LNG-rahdit rajussa nousussa, vahvan kehityksen odotetaan jatkuvan

Nesteytetyn maakaasun (LNG) spot-rahdit ovat olleet rajussa nousussa viime aikoina ja tulevaisuus näyttää erittain rohkaisevalta, todettiin Lontoossa tiistaina järjestetyssä seminaarissa.

Skangasin LNG-tankkausalus

“Markkinoilla tulee olemaan 25-30 aluksen vajaus vuosikymmenen loppuun mennessä ja (spot) rathtaso on ylittanyt 100.000 dollarin rajan vuorokaudelta”, totesi norjalaisen investointipankki Fearnley Securitiesin shipping-analyytikko Peder Nicolai Jarlsby.

LNG:n kysyntä on vahvassa kasvussa eri puolilla maailmaa. Kiinassa kasvu oli 40 prosenttia vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana ja sekä Eurooppa että Kaakkois-Aasia yltivät 30 prosentin kasvuun, totesi Alaistair Maxwell, Monacossa pääkonttoriaan pitävän GasLog-varustamon toimitusjohtaja.

Varustamot ovat viitanneet kintaalla 100.000 dollarin päivävuokratarjouksille ja vaativat korkeampia rahteja, mutta toisaalta alalla on takanaan joukko vaikeita vuosia. “Vuodet 2014-17 olivat erittäin huonoja, tämä vuosi on siirtymakausi”, totesi Oystein Kalleklev, Lontoossa toimivan Flex LNG-varustamon toimitusjohtaja.

“Puolitoista vuotta sitten teimme rahtaussopimuksia 5.000 dollarin tasoon”, muistutti norjalaisen Awilco LNG-varustamon toimitusjohtaja Jon Skule Storheil.

Vahvan kysynnän kasvun taustalta löytyy useita tekijöita

Kiinassa on tarve korvata kivihiiltä vähemmän saastuttavalla LNG:lla ja parantaa tätä kautta suurkaupunkien usein vaarallisen huonoksi kuvattua ilman laatua.

Ymparistötekijät ovat vahvasti mukana myös Japanissa, jossa vuonna 2011 sattuneen tuhoisan maanjäristyksen ja sitä seuranneen tsunamin seurauksena suljettiin ydinvoimaloita. Tämä on johtanut LNG:n käytön vahvaan kasvuun ja esimerkiksi Etelä-Koreassa, Taiwanissa ja Intiassa LNG:n markkinat ovat kasvaneet vahvasti.

Tätä on edesauttanut LNG:n ja öljyn hintasuhteen paraneminen öljyn viimeaikaisen kallistumisen myötä, mikä ei ole johtanut samanlaiseen LNG;n hinnannousuun.

LNG-rahteja painoi pitkään alusten ylitarjonta. Rahtien tarjonta riippuu suuresti viejämaissa tarjolla olevasta nesteytyskapasiteetista. Useat projektit, jotka viime aikoina ovat tulleet kayttöön, viivästyivat tuntuvasti, kun taas varustamot tilasivat laivoja siinä uskossa, että nesteytysterminaalit ja niihin liittyvä muu infrastruktuuri olisi valmistunut ajallaan.

Nyt monet projektit, pääosin USAssa ja Australiassa ovat valmistuneet ja rahtien tarjonta on kasvanut tuntuvasti. Oslossa toimiva Hoegh LNG totesi toisen neljänneksen osavuosikatsauksessaan, että LNG;n merikuljetukset olivat kasvaneet 7.4 prosenttia 156 miljoonaan tonniin tämän vuoden ensi puoliskolla verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Bloomberg puolestaan ennakoi 20 miljoonan tonnin eli 7.2 prosentin kasvua koko vuodelle, jolloin kuljetuksissa päästäisiin 305 miljoonaan tonniin vuositasolla.

USA:n ja Kiinan kauppasota ei huolestuttanut seminaarin puhujia

Kiinan on mahdollista hankkia LNG:tä muualtakin kuin USA:sta – maa on juuri solminut suuria määriä kattavan sopimuksen Qatarin kanssa. USA:n tuotantolle löytyy kysyntää muista maista, koska LNG:n suosio energialähteenä on vahvaa lähes kaikkialla maailmassa.

Fearnleyn Jarlsby kertoi, että Etela-Korean telakoiden kanssa käymissään keskusteluissa nämä olivat ennakoineet, että lähiaikoina tilattaisiin peräti 35-50 LNG-tankkeria.

Flex LNG:n Kalleklev huomautti tähän, että telakoiden hintapyynnöt ovat nousussa, osittain esimerkiksi teräksen kallistumisen takia, mikä saattaa jarruttaa uusien tilausten tekemistä.

Viime aikoina LNG tankkerien hinnat ovat nouseet 180 miljoonasta suunnilleen 187 miljoonaan dollariin, mutta tulevaisuudessa hätyytellään jopa 200 miljoonan dollarin rajaa.

Monet hiljattain tilatut alukset ovat takavuosina tehtyihin tilauksiin liittyneitä optioita, mutta kun varustamot alkavat neuvotella kokonaan uusista tilauksista, telakoiden hintapyynnöt tulevat olemaan korkeampia kuin optiohin liittyneiden laivojen kohdalla.

Aivan kaikki asiat eivät ole kuitenkaan sujuneet paremmin kuin aikaisemmin LNG-tankkereiden omistajille. Laivoja on myös mahdollista käyttää uivina tuontiterminaaleina, joissa nesteytetty kaasu muutetaan kaasuksi ja johdetaan sitten käyttäjille.

Useissa kolmannen maailman maissa nämä FSRU (floating storage and regasification unit) -ratkaisut ovat herättäneet suurta kiinnostusta. Monet projekteista ovat kuitenkin peruuntuneet tai ajautuneet muuten vaikeuksiin, totesi Richard Tyrrell, norjalaisen Hoegh LNG Partners-yhtiön toimitusjohtaja.

Teksti Kari Reinikainen

 

 

Jaa artikkeli
Stena Banneri