11.06.2024

Outokummulle jäänmurron sujuvuus on elinehto

Kesäkuun alussa on vain viikko siitä, kun viimeinen jäänmurtaja poistui Perämereltä. Siksi ei ole ihme, että Tornion Röyttän sataman väellä on kulunut jäätalvi kirkkaana mielessä.

Satamanjohtaja Heikki Seppänen ja agentit Niko Nalli, Petteri Kauranen, Jenni Sorvoja ja Hanna Heikkinen. Kuvasta puuttuu Katri Juutinen, joka oli tulossa iltavuoroon.

Sataman ja koko muunkin toiminnan johtaja Heikki Seppänen on koonnut agentit aamukahville kertomaan kuulumisia ja juttua talvesta riittää.
Pohjoisimman ja varmasti joka talvi jäätyvän sataman väki on huolissaan murtajakaluston riittävyydestä. Viime talven kokemuksista pitää ottaa opiksi ja laittaa pikaisesti kahden uuden murtajan hankinta vireille.

– Helmikuun loppupuolella jäätilanne äityi niin pahaksi, että Polarikselta tuli viesti, että avustukset Pohjoisen satamiin joudutaan toistaiseksi keskeyttämään. Vaikka murtajat parhaansa tekivät, tänne tarvitaan ehdottomasti talvella lisää kalustoa väylää avaamaan, toteaa Seppänen painokkaasti.
Agentit säestävät asiassa ja painottavat sitä, että talvimerenkulun pelisääntöjen pitää olla selkeät ja poikkeustilanteiden toimintatapojen olisi hyvä olla sovittuna ennen seuraavan kauden alkua. Kaikkien osapuolten tulee tietää miten ja milloin poikkeuksia luotsinkäytöstä annetaan.

Viime talvena ei jääolojen vuoksi satamaan juurikaan päästy kuin kapeaa ”poropolkua” eli rantaväylää pitkin. Tämä moninkertaisti luotsattavan matkan. Liikenteen sujuvuuden vuoksi aluksille olisi ollut mahdollista myöntää vapautuksia luotsin käytöstä murtajan avustuksessa, mutta tätä mallia ei kuitenkaan otettu käyttöön.
– Kaikki meidän kävijät eivät ole valmiita tulemaan murtajan perässä ilman luotsia, mutta joukossa on linjalaivojen kokeneita talvimerenkulun kapteeneja, jotka siihen kyllä pystyvät, kertoo agentti Petteri Kauranen.
Yhteistyötä luotsauksen kanssa kehutaan kovasti. Finnpilotin aluepäällikkö Ilkka Sipilä on pidetty mies, joka ymmärtää Perämeren alueen kuljetustarpeet.

Valmiita teräsrullia lähdössä maailmalle Outokummun Röyttän satamasta.

Heikki Seppäsellä on Torniossa johdettavanaan 50 hengen joukko merilogistiikan ammattilaisia. He pyörittävät kaikkia Outokumpu Oyj:n Tornion tehtaiden sekä yhteistyökumppaneiden tarvitsemia satamatoimintoja. Agentteja on vakituisesti neljä ja satamakäyntejä vuodessa on noin 500 kpl.

Outokumpu Shipping on Suomen Laivameklarit ry:n jäsen. Agentit vaikuttavat tyytyväisiltä yhdistykseen.
– Toiminta on mennyt viime aikoina hyvään suuntaan. Erityisesti yhdistyksen järjestämät tapahtumat ovat kehittyneet.
Outokummun tehdas saa raaka-aineen viereiseltä Kemin kaivokselta. Tehdas on yksi maailman suurimpia ruostumattoman teräksen tuotantoyksiköitä vuotuisella 1,6 miljoonan tonnin kapasiteetillaan.
– Me ollaan täällä aivan merikuljetusten varassa. Muita vaihtoehtoa ei tällä hetkellä juurikaan ole, sanoo satamanjohtaja Heikki Seppänen.

Teksti ja kuvat
Sari Turkkila, Suomen Laivameklarit ry

Jaa artikkeli