07.11.2019

Merenkulkumessuilla katsottiin rohkeasti tulevaan

Turussa järjestettiin viime viikolla kaksipäiväiset Merenkulkumessut. Näytteilleasettajia oli yli 60 – satamia, varustamoita, laite- ja järjestelmätoimittajia, oppilaitoksia, start-upeja, yhteistöjä sekä palveluntuottajia. Varustamoista oli mukana merkittävä määrä. Avajaispäivänä Alexander Avanthin puheenvuoro johdatteli iltapäivän autonomisia laivoja koskevaan paneelikeskusteluun.

Panelikeskusteluun osallistujat vasemmalta Marko Rahikainen, Fredrik Östman, Palmia Field, Anton Westerlund, Sinikka Hartonen ja Ronny Eriksson.

Keynote puhuja muistutti teknisen kehityksen nopeudesta. Teknisen startupin kehityskaaren nopeus on valtava, mutta toisaalta sen vaatima raha on vain murto-osa siitä mitä se oli parinkymmentä vuotta sitten. Pääsanoma oli kuitenkin se, että mikään ei edisty ilman rohkeutta. Einsteinia mukaellen: Ongelmia ei voi ratkaista samoin kuin loimme ne. Tarvitaan uudenlaista ajattelua.

Yleisö sai nähdä robotin kehitystä kuvaavan filmin kömpelöstä älyvapaasta yhden toiminnon robotista ihmistä jäljittelevään notkeaan ihmisen kanssa koripalloa pelaavaan ja esteiden yli hyppivään ihmismäiseen olioon. Onko robotiikka siis ratkaisu?

Kommunikaatio ja viestintä koneiden ja ihmisten välillä kehittyy kovaa vauhtia. Jossain vaiheessa saavutetaan kriittinen piste, jolloin hypätään seuraavaan vaiheeseen kehityksessä. Esimerkiksi ruuan tuotantoa voidaan jo tehdä ilman maata, miksei siis laivoja ilman miehistöä?

Panelikeskustelusta noukittuja ajatuksia

Panelistien joukko mietti miehittämättömien laivojen mahdollisuutta. Ajatukset ja kysymykset sinkoilivat. Realismi puskee päälle, kun visionäärit rakentavat tulevaisuutta. Tekniikka kehittyy niin kovaa vauhtia, että sitä on opiskeltava jatkuvasti mukana pysyäkseen.Tulevaisuus ei ole kerralla valmis, on aikaa myös oppia.

Aivan viime aikojen kehityksen lupaamaan nopeuteen ei kuitenkaan varauksetta uskottu. Täysin miehittämätön laiva ei ole vielä pitkään aikaan mahdollista. Optimistiset sanovat, että nyt jo olemme tässä ajassa, pessimistisemmät uskovat 30 vuoden päähän siintävään tulevaisuuteen. Nyt ajatellaan realistisemmin.

Uudet tuulet tarkoittavat monia uudistuksia myös merenkulkualan koulutuksessa. Kuitenkin perustietämystä merenkulusta tarvitaan edelleen, vaikka erilaiset systeemiset uudistukset tulevat korostumaan. Kokonainen logistisen ketjun uudelleen ajattelu voi tulla kysymykseen. Kun kehitys on nopeaa, niin mikä koulutus pysyy perässä?

Emme ole vielä valmiita uuteen. Laivan omistajan kannalta bisnes on tärkeintä, eikä kukaan huvikseen lähde kokeilemaan uusia. Matka on pitkä kehittämisestä tuotantoon. Tuotto johtaa investointeihin ja kehittymiseen. Tarvitaan standardeja, joita tällä hetkellä ei ole olemassa. Vakuutuksia vartenkaan ei ole olemassa tietoa, minkälaisia riskeja uuteen tekniikkaan liityy.

Merenkulkumessut-tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi Turun merikoulu Aboa Maressa, Auriga Business Centerin tiloissa. Messujen pääsponsorina toimii turkulainen konsultointi-, suunnittelu- ja tuotekehitysyhtiö Elomatic Oy.

Teksti Tero Elsilä
Kuvat Aboa Mare kuva-arkisto

Jaa artikkeli
freja