Uusien alusten sisätilojen ulkoasu on pitkälti yhteistyötä Finnlinesin tiimin ja sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kiven suunnittelijoiden kanssa.
– Meillä Finnlinesissä oli selkeät sävelet alusta lähtien, minkälaisen tunnelman ja värimaailman halusimme. Halusimme tuoda esille uusilla laivoilla lämminhenkisyyttä ja vähemmän bling blingiä,
sillä sitähän Finnlines on muutenkin, Finnlinesin uusien alusten konseptien kehityspäällikkönä toimivan Kristiina Uppala sanoo.
– Alkuperäinen ajatus oli, että käymme Kiinassa säännöllisin väliajoin newbuilding-tiimin kanssa,
ja Kiinassa on oma pysyvä tiiminsä, joka vastaa eri osa-alueista. Koronan tullessa päätimme kuitenkin, että sinne on hyvä jonkun lähteä ja se sopi minun elämäntilanteeseeni tosi hyvin, sillä olen asunut ulkomailla yli 35 vuotta. Kiinalaisella telakalla en ole toki ollut aikaisemmin.
Uppala on ollut aikaisemminkin mukana rakentamassa uusia laivoja.
– Olen ollut telakalla Ranskassa ja Italiassa, useassa eri risteilyaluksen rakennusprojektissa, siinä ei ollut minulle mitään uutta. Kiina telakkana ja laivojen rakentaminen siellä oli toki uutta.
Hänen mukaansa oli ainutlaatuinen projekti olla mukana ihan alusta lähtien.
– Tiedän kyllä aika paljon asioita laivasta jo ennestään, ja Kiinassa minut otettiin erittäin hyvin vastaan. Aluksi ehkä tarkkailtiin puolin ja toisin, mutta tunsin olevani siellä asiantuntijana. Olin naisena hyvin miesvaltaisella alalla, mutta kyllä Kiinassakin näkee jo naisia mukana telakkatoiminnoissa.
Puolet aluksista on eurooppalaista alkuperää
Noin puolet uusien Finnsirius ja Finncanopus alusten kokonaisuudesta on eurooppalaista alkuperää.
On esimerkiksi tärkeää, että keittiölaitteet ovat Euroopasta, jotta varaosat ja huolto saadaan nopeasti laivalle. Laivoissa on myös esimerkiksi Koneen hissit ja ulkotiloissa Lappsetin lasten alue.
Kiina-projektin ohella Uppala vastaa Finnlinesin laivapalveluista matkustajapuolella. Siihen kuuluvat hotelli, shopit, ravintolat, baarit, tuotteet, hinnat ja koko palvelukonsepti.
Toimenkuvaan kuuluvat myös raaka-aineet, ruoat, toimittajavalinnat sekä vihreät arvot.
Uusilla aluksilla käynnissä on toiminnan hienosäätö ja jälkitarkastus, konseptien viimeistelyä ja laivojen ylläpito.
– Tämä vuosi tarkkaillaan ja testataan, kuuntelemme asiakkaita ja otamme palautteita vastaan. Pyrimme hiomaan tuotteen ja palvelun juuri meidän asiakkaille täydellisen sopivaksi, esimerkiksi millainen tuotevalikoima meillä on tarjolla ja miten keulan Stellar Lounge -alueen toimintaa kehitetään.
– Seuraamme miten lounge toimii ilta- ja päiväkäytössä tai business loungena. Lisäksi kannen 12 tilan voi myös vuokrata yksityistilaisuuteen, Uppala pohtii.
Pitkä kokemus työskentelystä risteilylaivoilla
Uppalan ensimmäinen pesti kansainvälisillä risteilyaluksilla oli 18 kuukauden kehitystyö MSC:n aluksella.
– Olin lopulta MSC:llä 15 vuotta ja ehdin vastaamaan monesta eri osastosta. Toimin mm. hotellijohtajana eli pääpurserina. Ehdin työskennellä 15 eri risteilylaivoilla ja matkailin työn ohella monella muulla risteilyaluksella.
Suomeen Uppalan toi vuonna 2015 perhesyyt. Työpaikka löytyi helposti, kun Finnlines haki oikeaa henkilöä vastaamaan ropax-alusten konsepteista, kehityksestä ja asiakaskokemuksista.
– Nämä ropax-alukset olivat minulle ihan uusi haaste, autokannet, rahti ja moni muu asia oli ihan uutta. Olen kuitenkin viihtynyt hyvin ja olen tykännyt Finnlinesin tekemisen meiningistä. Meillä on ylintä johtoa myöten yhteen hiileen puhaltamisen henki.
Uppala kertoo sopeutuneensa 35 ulkomailla vietetyn vuodenjälkeen hyvin Suomeen.
– Täällä on paljon asioita, joita arvostan, kuten metsä ja luonto, turvallisuus, rauhallisuus, saaristo, Lappi ja marjat, hän luettelee.
Teksti Kari Martiala
Kuvat Kari Martiala ja Kristiina Uppalan arkisto.