20.02.2020

Uudet Volkkarit kulkevat merellä LNG:llä

Volkswagenin uudet henkilöautot liikkuvat Pohjois-Amerikan ja Euroopan välillä nykyään LNG-käyttöisillä laivoilla. Norjalaisvarustamo Siem on tilannut Kiinasta kaksi tähän mennessä suurinta LNG-käyttöistä roro-alusta. Ensimmäinen alus eli m/s Siem Confucius aloitti liikenteen Emdenin ja Meksikon Vera Cruzin reitillä tammikuussa.

Saksalainen autojätti Volkswagen Group ja Norjan Kristiansandissa päämajaansa pitävä Siem Car Carriers AS ovat yhdistäneet voimansa puhtaampien merikuljetusten puolesta. Volkswagen on aikarahdannut Siemiltä kaksi tuliterää LNG-käyttöistä uusien autojen kuljetuslaivaa, joista ensimmäinen aloitti tammikuussa sukkulointinsa Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.

Volkswagen on aikarahdannut uudet laivat niin sanotulle Emdenin edestakaiselle reitille, jossa uusia autoja kuljetetaan Euroopan, Kanadan Halifaxin, Yhdysvaltain itärannakon ja Meksikon Vera Cruzin välillä. M/s Siem Confucius ja keväällä valmistuva sisarlaiva m/s Siem Aristotle on kumpikin varustettu kahdella 1 800 kuutiometrin LNG-tankilla, joten laivat selviytyvät noin 12 000 merimailin reitistä reippaasti yhdellä tankkauksella.

M/s Siem Confucius kastettiin marraskuussa kiinalaisella Xiamen Shipbuildingin telakka tilaisuudessa, jossa telakan, tilaajan ja loppuasiakkaan eli Volkswagenin korkeimmat johtajat olivat läsnä. Näiden alusten rakennustyöt alkoivat Kiinassa vuonna 2018.

Uudet LNG-laivat ovat noin 200 metriä pitkiä ja 38 metriä leveitä. Niissä on 13 autokantta ja laivoille mahtuu 4 700 uutta Volkswagenia. Aluksilla on 12 600 kW MAN Energy Solutionsin dual fuel -pääkoneet. LNG-rollareiden matkavauhti on 16 solmua ja huippunopeus 19 solmua.

LNG-bunkraukset Saksassa ja Floridassa

VW Groupin logistiikkaosaston laivauspäällikkö Nina Cordes-Klasing sanoo, että LNG-käyttöiset laivat eivät tarvitse erityisiä turvamääräyksiä polttoainetankkauksia varten edes henkilöautoja kuljetettaessa.

– LNG-bunkraukset sujuvat sekä Floridan Jacksonvillessä että Emdenissä. Molemmissa satamissa on tehty onnistuneet bunkkerismuloinnit, Cordes-Klasing sanoo VW Groupin nettisivuilla.

Maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä japanilaisen Toyotan kanssa jatkuvasti kovaa kisaa käyvässä VW Groupissa ollaan selvästi innostuneita puhtaammista roro-aluksista. Volkswagen sanoo tehneensä yhdessä Siem Car Carriersin kanssa tilauspäätöksen LNG-laivoista jo vuonna 2015 eli kauan ennen nykyistä Greta-ilmiötä. Tällä yhtiö viittaa ruotsalaiseen koulutyttöön Greta Thunbergiin, joka on antanut nuorten ilmastovaatimuksille kasvot.

– Mekin haluamme puhtaampaa ilmaa ja ympäristöystävällistä toimintaa. Ja me tiedämme, että kestävä kehitys vaatii aikaa, kuten tässäkin tapauksessa on käynyt. Ympäristöystävällisempien laivojen tilaaminen ja rakentaminen ei onnistu hetkessä. Silloin kun laivat tilattiin, nesteytetyn maakasun jakeluketjut olivat kaikkialla maailassa erittäin ohuet. Jouduimme tekemään paljon töitä sen eteen, että Emdenin ja Jacksonvillen bukrauspisteet saatiin toimintakuntoon, Cordes-Klasing sanoo.

VW Groupin logistiikkajohtaja Thomas Zernechel korostaa, että merikuljetukset ovat aina olleet yksi energiatehokkaimmista liikennemuodoista.

– Volkswagen Group Logistics kuljettaa jo nykyisin puolet uusista ajoneuvoista merirahdeilla. Nyt käyttöön otetut LNG-alukset ovat meille uusi virstanpylväs, jonka jälkeen jatkamme kuljetusten optimointia, Zernechel sanoo.

Siem Car Carriers AS:n toimitusjohtaja Kenneth Ross sanoo, että Volkswagenissa Siemillä on hyvä ja luotettava kumppani, jonka kanssa Siem kykenee kehittämään uusia ja entistä tehokkaampia roro-kuljetuksia.

– LNG-käyttöiset roro-alukset eivät ole vain puhtaampia ja ympäristöystävällisempiä, vaan ne ovat myös energiatehokkaampia kuljetusratkaisuja, Ross sanoo VW Groupin sivuilla.

Teksti Markku Pervilä

Jaa artikkeli