Tukholman Norvikiin on tässä vaihessa toimitettu yksi poiju ja neljä kummelia, Meritaidosta kerrotaan. Tukholman satamalaitoksen tavoitteena on rakentaa vapun tienoilla avattavaan uuteen suursatamaan kaukohallitut turvalaitteet muun muassa valosaasteen vähentämiseksi.
Älypoiju asennettiin maaliskuussa Norvikin satamaan. Tukholman satamalaitoksen mukaan pilottihanke parantaa merenkulun turvallisuutta, energiatehokkuutta ja etävalvontaa. Samalla älypoijua voidaan testata pohjoisen Itämeren vaativissa tosioloissa, ruotsalaiset sanovat.
Meritaidon uudet älypoijut ovat osa EU-komission rahoittamaa Intelligent Sea -hanketta. Poijujen led-valon vaihtoväli on viisi vuotta. Älypoijut on mahdollista varustaa kaukovalvonnalla tai -hallinnalla, jolloin saadaan tosiaikaista tietoa poijun siirtymisestä vaikkapa jäiden tai säiden takia. Kaukovalvonta vähentää huoltokäyntien määrää, sillä välttämättömät huollot voidaan ajoittaa paremmin ajantasaisen tiedon perusteella.
Poijun virran riittävyyden kesto, poijun sijainti ja toiminta ovat tarkistettavissa turvalaitteiden hallintajärjestelmästä, joka toimi ohjelmistovetoisena saas (software-as-a-service) -palveluna. Lisäksi luotsi tai VTS-keskus voivat tarvittaessa säätää kaukohallittavan viitan valotehoja, jos keliolosuhteet niin vaativat.
Älypoijut vakuuttivat myös Helsingin Sataman
EU:n tukema tuotekehitys- ja innovointihanke tähtää uuden teknologian hyödyntämiseen ja kohdesatamat eli tässä tapauksessa Naantali ja Norvik on päätetty jo etukäteen. Tulokset ovat aikanaan muidenkin toimijoiden hyödynnettävissä. Suomessa tällainen kumppani on Väylävirasto ja Ruotsissa sikäläinen Sjöfartsverket.
Helsingin Satama uusi viime vuonna kymmenen perinteistä meripoijua nykyajan älykkäiksi turvalaitteiksi eli Meritaidon älypoijuiksi Länsisataman vilkasliikenteisellä väylällä.
Rahtiliikennejohtaja Jukka Kallion mukaan muutostyö parantaa sataman kestävän kehityksen tavoitteita, kun teräksiset turvalaitteet vaihdetaan polyeteenipoijuiksi, jotka ovat kierrätettävissä koko elinkaarensa ajan.
Meritaidon älypoijun halkaisija on 80 senttiä, sen pinnan alle jäävä osuus on kymmenen metriä ja näkyvä osuus 3,5 metriä. Polyeteenimuovista valmistettujen poijujen kaikki raaka-aineet ja osat betoniankkurista ja ketjuista led-valoihin, paristoihin ja tutkaheijastimiin ovat täysin kierrätettäviä.
Snifferipoiju nuuskii ilman saastuttajat
Älypoiju ei ole suinkaan ainoa Meritaidon uusi t&k-hanke. Naantalin satamaan on tekeillä kaukohallittavia poijuja, joista yhteen tulee myös virtaus- ja vedenkorkeusanturit. Eräs innovatiivinen tuote on valaisematon kaukovalvottava viitta, joita on asennettu veneilijöiden avuksi muun muassa Summan vesiväylälle Haminan lähistöllä.
Tuotekehityksen huippua edustaa niin sanottu snifferipoiju, joka ”nuuhkii” eli mittaa ohi ajavien alusten rikkipäästöjä. Myös snifferipoiju on osa EU:n Intelligent Sea -hanketta, Meritaidon Joensuun Viittatehtaan johtaja Heikki Ketolainen kertoo.
– Loppujen lopuksi älypoiju on loistava ratkaisu asiakkaan merellisiin tarpeisiin, Ketolainen kuvaa tuoteuutuutta.
– Jäiden lähdettyä tehtaalla on menossa sesonkiaika. Tuotannon ohella porukka osallistuu inokkaasti uusien tuotteiden kehittämiseen, ja tästä olemme saaneet paljon positiivista palautetta myös kansainvälisiltä asiakkailta. Tuotekehitys lähtee aina asiakkaan haasteista, joihin haluamme löytää ratkaisun, Ketolainen sanoo.
Tehtaan menestyksen salaisuus on viittojen suunnittelu ja valmistus omana työnä, joka yhdessä jatkuvan tuotekehityksen kanssa mahdollistaa räätälöidyt ratkaisut asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Yksi suurimmista asiakkaista on Väylävirasto, joka arvostaa laadukkaita ja innovatiivisia kotimaisia tuotteita.
Meritaidon Viittatehdas on valmistanut muoviputkiviittoja yli 40 vuotta Joensuun Utrassa. Suomen väylillä on tälläkin hetkellä noin 27 000 kappaletta tehtaalta tullutta viittaa. Joensuun tehtaalla työskentelee 14 henkilöä.
Viittatuotannon lähtökohtana on alusta pitäen ollut helppohoitoinen, kestävä ja edullinen rakenne, joka kestää hyvin talvioloja. Meritaito on maailman ainoa jääolosuhteisiin muoviputkiviittoja valmistava yritys, jonka tuotteita on viety yli 20 maahan ja erityisesti sinne, missä vaaditaan jäänkestävyyttä.