Tutkimus: Monia mahdollisuuksia risteilyturismin kasvuun – matkustajat suosittelevat Helsinkiä

Kansainvälinen risteilymatkustus tuo Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle huomattavan määrän tuloja ja työpaikkoja. Tänä talvena alkaa Helsingin ensimmäinen talviristeilykausi.

Mein Schiff 4 ja Costa Fascinosa yhtä aikaa Helsingissä loppukesällä 2022. Kuva: Helsingin Satama
Tuoreen Taloustutkimuksen toteuttaman ja Helsingin Sataman tilaaman tutkimuksen mukaan Helsinkiin saapuvat kansainväliset risteilyalukset tuovat kaupungille merkittävää taloudellista hyötyä.

Kuluvalta risteilykaudelta odotetaan yli 11,2 miljoonan euron tuloja väylä- ja satamamaksuista sekä risteilymatkustajien kuluttamasta rahasta. Kun huomioidaan myös alihankintaketjuissa syntyvät välilliset vaikutukset, nousee kokonaisvaikutus 19,2 miljoonaan euroon.

Helsingissä vierailevat risteilymatkustajat käyttävät eniten rahaa ennakolta maksettuihin palveluihin ja ostoksiin. Keskimääräinen kulutettu rahamäärä matkustajaa kohden oli 58,5 euroa. Vastoin odotuksia Helsingin hintataso ei tutkimuksen mukaan vaikuta järin kalliilta risteilymatkustajien mielestä.

Myös henkilötyövuosina mitattuna vaikutukset ovat huomattavat: suorat vaikutukset vastaavat 122 henkilötyövuotta ja kokonaisvaikutus on 186 henkilötyövuotta. 

Tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet risteilymatkustajista on myös valmiita suosittelemaan Helsinkiä matkakohteena, mikä luo toivoa matkailijoiden määrän kasvulle kohti koronaa edeltänyttä huipputasoa.

Helsinki matkailukohteena kestävyyden kärjessä

Helsingin Satama uskoo risteilymatkailun kasvumahdollisuuksiin. Satama on sitoutunut kehittämään Helsinkiä vetovoimaisena ja kestävänä risteilykohteena. 

Helsinki valittiin äskettäin maailman kestävimmäksi matkailukohteeksi Global Destination Sustainability (GDS) -indeksissä, mikä vahvistaa kaupungin asemaa ympäristötietoisena kohteena.

– Matkailijat arvostavat kestäviä matkakohteita ja palveluita, joten tästä näkökulmasta lähtökohtamme ovat erinomaiset, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander toteaa.

Takolander kuitenkin korostaa kansainvälisen markkinoinnin merkitystä risteilymatkailun kasvattamiseksi.

– Tätä työtä teemme niin paikallisesti Helsingin kaupungin kanssa kuin kansallisella tasolla Cruise Finland -järjestössä.

Yksi haasteista on se, että Venäjän hyökättyä Ukrainaan pohjoisen Itämeren risteilyillä ei enää pysähdytä Pietariin, mikä oli aiemmin satamakierrosten perinteinen kohokohta.

Risteilykauden luvut laskeneet huippuvuosista

Risteilyliikenteen huippuvuosi Helsingissä oli 2019, jolloin risteilyvieraita kävi kaupungissa 605 000. Vastaaviin lukuihin ei ole sittemmin ylletty.

Kansainvälisen risteilyliikenteen aluskäyntejä Helsingissä kertyy huhtikuussa alkaneella ja vuoden loppuun kestävällä risteilykaudella kaikkiaan 97 (2023: 90) ja niiden mukana kaupungissa ja pääkaupunkiseudulla vierailee yhteensä 137 000 (2023: 163 000) matkailijaa.

Aluksia yöpyi Helsingissä 16 kertaa ja ensimmäistä kertaa kaupungissa vieraili 9 risteilylaivaa.

Pienempien risteilijöiden osuus on ollut suurempi kuin edellisellä kaudella, mutta alukset ovat olleet täyteen myytyjä.

Saksasta tulee eniten risteilyvieraita

Saksasta saapuu tänä vuonna eniten risteilymatkustajia, lähes puolet (47 %) kaikista matkustajista. Risteilyvieraita tulee merkittävästi myös Yhdysvalloista (19 %) ja Isosta-Britanniasta (18 %), Kanadasta (3 %) ja Australiasta (3 %). 

Saksalaisille varustamoille pohjoinen Itämeri on lähes kotikenttää. Lisäksi suhteellisen viileä ilmasto on useiden matkailijoiden mielestä Helsingin ja Itämeren vetovoimatekijä. 

Kansainvälisesti risteilyliiketoiminta kasvaa voimakkaasti. Alusten kulku Itämerelle vie kuitenkin aikaa ja edellyttää vanhempiin aluksiin myös laitteistoasennuksia erityisalueen ympäristömääräyksien täyttämiseksi. Tällä hetkellä varustamot investoivat voimakkaasti kalustonsa uudistamiseen ympäristöystävällisemmäksi, mikä voi tulevaisuudessa tuoda lisää aluksia myös Itämeren alueelle.

Talviristeilyt Helsinkiin – uusi askel kohti ympärivuotista matkailua

Helsingin Sataman risteilykauden on perinteisesti päättänyt AIDALuna-aluksen vierailu. Se lähti Hernesaaren laiturista 26.10.

Tämän jälkeen Helsinkiin saapuu kuitenkin useita kertoja talviristeilyihin erikoistunut alus, MS Le Commandant Charcot. Jäävahvistettu expedition-alus tarjoaa seikkailunhaluiselle, mutta pienelle matkustajamäärälle, talvista eksotiikkaa ja modernia luksusta kiertämällä pohjoisia risteilykohteita. Nämä talviristeilyt Itämerellä tuovat uutta vetovoimaa Helsingin matkailutarjontaan. Le Commandant Charcot aloittaa ensimmäisen risteilynsä Helsingistä 2. joulukuuta.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli