Baffinland ja virolainen TS Shipping tekivät jo vuonna 2018 viisivuotisen aikarahtaussopimuksen Botnican käytöstä kesäisin Luoteisväylällä ja erityisesti kaivosyhtiön töissä Baffinin saaren merialueilla. Offshore -käyttöön (msv, multi-purpose support vessel) muokattu Botnica tarjoaa jäänmurto-, öljyntorjunta- ja meripelastuspalveluja kaivosyhtiölle.
Kahtena edellisenä kesänä Botnica on avustanut panamax -luokan bulkkereita, jotka kuljettavat rautamalmia kaivosyhtiön Milne Inletin satamasta valtamerille. Viime kesänä Botnica avusti kolmen viikon ajan myös kanadalaisia tutkijoita näiden kartoittaessa Luoteisväylän sää- ja jääoloja.
Baffinland Iron Minesin, TS Shippingin ja Viron merenkulkuhallituksen välisen sopimuksen mukaan Botnican pitää olla Viron vesillä joulukuun 20. päivän ja huhtikuun 20. päivän välisenä aikana valmiina talvimerenkulun avustustehtäviin.
Luoteisväylällä ajaa myös ESL Shipping
TS Shipping on Tallinna Sadamin omistama ja jokin aika sitten pörssiin listaama varustamoyhtiö. Aker Finnyardsin telakalla Raumalla vuonna 1998 valmistunut Botnica taasen tunnetaan Suomessa pikkumurtajan nimellä. Botnica on 97 metriä pitkä, 24 metriä leveä ja se on varustettu ABB Azipod -ruoripotkurilaitteilla.
Suomen merenkulkulaitoksen omistuksessa alus toimi jäänmurrossa Selkämerellä ja Saaristomerellä sekä ulkomaisissa offshore -töissä Pohjanmerellä, Meksikonlahdella ja Välimerellä. Vuonna 2012 Suomen valtion murtajavarustamo Arctia Shipping myi vähäisessä käytössä olleen aluksen Viroon 50 miljoonan euron kauppahinnalla.
Viime vuosina myös suomalaisvarustamo ESL Shipping on osallistunut Baffinland Minesin vientikuljetuksiin. Yhtiön supramax -alukset Kontula ja Arkadia ovat tuoneet kaivoksen satamasta lasteja erityisesti Pohjois-Eurooppaan.