Uusi jäänmurtaja tulee suorittamaan toimeksiantoja sekä chileläisille että ulkomaisille aikarahtaajille. Murtajan tehtävät Etelämantereella liittyvät tutkijoiden ja rahtien kuljetuksiin sekä ympäristönsuojeluun, kuten merialueiden puhdistuksiin. Polttoaine- ja elintarvikerahteja varten murtaja varustetaan erillisellä pikkualuksella, joka pystyy kuljettamaan konttiin pakattuja tarvikkeita maihin.
Itse murtajalle tulee helipad ja hangaaritilat kahdelle keskiraskaalle helikopterille. Alukselle asennetaan myös kaksi nosturia, jotka kykenevät käsittelemään 20 tonnin taakkoja 20 metrin puomeilla.
Meripelastuksen ja terveydenhoidon tarpeet on niin ikään otettu huomioon jo murtajan suunnittelussa; alukselle tulee jopa hammasklinikka ja oma sairaala, jossa on 18 vuodepaikkaa. Uuden murtajan varustusta täydentävät modernit merentutkimus- ja mittauslaitteistot, The Maritime Executive kirjoittaa.
Murtajahankkeessa mukana monta maata
Uusi murtaja on 111 metriä pitkä ja se saavuttaa 15 solmun nopeuden. Alukselle tulee Lloyd´s Registerin PC 5 -jääluokitus eli se kykenee murtamaan metrin paksuista kiintojäätä kolmen solmun vauhdilla.
Pääkoneiden teho on 14,4 megawattia ja dieselsähköiset koneet ja propulsiolaitteet toimittaa yhdysvaltalainen GE Marine Solutions. Alus varustetaan dynaamisella positiojärjestelmällä ja autopilotilla. Ohjaus- ja peräsinlaitteiden tarjouskilpailun on voittanut hollantilainen Damen Marine Components. Suunnittelutyöt on tehty yhdessä tilaajan eli Chilen merivoimien ja Vard Canadan kanssa.
ASMARin telakka on joutunut investoimaan muun muassa uuteen, 150 tonnin pukkinosturiin jäänmurtajan rakentamiseksi. Telakka on myös ensimmäisenä eteläamerikkalaisena laivanrakentajana hankkinut itselleen 230 tonnin kuljetusalustan rungon osien siirtämiseksi.
Jäänmurtaja tekee neitsytmatkansa eteläisen napapiirin merialueille näillä näkymin vuoden 2023 aikana.
https://maritime-executive.com/article/construction-of-chilean-icebreaker-underway#gs.YLKL27s