11.08.2023

Sesonki jatkuu: Sisävesilaivaliikenne voi hyvin

Suomalainen sisävesilaivaliikenne voi pääsääntöisesti hyvin. Vahvoista vesistöalueista ja kaupungeista vain Lappeenranta kärsii Ukrainan
sodasta, kun liikennettä Viipuriin ei ole. Jyväskylä, Kuopio, Tampere ja Savonlinna sen sijaan porskuttavat. Toki yleinen kustannusten nousu
näkyy laivayhtiöidenkin tuloksessa.

Höyrylaiva Tarjanne on ainutlaatuinen maailmassa. Se nimittäin toimii haloilla. KUVA Hopealinjat

– Voidaan sanoa, että kesäkuu oli erinomaisen hyvä kaikille. Heinäkuussa sitten epävakaat säät ovat aiheuttaneet sen, että tuloksellisesti taaperretaan perässä. Elokuu on vielä monella tapaa sesonkikuukausi. Turistiajelut loppuvat koulujen alkamiseen mutta sen jälkeen on vielä paljon yritysristeilyjä, Suomen Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Petri Luotio sanoo.

Syynä hyvään menestykseen on, että suomalaiset matkailijat suosivat nyt kotimaata.

– Suomalaiset ovat löytäneet kotimaan matkailun. Muutoinkin nyt arvostetaan lähellä olevia asioita, Päijänne-Risteilyt Hildén Oy:n toimitusjohtaja Eija Hilden sanoo.

Yhtiöllä on Jyväskylässä liikenteessä kolme alusta, joilla ajetaan reittiliikennettä, lounas- ja illallisristeilyjä sekä tilaus- ja erikoisristeilyjä.

Jyväskylän Lutakon satamaan on tänä kesänä tullut uusi, yksityisiä luksusristeilyjä tarjoava alus. M/Y Estelle tekee charter-risteilyjä Päijänteellä. Mielenkiintoisen historian omaava Estelle on entinen
Ruotsin sota-alus, joka on uudistettu nykypäivään.

Höyrylaiva Suomi on juuri lähtenyt risteilylle Jyväskylän satamasta
aurinkoisena heinäkuun päivänä. KUVA Seppo Pänkäläinen

Tilastokeskuksen Navigator-lehdelle toimittaman tiedon mukaan kotimaan sisävesiliikenteessä matkusti vuonna 2022 noin 220 000 ihmistä, missä oli reilua kasvua vuoteen 2021. Tilastoituihin kuljetuksiin sisältyvät sekä risteilyt että linja- ja yhteysalusliikenne.

Matkustajaliikenteen osalta merkittävin sisävesistö vuonna 2022 oli Vuoksi (noin 92 000 matkustajaa), Kokemäenjoki (yli 72 000) sekä Kymijoki (noin 38 500).

Kaikkiaan kotimaan vesiliikenteessä kulki 4,3 miljoonaa matkustajaa, mikä oli melkein kolmanneksen enemmän kuin edellisenä vuonna. Eniten matkustajia oli Suomenlahden alueella, 2,7 miljoonaa. Rannikolla matkustajamäärä kasvoi vajaan kolmanneksen ja sisävesillä vajaan neljänneksen vuoteen 2021 verrattuna.

Luotion mukaan aluksia liikenteessä on noin 130.

– Ala on kokenut muutoksen. Kun ennen ajettiin pitkiä linjoja, kuten Tampere-Hämeenlinna tai Kuopio-Savonlinna jopa päivittäin, nyt ajetaan 1-2 tunnin turistiristeilyjä päivällä. Siinä ajassa ehtii syödä ja nähdä maisemat. Jos sitten halutaan asiakkaiden viihtyvän vaikkapa neljä tuntia, otetaan illalla laivalle bändi mukaan.

Suomen Höyrypursiseuran jäsenmäärä on noin 340 ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta, joista läheskään kaikki eivät ole kaupallisessa liikenteessä.

Hämeessä toimiva Hopealinjojen höyrylaiva Tarjanne sen sijaan on. Alus tarjoaa kiireettömille matkustajille höyrylaivan romantiikkaa historiallisella Runoilijan tiellä. Matka Tampereelta Virroille kestää koko päivän.

Tarjanteen voimanlähde vaihdettiin täksi kaudeksi: alus kulkee koivuhaloilla.

Vesiteitä kulkee ihmisten lisäksi myös tavaraa, vaikka kumpipyörä- ja kiskoliikenne ovatkin tulleet rinnalle.

Tilastokeskuksen mukaan tavaraliikenteen kuljetusten kokonaismäärä vesillä oli vuonna 2022 noin 6,4 miljoonaa tonnia. Kuljetukset kasvoivat vuoteen 2021 verrattuna hieman yli viidenneksen. Kaikista kuljetuksista aluksilla vietiin kohteisiin 5,9 miljoonaa tonnia ja uittamalla 0,5 miljoonaa tonnia.

Kotimaan vesiliikenteen tavaraliikenteen kuljetusten kokonaismäärän kasvua selittää eniten öljytuotteiden sekä raakapuun kuljetusten lisääntyminen. Raakapuun kuljetukset kasvoivat 42 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Teksti Seppo Pänkäläinen

Jaa artikkeli