Elcolinen meriteollisuuden yksikkö on erikoistunut sähköautomaatioon ja tekee laivojen teknisten tilojen sähköistyksiä ja käyttöönottoja.
– Alussa tämä on vähän kuin teollisuuslaitoksen asennusta, mutta lopussa tehdään töitä loistoristeilijällä. On viehättävää nähdä jättiristeilijän rakentaminen alusta loppuun asti. Viehättävää on myös monikansallinen ympäristö, jossa pääsemme toimimaan, hehkuttaa Elcolinen meriteollisuuden osaamiskeskuksen vetäjä Markku Salonen.
Elcolinen meriteollisuuden yksikön saama alihankintasopimus on yhtiön historian suurin ja täydentää tilauskirjoja aina vuoteen 2026 asti. Hulppea risteilijä on Icon-sarjan ensimmäinen ja se on tarkoitus luovuttaa tilaajalleen, maailman toiseksi suurimmalle risteilyvarustamolle Royal Caribbeanille, lokakuun lopussa. Neitsytmatkalle Miamista alus pääsee aikataulun mukaan tammikuussa.
Elcolinen sopimus sisältää muun muassa vaativia teknisten alueiden sähköistys- ja käyttöönottotöitä kaikilla kolmella Icon-risteilijällä. Toinen Icon-risteilijöistä on tarkoitus luovuttaa keväällä 2025 ja kolmas keväällä 2026.
Ilman valtavaa verkostoa nopea läpimenoaika ei olisi mahdollinen
– Keskimäärin 50 ihmistä on meidän kiinteä oma vahvuus Icon-projektissa. Siinä on nuorempienkin, alalle pyrkivien kavereiden, mahdollisuus kehittyä hyvin osaavan joukon rinnalla. Yhden risteilijän rakentaminen kestää vuoden-puolitoista. Kestää hetki, ennen kuin kehittyy kokeneeksi laivasähköasentajaksi. Rekrytoimme seuraavan Icon-projektin yhteydessä jälleen uusiakin osaajia, jotta heillä on aikaa oppia nämä hommat. Meillä on tarjota pitkä työnäkymä ja mielenkiintoinen ympäristö, Salonen sanoo.
Mielenkiintoa ja samalla oman haasteensa erityisesti projektin- ja resurssienhallintaan tuo valtava kansainvälinen verkosto, joka laivanrakennukseen liittyy. Ennen telakalla oli lähes kaikki timpureista lähtien. Tänä päivänä valtaosan laivasta tekevät erikoistuneet osaajat ympäri maailman.
– Vuosikymmenten aikana rakennettu verkosto ja sen hallinta ovat Suomen ja Turun telakan kilpailuvaltteja. Siksi tällainen jättiristeilijä on mahdollista valmistaa vain noin puolessatoista vuodessa. Se ei olisi mahdollista missä tahansa telakalla. Risteilijän rakentaminen on hyvin pitkälle verkostomaista toimintaa, jolloin telakan oman työn osuudeksi jää parisenkymmentä prosenttia. Myös Elcoline on verkostoyhteistyössä aktiivinen toimija. Olemme mukana järjestämässä esimerkiksi yhteisiä projektinhallinnan koulutuksia, Salonen kuvaa.
– Pikkuhiljaa ollaan siirtymässä käyttöönottovaiheeseen meidänkin töiden osalta ja päästään testaamaan, että kaikki toimii. Elcolinelta osallistuu parikymmenhenkinen tiimi merikoeajoihin testaamaan käyttöönottojärjestelmiä muun koeajoporukan mukana. Tavoitteena on, että ensimmäinen merikoeajo on juhannusviikolla ja toinen syyskuun alussa, Salonen kertoo.
Icon-sarjan toisella aluksella Elcolinen työt alkavat kesällä 2024. Väliin mahtuu kokoluokaltaan pienemmän, TUI Cruises -varustamolle toimitettavan, Mein Shift 7 -aluksen sähköistys- ja käyttöönottotyöt Turun telakalla. Ihan pieni risteilijä ei ole sekään, noin 60 prosenttia maailman suurimman Icon-risteilijän kokoluokasta. Viime syksyn työlistalle puolestaan mahtui Turun telakalta loppuvuodesta luovutettu Carnival Celebration -risteilyalus, jossa Elcoline oli niin ikään mukana keskimäärin 35 henkilön omalla vahvuudella.
– Risteilijämarkkina on elpynyt hyvin koronasta ja on taas kasvukäyrällä. Varustamoilla on tilauskantaa uusista laivoista aina vuoteen 2028 saakka. Elcolinella on jatkossa tarkoitus kasvattaa jalansijaa myös Rauman telakalla. Laivat täytyy tehdä tulevaisuudessa hiilineutraaleiksi, mikä tarkoittaa murrosta laivojen tekniikassa. Näen, että asemamme vain vahvistuu tulevaisuudessa, kun sähkönkäyttö lisääntyy, Salonen arvioi.
Vaula Aunola