Kansainvälisen merenkulkun osuus maailman tavarakaupasta on suuri, noin 90 prosenttia. Kansainvälisen merenkulkujärjestön International Chamber of Shippingin mukaan merillä on tällä hetkellä liikenteessä yli 50 000 kauppalaivaa.
Listasimme maailman kymmenen suurinta merten jättiläistä niiden kuljetuskapasiteetin mukaan.
Viime vuosina konttialusten ennätyksiä on rikottu tiuhaan tahtiin. Tällä hetkellä maailman kolmanneksi suurin konttialus vuonna 2019 valmistunut MSC Gulsun ehti nauttia suurimman aluksen tittelistään vain vajaan vuoden. Viime vuonna kärkisijoille kiilasivat Samsung Heavy Industriesin rakentamat sisaralukset HMM Algeciras ja HMM Oslo.
Suezin kanavaan viime viikolla juuttuneen Ever Givenin sisaralus Ever Golden löytyy listalta sijalta kymmenen.
Merikuljetusten perusmittayksikkö on TEU (twenty foot equivalent unit). Yksi TEU vastaa yhtä 20 jalan merikonttia, 40 jalan merikontti on kaksi TEU:ta.
1. HMM Algeciras
Maailman suurin konttialus on vuonna 2020 valmistunut etelä-korealainen HMM Algeciras, jonka kapasiteetti on 23 964 TEU:ta. Panaman lipun alla purjehtivan aluksen on rakentanut Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering.
HMM Algeciras tilattiin syyskuussa 2018 osana 20 ultrakokoisen konttilaivan sarjaa, jonka rakennustyöt on jaettu Etelä-Korean laivanrakennuksen ”kolmen suuren sisaruksen” eli DSME:n, Hyundai Heavy Industriesin ja Samsung Heavy Industriesin kesken.
Algeciras-luokan konttijäteistä seitsemän rakentaa DSME ja viisi Samsung Heavy eli SMI:n telakka. Loput kahdeksan ultrakokoista alusta toimittaa HHI. Nämä alukset ovat ´hieman´ pienempiä eli 16 000 TEU:n laivoja.
HMM Algeciras liikennöi THE Alliancen Kaukoidän ja Europan välisellä FE4-reitillä. Euroopan päässä alus käy Rotterdamin, Hampurin, Antwerpenin ja Lontoon satamissa.
Aluksen pituus on 399,9 m ja leveys 61 m.
Lue lisää: HMM Algeciras valmistui onnettomien tähtien alla
2. HMM Oslo
HMM Oslo on maailman suurimman konttilaivan HMM Algecirasin sisar. Samsung Heavy Industriesin rakentama HMM Oslo ja sen sisaralukset tekivät ensimatkansa vuonna 2020. Alus on 400 metriä pitkä ja 61,50 metriä leveä, ja suurin syväys on 16,50 metriä. Oslon kantokyky on 23 792 TEU, vain 172 vähemmän kuin sisarellaan.
3. MSC Gulsun
Maailman kolmanneksi suurin konttialus on vuonna 2019 valmistunut Panaman lipun alla seilaava MSC Gulsun, jonka kapasiteetti on 23 756 TEU:ta.
Aluksen pituus on 399.9 metriä ja leveys 61.54 metriä.
4. MSC Mina
MSC Mina kuuluu myös Gulsun-konttilaivojen luokkaan. Vuonna 2019 valmistunut Mediterranean Shipping Companyn operoiman MSC Minan konttikapasiteetti on 23 656 TEU:ta.
Aluksen pituus on 399.77 metriä ja leveys 61.04 metriä.
5. CMA CGM Jacques Saadé
Jacques Saadé CMA CGM on yksi maailman suurimmista nesteytettyä maakaasua (LNG) kuljettavista konttialuksista.
Aluksen kapasiteetti on 23 000 TEU, sen pituus on 400 metriä ja leveys 61 metriä.
6. OOCL Hong Kong
Vuonna 2017 valmistunut OOCL Hong Kong on ensimmäinen alus, joka on koskaan ylittänyt 21 000 TEU-rajan. Samsung Heavy Industriesin Geoje-telakan rakentaman Hongkongin lipun alla purjehtivan aluksen kantokapasiteetti on 21 413 TEU:ta.
Aluksen pituus on 399,87 metriä ja leveys 58,8 metriä.
7. COSCO Shipping Universe
Hongkongin lipun alla purjehtiva COSCO Shipping Universe on Kiinan suurin rahtilaiva. China State Shipbuilding Corporation (CSSC) rakensi sen vuonna 2018, ja se siirrettiin China Ocean Shipping Company Limitedille (COSCO). Alus on varustettu ABB-turboahtimilla, jotka auttavat saavuttamaan enimmäisnopeuden 22 meripeninkulmaa tunnissa.
Aluksen pituus on 400 metriä ja leveys 58,6 metriä.
8. CMA CGM Antoine De Saint Exupery
Vuonna 2018 valmistuneen Antoine De Saint Exuperyn rakensi Hanjin Heavy Industries and Construction. Sen kapasiteetti on 20 954 TEU:ta, mikä tekee siitä suurimman konttialuksen, joka purjehtii Ranskan lipun alla. Alus ajaa Ranskan Aasian linjalla 1 (FAL-1), joka on pisin Aasian ja Pohjois-Euroopan välinen merireitti.
Alus on 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä.
9. Madrid Maersk
Vuonna 2017 valmistunut Madrid Maerskin on Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering rakentama toinen konttilaiva, joka ylitti 20 000 TEU:n rajan ja jonka kapasiteetti oli 20 568 TEU:ta. Tanskan lipun alla purjehtivan aluksen viralliseksi kapasiteettiluokaksi asetettiin 19 630 TEU:ta. Maersk Line muutti kuitenkin mallia onnistuneesti, mikä lisäsi kapasiteettia.
Aluksen pituus on 399 metriä ja leveys 58.6 metriä.
10. Ever Golden
Panaman lipun alla purjehtiva Ever Golden rakennettiin vuonna 2018 Imabari Shipbuildingin, Saijon telakalla. Se on ensimmäinen 20 000 kontin kantokyvyn omaava laiva, joka on rakennettu Imabari Shipbuildingille. Ever Golden on Suezille juuttuneen Ever Givenin sisaralus.
Aluksen pituus on 400 metriä ja leveys 58,8 metriä.
HMM Algeciras valmistui onnettomien tähtien alla
Ever Given // Suezin kanavan jumi jatkuu: sääennuste varoitti tuulista – matkaa päätettiin silti jatkaa
Kiinnostaako merenkulku? – Tilaa Navigator-lehden uutiskirje