Vientiprojektin kohteiksi on valittu USA:n seitsemän suurinta merisatamaa ja niiden terminaalit (Los Angeles, Long Beach, Houston, Seattle-Tacoma, Savannah ja Virginia). Business Finland on järjestänyt kymmeniä yritysryhmävierailuja, ostajatapaamisia ja edistänyt suomalaisen osaamisen näkyvyyttä ja vientiä markkinalla.
– Kestävyys ja digitalisaatio ovat molemmat merkittäviä trendejä laivanrakennuksessa, merenkulussa sekä satamissa, vientiprojektista USA:ssa vastaava Ulla Lainio kertoo.
Vientiprojektissa ovat mukana maailmalla hyvin tunnetut suomalaiset yritykset, vahvat globaalit brändit, kuten Konecranes, Cargotec ja Kalmar Suomi, joilla satamabisnes on ollut vahvaa jo hyvin pitkään.
Osa yrityksistä toimii esimerkiksi digi- ja softapuolella. Mukana on myös muita valmistavan teollisuuden yrityksiä, jotka eivät ole vielä yhtä pitkälle markkinoille etabloituneita, kuin tunnetut nosturi- ja lastinkäsittelyyn erikoistuneet yritykset, Lainio kuvailee.
Yhdysvalloissa satamien tämänhetkisiin haasteisiin kuuluvat työvoimapula, vanhentunut teknologia ja tehottomuus.
– Satamille on määrätty vihreän siirtymän tavoiteaikatauluja, ja ne ovat nopeasti investoimassa vähäpäästöisiin sähköhybridikoneisiin ja laitteisiin sekä lisäämässä automaatiota. USA satsaa ennätykselliset 17 miljardia dollaria valtion tukea satamien ja vesiväylien kunnostukseen. Tämä on historiallisen suuri panostus ja kertoo toimialan tilasta ja tarpeesta, hän tarkentaa.
Satamien kiinnostus yllätti suomalaiset
Kiinnostus suomalaiseen satamateknologiaosaamineen Yhdysvalloissa ja Kanadassa on yllättänyt yritysryhmän. Lainion mukaan Yhdysvallat pyrkii vähentämään Kiina-riippuvuuksiaan satamateknologiassa. Suomi koetaan geopoliittisessa tilanteessa luotettavana ja turvallisena kumppanina.
– Suomalaisilla yrityksillä on teknologiaa, jota satamat tarvitsevat toteuttaessaan nopeaa vihreää siirtymää. Satamia kiinnostavat nyt erityisesti kontinkäsittelylaitteet, nosturit, nopea verkkoteknologia, tietojärjestelmät, sähköistäminen, vety, ympäristöteknologia, ennakointi, energiatehokkuus ja monitorointi. Lisäksi on tarvetta ratkaisuilla, jotka kertovat kokonaistilannekuvan sataman ja väylän alueella tapahtuvasta liikenteestä ja sataman saapuvien laivojen tilanteesta, Lainio kertoo.
Ympäristoasiat korostuvat voimakkaasti
Yhdysvalloissa ympäristöasiat ovat korostuneet, koska osavaltiosta riippuen, monessa satamassa on velvoite vuoteen 2035 mennessä muuttaa dieselkäyttöiset ajoneuvot, satamakoneet ja nosturit sähkökäyttöisiksi tai vähintään hybrideiksi. Niistä on päästävä eroon tai satama ei saa jatkaa toimintaansa. Se kiihdyttää satamien sähköistystä.
– Monet täkäläiset satamat ovat suuria ja usein kaupunkinsa pahimpia saastuttajia, kuten esimerkiksi Los Angeles/Long Beach. Siellä sijaitsevat Yhdysvaltojen suurimmat konttisatamat ja ne ovat myös alueen suurin ympäristöongelma. Satamissa pyritäänkin nopeaan sähköistymiseen ja vähäpäästöisyyteen.
