Kolme telakkaa kilpailee sotalaivojen rakentamisesta Japanissa

Japani nopeuttaa sotalaivojensa rakennusohjelmaa Etelä-Kiinan meren levottomuuksien takia. Japani ja Kiina kiistelevät eräistä saarista, ja siksi Japani aikoo rakentaa tänä vuonna kaksi 3 000 tonnin fregattia vuodessa aiemman yhden sijasta. Tilauksista kilpailevat Mitsubishi Heavy Industries, Japan Marine United (JMU) ja Mitsui Engineering and Shipbuilding.

Japani nopeuttaa sotalaivojensa rakennusohjelmaa Etelä-Kiinan meren levottomuuksien takia. Japani ja Kiina kiistelevät eräistä saarista, ja siksi Japani aikoo rakentaa tänä vuonna kaksi 3 000 tonnin fregattia vuodessa aiemman yhden sijasta. Tilauksista kilpailevat Mitsubishi Heavy Industries, Japan Marine United (JMU) ja Mitsui Engineering and Shipbuilding.

Fregattien kappalehinta asettunee 40-50 miljardin jenin eli noin 353-443 miljoonan dollarin haarukkaan, tuntemattomana pysyttelevä viranomainen sanoo Reutersille. Fregattien rakennustyöt alkavat tilikaudella 2018 eli ensi huhtikuun jälkeen.
Kaikkiaan Japanin merivoimat aikoo tilata kahdeksan tämän kokoluokan fregattia.

Isojen alusten lisäksi Japanin merivoimat aikoo rakennuttaa myös kahdeksan pienehköä alusta, jotka varustetaan miinanraivauskalustolla ja sukellusveneiden torjuntaan sopivilla aseilla.

Itä-Kiinan meri askarruttaa japanilaisia

Japanin ja Kiinan suhteita ovat kauan hiertäneet kysymykset vallankin Itä-Kiinan merellä sijaitsevien saarten omistuksesta. Kiistelty saariryhmä sijaitsee noin 220 kilometrin päässä Taiwanilta, ja saarten nimi on japaniksi Senkaku ja kiinaksi Diaoyun saaret.

Japanin merivoimien eräät esiupseerit ovat huolissaan siitä, että Kiina lisää läsnäoloaan liian lähellä Japanille kuuluvia Okinawan saaria.

Japani on niin ikään luvannut apua muille Kaakkois-Aasian maille kuten Filippiineille ja Vietnamille, jotka kamppailevat omilla merialueillaan Kiinan lisääntyvää vaikutusvaltaa vastaan.

Fregattitilaus jaetaan rakentajien kesken

Japanin puolustusministeriö aikoo poiketa tavanomaisisita hankintamenettelyistä niin, että ministeriö edellyttää töiden jakamista telakoiden kesken fragattiprojektissa.

Tämän taustalla on päätös yrittää pitää mahdollisimman monta laivaston korjaus- ja uudisrakennustelakkaa avoimina ja mukana bisneksissä.
Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana JMU on voittanut tarjouskilpailut suurista Aegis-taistelujärjestelmillä varustetuista hävittäjistä. Tämä on herättänyt ministeriössä huolta muiden laivanrakentajien kilpailukyvystä.

– Haluamme rakentaa jatkossakin sotalaivoja kotimaan telakoilla, ja siksi kaikkien pitää pysyä auki, eräs merivoimien edustaja sanoo Reutersille.

http://www.reuters.com/article/us-japan-navy-frigates-idUSKBN15W13S

 

Jaa artikkeli