Suomen Laivameklareiden järjestämä ammattitapahtuma kokosi ennätysyleisön hotelli Clarionin kokouskeskuksen Helsinkiin.
Jo neljättä kertaa järjestetyn tapahtuman teemana oli ”asiakkaat ja asiakkaiden odotukset merikuljetuksilta”. Puheenvuoroja sekä pitchauksia oli ohjelmassa kymmenkunta. Osallistujia, merilogistiikan ammattilaisia, asiakkaita ja muiden sidosryhmien edustajia, oli paikalla kaikkiaan noin 140 ja tapahtuma olikin siirretty väljempiin tiloihin.
Tilaisuuden avasi Turun yliopiston apulaisprofessori Tomi Solakivi, joka tiivisti esityksessään markkinatilanteen näin: ” Tulevaisuuden markkina haluaa nopean, tehokkaan, luotettavan, ovelta ovelle ulottuvan, monikanavaisen ja kestävän kuljetusketjun, joka on valmis sopeutumaan nopeasti muuttuviin markkinatilanteisiin, geopoliittisiin haasteisiin, kiristyvään sääntelyyn ja monimutkaistuviin asiakasvaatimuksiin. Ja olisi hyvä, jos se hoituisi suurin piirtein samaan hintaan kuin aiemminkin.”
Metsäteollisuuden logistiikkapäällikkö Alina Koskela näytti yleisölle synkkiä tunnuslukuja talouden nykytilanteesta, mutta totesi samalla, että metsäteollisuuden tuotteille on maailmalla kysyntää suhdannetilanteesta huolimatta. Hän painotti, että puunsaatavuuden varmistaminen edellyttää teiden ja ratojen rahoituksen turvaamista, sillä vientiteollisuuden koko toimitusketjusta on pidettävä hyvää huolta. Merikuljetusten tulee sujua myös talvella, joten uusien jäänmurtajien hankinnan tulisi olla pikaisesti hallituksen prioriteettilistalla.
Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa kertoi laivameklareiden ja tullin välisestä, Mou-sopimukseen perustuvasta, jo 20 vuotta jatkuneesta yhteistyöstä. Yhteistyö agenttien kanssa on Tullille tärkeä toimintatapa rikostentorjunnassa. Tavaraliikenteen valvonta jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä edellyttää tiivistä yhteistyötä yksityisen ja julkisen sektorin välillä. Lounatmaa kannusti kaikkia toimijoita olemaan mahdollisten rikosepäilyjen taikka muiden toimintakenttää koskevien havaintojen suhteen yhteydessä Tulliin matalalla kynnyksellä.
Portnetin korvaajan eli Nemon rakentaminen etenee vauhdilla kohti lopputuotosta. Nemon palvelumuotoilu ja vastuullisuus ovat jo nyt voittaneet palkintoja. Varsinainen alusilmoitusjärjestelmä on valmis käyttöön elokuussa 2025 ja lisäarvopalvelut sen jälkeen, kertoi hankepäällikkö Olli Soininen Fintrafficista. Hän totesi myös, että EU:n laajuinen ilmoitusjärjestelmä tulee vaikuttamaan agenttiyritysten liiketoimintamalliin.
Kahvitauon molemmin puolin kuultiin pitchauksia, Awake.Ai ja Unikie kertoivat alan järjestelmäkehityksestä, SAMK uudesta satamien kehitysprojektista ja Finnpilot muistutti uuden luotsauslain vaatimuksista luotsintilausten suhteen. Unikien Port Activity App ja Awaken markkinapaikka ovat molemmat saaneet runsaasti uusia käyttäjiä, ja ne helpottavat omalta osaltaan satamakäynnin sujuvuutta.
Kaupan alan puheenvuoro kuultiin nyt Call the Agent – tapahtumassa ensimmäistä kertaa. Kauppa on Suomen suurin työllistäjä ja merkittävä kuljetuspalvelujen käyttäjä. Kaupan liiton johtava asiantuntija Lauri Leskinen antoi hyvää palautetta merilogistiikan toimijoille: ”Jatkakaa sitä mitä nyt teette, koska te teette sen hyvin!” Hän myös totesi, että kauppaa ei ole totuttu mieltämään suomalaisen yhteiskunnan vahvaksi tukijalaksi. Teollisen yhteiskunnan muuttuessa palveluyhteiskunnaksi kaupan merkitys kuitenkin kasvaa jatkuvasti.
Iltapäivän viimeiset puheenvuorot sisälsivät tiukkaa asiaa siitä, miten fossiilivapaa tuotanto vaatii samaa myös kuljetusketjulta. SSAB:n Heikki Hellsten tykitti yrityksen tavoitteet ja sitoumukset hiilettömän teräksen tuotannossa vakuuttavasti yleisölle. Kenellekään ei jäänyt epäselväksi, että SSAB aikoo olla edelläkävijöiden joukossa. Hiilineutraalius tulee olemaan merkittävä kilpailutekijä lähivuosina ja yritysten oman toiminnan lisäksi sitä tullaan Scope 3- tavoitteiden mukaisesti edellyttämään myös kuljetuspalveluiden tarjoajilta kuten muiltakin kumppaneilta.
ESL Shippingin Kirsi Ylärinne johdatteli yleisöä pohtimaan tarkemmin merikuljetusten päästömääriä ja miten ”Virtual Arrival” ratkaisulla niitä voidaan vähentää. Kun yhteisesti sovitaan alukselle tietty satamakäyntiaika, voidaan alus ajaa rauhallisemmin perille. ”Virtual arrival” -toimintatapa on ESL:n mukaan johtanut yli 24 % päästövähennyksiin – ja sitä kautta myös säästöihin, jotka varustamo ja rahtaaja voivat jakaa. Eli onkohan meillä oikeasti turhaan kiire odottamaan satamaan pääsyä? kysyi Ylärinne.
Lokakuinen tapahtuma sai yleisöltä hyvin kiittävän palautteen. Ensi vuoden Call the Agent – October Summit tapahtuman ajankohdaksi on vahvistettu 3.10.2024.
Teksti ja kuvat: Vaula Aunola