Lainion mukaan länsirannikon satamaterminaalit ovat hyvin erilaisia.
– Satamaviranomainen omistaa maa-ja vesialueet ja terminaalioperaattorit vuokraavat ja investoivat maa-alueelle. Tämä aiheuttaa sen, että vierekkäisillä tonteilla voi olla teknologialtaan aivan eri tasoisia operaattoreita. Voi olla hyvin pitkälle tai jopa täysin automatisoituja, kuten esimerkiksi Long Beach Container Terminal, joka on Pohjois-Amerikan pisimmälle automatisoitu terminaali, mutta sen vieressä on paljon vanhakantaisempia toimijoita. Terminaalin taso riippuu ihan bisneksestä ja siitä, miten satamaa hallinnoiva varustamo on lähtenyt satsaamaan automaatioon, hän kuvailee.
Länsirannikon tilannetta mutkistaa sekin, että alueella on todella vahvoja ammattiliittoja, jotka ovat vastustaneet automatisaatiota. Pelätään, että työntekijöiltä loppuvat työt.
– Satamien kanssa neuvotellessa joutuu etenemään varovasti. Siellä voi puhua esimerkiksi tuotannon tehostamisesta, sen sijaan että puhuttaisiin automaatiosta tai roboteista. Niitä ei voi mainita.
Yhdysvaltojen itärannikolla on toisenlaisia ammattiliittoja ja siellä on suuria satamakohtaisia eroja siinä, miten teknologian murrokseen suhtaudutaan.
Suomalainen osaaminen on arvostettua
Suomalaiset ovat erityisen hyviä vihreässä siirtymässä, eli sähköistyksessä ja sähkö-hybridilaitteissa ja koneissa ja sähkölataamisessa. Asiakkaita kiinnostavat myös hyvin kehittyneet konttinosturit, pienemmät terminaalitraktorit ja erilaiset trukit. Niille on valtava kysyntä.
– Asiakkaita kiinnostavat myös erilaiset ohjelmistoratkaisut, joilla terminaalioperaatiojärjestelmien toiminnallisuutta pystytään parantamaan, kuten applikaatiot, joita voidaan lisätä olemassa oleviin terminaalioperaatiojärjestelmiin.
Satamia kiinnostavat myös konenäkö, koneoppiminen ja erilainen data-analytiikka, joihin suomalaiset ohjelmistoyritykset toimittavat ratkaisuja. Kiinnostusta herättävät myös verkkoteknologia, eli networks ja konnektiviteetti.
– Kun satamissa on käytössä pitkälle automatisoituja trukkeja, autoja tai nostureita, verkon latenssi on erityisen tärkeää. Verkko ei saa pätkiä ja sen pitää toimia nopeasti, jotta koneet toimivat. Tällaisia toimituksia Nokia on tehnyt runsaasti yhdysvaltalaisiin satamiin.
Yhdysvalloissa protektionismi on vahvistumassa
USA satsaa ennätykselliset 17 miljardia dollaria valtion tukea satamien ja vesiväylien kunnostukseen. Yritykset käyttävät tätä tukea siihen osaan rakennusprojektia, jossa käytetään amerikkalaisia yhtiöitä ja materiaaleja, kuten terästä ja komponentteja
– Se ei estä satamia tai terminaaleja hankkimasta teknologiaa Suomesta, mutta siihen osaan niiden pitää hankkia poikkeuslupa, kuten esimerkiksi nosturien hankintaan. Ulkomaiseen osaan ei saa valtiontukea, mutta se ei haittaa yrityksiä koska amerikkalaista valmistusta ei ole riittävästi, tai joidenkin tiettyjen laitteiden toimittajia ei ehkä ole ollenkaan Yhdysvalloissa. Ne hankitaan joka tapauksessa Euroopasta tai Aasiasta.
Teksti Kari Martiala
Kuva Business Finland
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi