Viime viikolla Novatekin ja Sovcomflotin (SCF Group) yhteisyritys Smart LNG allekirjoitti eri tilaisuudessa myös pitkät rahoitus- ja aikarahtaussopimukset Arctic LNG 2 -projektin kuljetuksiin. Tämä mutkikas järjestely on jatkoa lokakuussa 2019 tehdylle alkuperäiselle sopimukselle, joka käsitti vain yhden LNG-tankkerin rakentamisen. Myöhemmin tähän lisättiin vielä neljä samanlaista Venäjällä rakennettavaa LNG-alusta.
SCF Groupin toimitusjohtaja Igor Tonkovidov sanoo tiedotteessa, että 2019-2020 tehdyt, kaikkiaan 15 jäävahvistetun LNG-tankkerin tilaus- ja aikarahtaussopimukset vahvistavat Venäjän merialan asemaa strategisissa energiakuljetuksissa. SCF Groupin mukaan uusien alusten myötä yhtiö kykenee tarjoamaan entistä parempia palveluja haastavissa arktisissa oloissa.
Tonkovidov huomauttaa myös hankkeen vahvoista taustavoimista, joihin kuuluvat varustamoyhtiön lisäksi energiajätti Novatek, VEB.RF Group -pankki ja tietenkin venäläiset laivanrakennusalan telakka- ja suunnitteluyhtiöt.
Venäjän telakkateollisuus vahvistuu
Asiantuntijoiden mukaan venäläisten nyt kotimaastaan tilaamat tankkerit poikkeavat paljon Christophe de Margerie -luokan LNG-tankkereista, jotka on rakennettu Etelä-Koreassa. Smart LNG -yhteisyrityksen yhtenä tehtävänä onkin kehittää ja kasvattaa Venäjän omaa laivanrakennusteollisuutta ja tällä toiminnalla on presidentti Vladimir Putinin vankka tuki.
Kremlin tuen merkitys näkyy hyvin Zvezdan telakkakombinaatista, joka oli aiemmin Venäjän Tyynenmeren laivaston korjaustelakka. Nykyään Zvezdan tilauskirjoissa on muun muassa 12 Aframax -luokan raakaöljylaivaa, jotka rakennetaan öljy-yhtiö Rosneftin lukuun. Viime mainittu valtionyhtiö on investoinut paljon ruplia myös telakan kehittämiseen.
Novatekin ja Sovcomflotin arktinen yhteistyö Koillisväylällä alkoi jo vuosikymmen sitten ja on jatkunut Novatekin Yamalin niemimaalla sijaitsevien kaasukenttien ja Sabettan tuotantolaitoksen kuljetuksissa. Nyt Arctic LNG 2 -hanketta varten tilatut kaasulaivat nostavat arktiset energiarahtaukset uudelle tasolle.
LNG-hankkeessa myös ulkomaista rahaa
Gydanin niemimaalla Länsi-Siperissa parhaillaan rakenteilla oleva Artic LNG 2 -hanke käsittää kolme tuotantolaitosta, joista jokaisen kapasiteetti on 6,6 miljoonaa tonnia nesteytettyä maakaasua vuodessa. Lisäksi kaasukondensaattia tuotetaan 1,6 miljoonaa tonnia joka vuosi.
Novatek omistaa hankkeesta 60 prosenttia. Muut omistajat ovat ranskalainen Total, kiinalaiset CNPC ja CNOOC sekä japanilaisten Mitsuin ja Jogmecin konsortio, joilla kaikilla on yhtä suuret kymmenen prosentin siivut.
Vaikka koronapandemia on koetellut tätäkin hanketta, arvellaan Arctic LNG 2 -projektin tuotannon avautuvan alkuperäisessä aikataulussa eli vuoden 2022 lopussa.