04.01.2024

Kiina rakentaa jo neljättä jäänmurtajaansa Guangzhoun telakalla

Kiinalaisista telakoista CSSC:n Guangzhoun telakka Etelä-Kiinassa on erikoistunut rakentamaan korkean jääluokan rahtialuksia ja jäänmurtajia. Tuoreessa Kiinan valtion televisioyhtiön julkaisemassa videossa on julkisuuteen tullut jo neljäs Kiinassa rakenteilla oleva jäänmurtaja, joka tulee tutkimusretkikuntien käyttöön jo alkaneen vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Alukselle on annettu nimeksi Ji Di.

Kuvakaappaus Kiinan valtiontelevision videolta GSI:n telakalla rakenteilla olevasta polaaritutkimusmurtajasta Ji Di, joka valmistuu kuluvan vuoden aikana. Propulsiona on kaksi ABB:n 3,2 MW PC6-jääluokan Azipodia®.

Aluksen pituus on 89 metriä, leveys 17,8 metriä ja uppouma 5 600 tonnia. Sen kapasiteetti on 60 miehistön jäsentä, ja sen toimintasäde on 26 000 kilometriä, ja sen toiimintakyky merellä on jopa 80 päivää.

Lisäksi alus varustetaan kuljettamaan droneja ja vedenalaisia autonomisia robotteja syvän napamerenpohjan tutkimusta varten.

Ji Di:n rakentaminen Guangzhoun telakalla tapahtuu samanaikaisesti toisen Polar 4 -jääluokan tutkimusaluksen kanssa nimeltään Tan Suo San Hao. Sen rakentaminen aloitettiin kesäkuussa, ja se on hieman suurempi kuin Ji Di; pituus on 103 metriä ja uppouma noin 9 200 tonnia. Aluksen kapasiteetti riittää 80 miehistön jäsenelle. Navigator kertoi aluksesta marraskuussa.

Ji Di valmistuu telakalta kuluvan vuoden aikana, jolloin kiinalaisten tutkimusjäänmurtajien kokonaismäärä kasvaa neljään. Kaksi ensimmäistä jäänmurtajaa ovat Antarkitshallinnolle kuuluvat Xuelong 1 ja Xuelong 2, joita Kiina käyttää tällä hetkellä täydentääkseen tarvikkeita seitsemällä asemallaan arktisilla ja Etelämantereen alueilla.

Kuvakaappaus Kiinan valtiontelevision videolta GSI:n telakalla rakenteilla olevasta polaaritutkimusmurtajasta.

Kiinan jäänmurtajalaivaston laajentuminen on antanut maalle mahdollisuuden tehdä ympärivuotisia tieteellisiä tutkimusmatkoja geopoliittisesti tärkeille napa-alueille. Kiina on suorittanut 40 tieteellistä tutkimusmatkaa Etelämantereella vuodesta 1984 ja vielä 12 arktisella alueella vuodesta 1999. Tämä tarkoittaa runsaasti tieteellistä ja ympäristötietoa näiltä alueilta, mikä asettaa Kiinan nousevaksi voimaksi maan jäätyneillä rajoilla. 

Yllä kerrottuun Kiinan luonnovarainministeriön tilaamaan turkimusmurtajaan asennetaan ABB:n Kiinassa rakentamat Azipodit. Nanjing High-Precision Marine Equipment Co. Ltd. (NGC Marine) on Kiinan valtion omistama korkean teknologian yritys, jolla on laaja propulsiolaitteiden tuotevalikoima. Se kertoo verkkosivuillaan kehittävänsä yhdessä  Jiangsun tiede- ja teknologiayliopiston kanssa NEPod-sähköpropulsiota ja ratkaisseensa mm. siihen liittyvät ylimomentti- ja lämpöhaasteet. Se väittää hakeneensa laiteperheeseen 40 patenttia, joista 15 olisi jo myönnetty.  Valmistuksessa olevan prototyypin kerrotaan olevan PC3 jääluokan 5 MW kestomagneettiratkaisu. Alla näkyvän kuvan kerrotaan olevan tuon prototyypin jäämallikokeista.

Venäjällä rakenteilla seitsemän jäänmurtajaa

Venäjän jäänmurtajalaivastoon kuuluu 41 jäänmurtajaa, mukaan lukien 34 diesel- ja 7 ydinkäyttöistä jäänmurtajaa. Jäänmurtajalaivaston kokonaisakseliteho on yhteensä 697,2 MW. Näin kertoi Venäjän federaation liikenneministeri Vitaly Savelyev joulukuisessa esiintymisessään.

Maan liikenneministeriön mukaan Venäjän merirekisterin (RMRS) teknisessä valvonnassa on Venäjän telakoilla parhaillaan 7 jäänmurtajaa eri rakennusvaiheissa. Niiden joukossa on vuonna 2021 Zvezda-telakalla käynnistetyn projektin 10510 Leader ydinkäyttöinen jäänmurtaja, jonka akseliteho on 120 MW. Länsimaiden sanktiot ja sota Ukrainassa ovat lykänneet aluksen valmistumista 2030-luvulle ja kahden sarjan jatkoaluksen tilaukset on peruutettu. Niiden sijaan on Baltian telakalta Pietarissa pantu rakenteille projektin 22220 Arktika, Ural ja Sibir murtajien sisaraluksia. Niiden kunkin akseliteho on 60 MW.

Venäjän jäänmurtajien pääkäyttäjä FSUE Rosmorportilla on tällä hetkellä 34 jäänmurtajaa, mukaan lukien maailman tehokkain ei-ydinjäänmurtaja Viktor Chernomyrdin (25 MW). Yhtiöllä on 23 saattojäänmurtajaa (mukaan lukien 7 matalakulkuista murtajaa) sekä 11 apu-, satamajäänmurtajaa ja jäänmurtajahinaajaa.

Marraskuussa 2023 hankkeen 22740M toisen aluksen2740M, matalan 3,2 metrin syväyden jäänmurtajan, kölinlaskuseremonia pidettiin Onegan laivanrakennus- ja laivankorjaustelakalla Petroskoissa, Karjalan tasavallassa. Sarjan ensimmäisen köli laskettiin toukokuussa 2023. Hankkeen 22740M aluksilla on tarkoitus korvata Suomessa 1980-luvulla rakennetut Kapitan Evdokimov-luokan matalakulkuiset jokimurtajat. Uusien akseliteho tulee olemaan  6 MW, jääluokka on Icebreaker 6.

Suomalainen Steerprop on toimittanut kaikkiin aikaisempiin projektin 21900 ja 21900M tyypin murtajiin 9 MW:n kääntyvät mekaaniset potkurilaitteet. Sanktioiden johdosta tämä ei enää ollut mahdollista. Joulukuussa 2023 seuraavaa sarjan 21900M2 murtajaa rakentava Viipurin telakka ja Severodvinskin Zvezdochka konepaja allekirjoittivatkin sopimuksen, jonka mukaan jälkimmäinen nyt toimittaakin vastaavat potkurilaitteet sarjan uusimpaan murtajaan, jonka pitäisi valmistua näistä viivästyksistä johtuen vasta vuonna 2028. 

Mikko Niini

 

Ruotsi ja Saksa tilaamassa murtajia

Ruotsin Sjöfartverketillä on käynnissä tarjouskilpailu kahden Itämeren murtajan hankinnasta. Näiden odotetaan valmistuvan 2027 ja 2028. Saksa valmistelee puolestaan Polarstern II:n hankintaa, jossa rakentava saksalainen telakka oli tarkoitus julkistaa jo ennen vuoden vaihdetta.

Jaa artikkeli