– Tuulivoiman kaupalliseen käyttöön liitetään jatkuvasti samoja myyttejä, kuten se, että kyse on vanhanaikaisesta teknologiasta ja että roottoripurjeiden käyttö olisi taka-askel kehityksessä. Kuitenkin kyse on moderneista teknologioista, joiden avulla kyetään luomaan vähäpäästöisempiä aluksia, IWSA:n pääsihteeri Gavin Allwright totesi Hampurin messuilla.
Totta onkin se, että tuulen voimaa on käytetty merenkulussa jo vuosituhansien ajan. Kuitenkin nykyteknologiat hyödyntävät myös tuulivoiman ratkaisuissa uusimpia materiaaleja ja tietotekniikkaa, kuten automatisaatiota.
– Norsepowerin Rotor Sails on lähes sata vuotta sitten keksityn Flettnerin roottorin moderni versio. Rotor Sailsin suuunnittelussa käytetään hi tech -materiaaleja ja uusinta automaatioteknologiaa, joiden tuloksena syntyy luotettava, tehokas ja kaupallisesti hyödyllinen roottoripurje, Norsepowerin teknologiajohtaja Jarkko Väinämö kertoi Hampurin messuvieraille.
Tuulesta lisäpuhtia kaiken kokoisille aluksille
Gavin Allwright halusi korjata myös sen harhaluulon, että tuulivoima sopii vain pienehköille laivoille. Hänen mukaansa tuuliavusteiset järjestelmät ovat hyödyllisiä kaiken tyyppisissä ja kokoisissa aluksissa. Ja päin vastoin kuin luullaan, apuvoimanlähteissäkään yksi koko ei sovi kaikille.
Esimerkiksi Norsepowerin it-ohjelmistoilla hallitut Rotor Sailsit on asennettu LNG-autolautta m/s Viking Gracelle apuvoimanlähteiksi. Samoin kaksi 30-metristä roottoria on hiljattain pystytetty jälkikäteen lisävoimanlähteeksi Maersk Linen vuonna 2008 valmistuneelle 109 000 dw-tonnin tuotetankkeri m/t Pelicanille.
IWSA:n jäsenistä Norsepowerin lisäksi Hampurissa oli hyvin esillä espanjalainen Bound4Blue, jonka purjeratkaisuja asennetaan lähikuukausien aikana kahdelle kauppalaivalle. Niin ikään MariGreen esitteli messuilla m/v Fehn Polluxille alkuvuonna tehtyjen jälkiasennusten testituloksia, The Maritime Executive kirjoittaa.
Näiden lisäksi kiinteillä takiloilla varustettuja purjeratkaisuja asennetaan Peace Boatin uudelle Ecoship -alustyypille. Vielä kehitteillä olevasta aluskonseptista tulee 55 000 tonnin ja 2 000 henkilön matkustaja-alus, joka valmistuu lähivuosina.
Pääomakustannukset putoavat käytön yleistyessä
Pääsihteeri Allwrightin mielestä tuulivoimaratkaisuja pidetään turhaan kalliina ja niiden pääoman tuottoasteita alhaisina. Materiaalit ja takilaratkaisut kehittyvät ja niiden asennus helpottuu, mutta polttoaineiden hinnat sen sijaan vain nousevat, hän huomautti.
– Sekä purjelaitteiden kehittäjät että varustamot voittavat muuttuvien kustannusten alentuessa ja laitteiden kehittyessä. Tuulivoima tietenkin vähentää alusten bunkraustarpeita ja niistä syntyviä kustannuksia sekä tuottaa ympäristövällistä energiaa, hän summasi esityksensä Saksan kansainvälisillä merenkulkumessuilla.
IWSA:n (International Windship Association) jäsenyrityksistä Hampurin SMM 2018 -tapahtumassa oli mukana viisi laitevalmistajaa eli suomalainen Norsepower, espanjalainen Bound4Blue, MARIN, MariGreen/MARIKO sekä Peace Boat – Ecoship.