21.05.2024

Sähköhybridialus m/s Electramar otettiin käyttöön

ESL Shipping Ltd investoi tulevaisuuteen kahdellatoista 5 350 dwt:n akkuhybridialuksella. Sarjan ensimmäinen alus, Electramar, on nyt käytössä. Aluksen uusi tekniikka mahdollistaa lähes päästöttömät ja meluttomat satamakäynnit.

Electramar -aluksen kastetilaisuus Helsingissä 15.5.2024.

ESL Shippingin m/s Electramar kiinnittyi Helsingin Katajanokalle tiistaina 14.5., jolloin uutta alusta esiteltiin. Myös Navigator Magazine oli kutsuttu vierailukäynnille.

– Haluamme investoida ympäristöystävälliseen, fossiilivapaaseen ja energiatehokkaaseen laivastoon. Electramar on ensimmäinen yhtiömme kahdentoista sähköhybridialuksen hankinnasta. Luomme tällä projektilla osaltamme infraa teollisuuden vihreän siirtymän mahdollistamiseksi pohjoismaissa, sanoo ESL Shipping Ltd:n toimitusjohtaja ja AtoB@C Shipping AB:n hallituksen puheenjohtaja Mikki Koskinen.

– Aluskantamme muuttuu luontevasti markkinoiden myötä. Kivihiilikuljetuksista on siirrytty muihin kuivalastikuljetuksiin. Näkymä on sen kaltainen, että relevantti markkina tulee kaksinkertaistumaan vuosikymmenen loppuun mennessä. Samassa ajassa myös meripolttoaineiden hinnat tulevat kaksinkertaistumaan. Voittajia alalla tulevat olemaan ekologiset toimijat. Tässä kehityksessä tulemme olemaan vahvasti mukana, jatkaa Koskinen.

ESL Shipping Ltd:n toimitusjohtaja Mikki Koskinen esitteli varustamoa ja uutuusaluksen toimintaa.

Laiturointi pelkän sähkön avulla

Uudet Electramar-sarjan alukset ovat ominaisuuksiltaan markkinajohtajia rahtikapasiteetin, teknologian ja innovaatioiden osalta. Jääluokan 1A alukset on varustettu akkuteknologialla ja maasähköliitännällä, mikä mahdollistaa käytännössä päästöttömät ja meluttomat lyhyet siirtymät.

– Tutkimme suunnitteluvaiheessa useita eri vaihtoehtoja käyttövoimaksi, ja päädyimme nykyiseen ratkaisuun. Polttoaineena on vähärikkinen polttoöljy, mutta alukset voivat käyttää myös uusiutuvia polttoaineita. Yhden megawattitunnin akuston ja sähköhybridikäytön turvin alukset voivat saapua satamaan ja lähteä satamasta pelkällä sähkövoimalla. Alusten päästöt kuljetettua lastiyksikköä kohden ovat noin 50 prosenttia pienemmät kuin edellisen sukupolven aluksilla, Koskinen kertoo.

M/S Electramarin konepäällikkö Jouane Salgado kertoi akuston ohjaamisesta.

Toimintaperiaate on samanlainen kuin hybridiautoissa: alukset pystyvät liikkumaan sähkötilassa lyhyitä matkoja. Merellä akusto auttaa puolestaan optimoimaan pääkoneen moottorin kuormituksen ja antaa tarvittaessa lisätehoa, esimerkiksi jääolosuhteissa. Plug-in-hybridinä laivojen akut voidaan ladata laiturissa oltaessa tai merellä pääkoneen avulla.

M/S Electramarin kapteeni Igor Rahmedov.

Neljännes enemmän lastinottokykyä

– Tässä aluksessa on kokoonsa nähden melko paljon tekniikkaa, johon akkutekniikka tuo oman lisänsä. Nopeimmillaan akusto saadaan ladattua täyteen neljässä tunnissa. Propulsiojärjestelmä koostuu Yanmarin 1 920 kW päämoottorista sekä 330 kW sähkömoottorista, kertoo ESL Shipping Ltd:n tekninen johtaja Janne Eklöf.

ESL Shipping Ltd:n tekninen johtaja Janne Eklöf esitteli aluksen digitaalisia ohjaustekniikoita.

m/s Electramar on suunniteltu Hollannissa tiiviissä yhteistyössä varustamon kanssa ja valmistettu Chowgule Shipbuildingin telakalla Intiassa. Alus on 90 metriä pitkä ja 16 metriä leveä, syväyksen ollessa 6 metriä. Aluksella on kahdeksan hengen miehistö. Yhden aluksen valmistuskustannukset ovat n. 11 – 12 M€.

– Electramar on moderni alus, joka tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja jossa lastinottokykyä on jopa 25 % aiempia enemmän, vaikka aluksen ulkomitat ovat pysyneet entisellään. Kuutiotilavuus on nyt 7650 m3. Electramar on suunniteltu kuljettamaan laajaa valikoimaa bulkki- ja irtotavaratuotteita, kuten terästä, metsätuotteita ja lannoitteita. Aluksella on pitkä esteetön kansi, joka mahdollistaa enemmän kansilastia ja metrimääräisesti aiempaa pidempien tuotteiden kuljetuksen. Lastiluukkupaneelit ja välikannet voidaan siirtää ja poistaa kätevästi tehokkaan kansinosturin avulla. Aluksella on siten muuntautumiskykyä moniin eri tarpeisiin, toteaa Eklöf.

Aluksella on pitkä esteetön kansi.

Teksti Teemu Simola
Kuvat Teemu Simola ja ESL Shipping

Jaa artikkeli