen ja niiden vaikutusten vähenemistä. Ravinteiden kierrättämisellä keskeinen rooli rehevöitymisen torjunnassa

    – Itämeren rehevöitymiskierteen purkamisessa on otettu isoja askelia. Paljon on kuitenkin vielä tekemistä. Suomen merialueen tila ei kaikilta osin ole hyvä. Merenhoidon suunnittelu kiinnittää huomiomme myös uusiin asioihin, kuten roskaantumiseen. Merenhoidon toimenpideohjelma on kutsu yhteistyöhön, sillä hyvinvoiva Itämeri saavutetaan yhdessä tekemällä, sanoi merenhoitoa käsitelleessä seminaarissa puhunut ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen.

    Meriaura tilaa kaksi ympäristöystävällistä alusta

    Meriaura Group vahvistaa asemiaan rahtimarkkinoilla kasvattamalla laivastoaan. Yhtiö on tilannut alankomaalaiselta Royal Bodewesin telakalta kaksi VG EcoCoasterTM -kuivarahtialusta, molemmat kantavuudeltaan 4700 tonnia. Uudisrakennussopimukset allekirjoitettiin joulukuussa Turussa.
    Ensimmäisen aluksen luovutusaika on heinäkuun lopulla 2016 ja toinen valmistuu kolme kuukautta myöhemmin.

    Venäjä torppaamassa alusjätevesikiellon täytäntöönpanon

    Venäjä ehdotti ainoana maana lykkäystä niin sanotun alusjätevesikiellon täytäntöönpanoon keskiviikkona päättyneessä Itämeren suojelukomissio HELCOMin kokouksessa. Päätöksen täytäntöönpanoa uhkasivat aiemmin jarruttaa myös Saksa ja Puola, mutta ne käänsivät kelkkansa.

    Suomessa paljastui ammattimaista ihmissalakuljetusta

    Rajavartiolaitos on saanut päätökseen esitutkinnan, joka käynnistyi 31.8.2014 Helsinki – Vantaan lentoasemalla ulkomaalaisen henkilön esitettyä rajavartijalle väärennetyn Romanian henkilökortin. Asiaa tutkittaessa selvisi Suomessa pysyvästi asuvan ulkomaalaisen naisen järjestäneen Suomeen laittomasti kaksi muutakin henkilöä.

    Ahvenjärvi: Rikkidirektiivirikkomuksen sanktiojärjestelmä

    Kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi (kd.) teki syyskuussa kirjallisen kysymyksen laivaliikennettä koskevasta rikkidirektiivirikkomuksen sanktiointijärjestelmän tehokkaasta toteuttamisesta.

    Lappset ja Exel rakentamaan kelluvaa liikuntapuistoa

    Satamia ja laitureita valmistava suomalainen Marinetek on sopinut Gibraltarin valtion kanssa 2600 neliömetrin kokoisen kelluvan liikuntapuiston suunnittelusta ja rakentamisesta Britannialle kuuluvalle alueelle. Kaupan arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa. Jättikokoinen liikuntapuisto sisältää muun muassa kaksi täysimittaista uima-allasta, lasten altaan, hyppyaltaan

    Lyökin pookin kunnostustyöt käyntiin

    Suomen historiallisesti arvokkaimman merimerkin, Lyökin pookin, kunnostustyö pääsee viimein vauhtiin maanantaina 16. heinäkuuta.

    Osa Pookinmaa-nimistä ulkoluotoa Uudenkaupungin ja Rauman välisessä saaristossa muuttuu tuolloin työmaa-alueeksi. Ensimmäisinä päivinä työmaalla vahvistetaan siellä jo olevia rakennustelineitä. Sen jälkeen alkaa vanhan pinnoituksen ja rappauksen poisto. Uuden rappauksen ja pinnoitteen työstöön päästään todennäköisesti 23. heinäkuuta alkavalla viikolla.

    Viking Grace ei saa sisaralusta

    http://www.vikingline.com/fi/Lehdistohuone/Kuvapankki/Alukset/

    STX:n Turun telakalla aloitettiin Grace-aluksen rakentaminen viime vuoden syyskuussa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö