06.02.2020

Meritekniikkaa sukellusveneistä surffailuun

Mielenkiintoinen ja kunnioitettava pala meriteollisuuden historiaa tuli kansien väliin, kun Mobimar Oy:n toimitusjohtaja Pauli Immonen ja eläkkeellä oleva yrityksen hankinnoista vastannut Hannu Tiainen saivat puolentoista vuoden kirjoitusrupeamansa valmiiksi. ”Meritekniikkaa sukellusveneistä surffailuun” on hieno kooste osaamisesta, jonkalainen jää usein suurelta yleisöltä vähemmälle huomiolle.

Pauli Immonen ja Hannu Tiainen kirjanjulkistustilaisuudessa. Kirjan tekeminen kesti puolitoistavuotta.

Kirja jatkaa siitä mihin Laivateollisuuden historia (LATE) jäi, ja perustettiin W-Sub ja W-Subin konkurssin jälkeen Mobimar Oy vuonna 1993.

– Hannu on ollut työmyyrä kirjaprojektissa. Nimeksi yritettiin saada jotain raflaavaa ja vetoavaa. Kirjasta tuli hiukan vaille 200 sivua pitkä, vaikka enemmänkin olisi voinut kirjoittaa menemällä syvemmälle, mutta jaksaisiko sitä kukaan lukea, mietti Immonen.

Silti kirjaan mahtuu runsaasti teknisiä yksityiskohtia, joiden kehittymisestä on kerrottu sopivasti taustoitettuna kuvituksen kera.

Kirjan nimi viittaa yritykseltä tilattuihin tuotteisiin. Yrityksessä tehtiin ensimmäiset turistikäyttöön tarkoitetut sukellusveneet. Surffilauta löytyy uusista jättiristeilyaluksista. Niinsanottu flowrider löytyy muun muassa Freedom of the Seas-risteilijässä.

– Oma henkilöstö surffaili hallissa ja kokeili toimivuutta. Kaikki tehtiin valmiiksi luovutusta varten, kuvailee Immonen.

Valmiiksi tehdystä ja viimeistellystä tuli yritykselle yksi kantava voima jo sukellusveneprojektien takuuhuoltojen kautta.

Maailman ensimmäiset turistisukellusveneet

Kirjassa käydään läpi kaikki ne osa-alueet, jotka ovat olleet Mobimarin ja sen edeltäjän W-Subin toiminnan keskiössä. Mielenkiintoinen osuus on sukellus turistisukellusveneiden maailmaan, joita tehtiin vuosina 1987-2003 Kanarian saarille, Välimerelle, Koreaan ja kauko-itään.

– Yhdysvaltoihin ei sitä voitu toimittaa, johtuen protektionisista säännöksistä. Sama koskee jäänmurtajia. Aluksen pitää olla rakennettu Amerikassa, jos se seilaa kahden amerikkalaisen sataman välillä. Risteilijät voivat tämän välttää käymällä välillä muualla, kuvailee Immonen.

Mobimarille kuuluu kunnia maailman suurimman turistisukellusveneen tekijänä. MAK V Jiah ottaa kerrallaan 65 matkustajaa ja esimerkiksi vuonna 2016 sillä vieraili 230 000 matkustajaa. Yritys on tehnyt kolmanneksen kaikista turistisukellusveneistä.

– Ensimmäisten sukellusveneiden takuutöiden kautta saimme tärkeän opetuksen siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa. Julkisuutta saanut Rauma-Repolan MIR sai Yhdysvaltojen viranomaiset älähtämään, mutta meille se ei vaikuttanut. Kun Mirin operointisyvyys on 6 kilometriä, niin näissä sukellusveneissä liikutaan 300 metrissä. Kävi minullakin vieraita Amerikasta, mutta kaikki oli kunnossa, toteaa Immonen

Monenlaista sukeltamiseen liittyvää teknologiaa ja erikoislaitteita sisälsi sukellustukialus L 316. Laatujärjestelmät olivat tiukkoja ja laitteet oli luokiteltu 300 metriin asti.

– Voidaan olla ylpeitä, että Suomessa osattiin tämä kaikki, totesi Immonen.

Laaja tuotepaletti

Tuotepaletti on ollut laaja. Kokonaistoimituksista nousee esiin esimerkiksi Oasis of the Seas alukselle tehty vitos- ja kahdeksannen kannen välillä kulkeva nouseva ravintola 50 hengelle. Alla on suihkukaivo, joka symboloi rakettimoottorin liekkejä.

– Neljä vuotta sen tekeminen kesti, mutta saimme sen valmiiksi pahoista puheista huolimatta. Tässäkin tehtiin hallissa koeajot. Ranskalaiset pääsivät sitä sitten hyödyntämään, mutta riisuttuna mallina, sanoo Immonen.

Muita erikoisaluksia ovat trimaraanit, jotka ovat osoittautuneet jäässä hyvin kulkeviksi. Sähköinen propulsio löytyy Turun keskustasta Aurajoen ylittävästä Föristä.
Energiaa kuluu kuudesosa aiempaan dieselhydrauliseen vetojärjestelmään verrattuna.

Lista erilaisista tuotteista on pitkä ja esimerkkinä erikoisuuksista on risteilijöiden takakannelle asennettu pallonmuotoinen kuminauhahyppelyyn suunniteltu ”Skypad”. Alumiiniosaaminen on yritykselle ollut tärkeä kulmakivi. Erilaisia työveneitä on tehty useita.

Mobimar työllistää tänä päivänä noin 35 henkilöä. Kirjassa sanotaankin me, jolla tarkoitetaan kaikkia niitä jotka ovat yrityksessä olleet mukana. Monet aivan alusta alkaen. Neljäänkymmeneen vuoteen mahtuu paljon tapahtumia alkaen aina Neuvostoliiton kaupasta, 90-luvun lamavuosiin tai suunnittelua klubi-askin kantta hyväksi käyttäen moderneihin it-järjestelmiin.

– Yritys voi hyvin ja pojat jatkavat. Välillä on ollut vaikeaa, mutta kaiken kaikkiaan meillä on ollut rikas elämä, sanoo Immonen.

Pauli Immonen esittelemässä kirjaa Meritekniikkaa sukellusveneistä surffilautoihin.

Meritekniikkaa sukellusveneistä surffilautoihin, 2020
Pauli Immonen, Antti Immonen, Mikko Niini, Hannu Tiainen
Kirjan hinta on 38,-

Jaa artikkeli
Freja