04.10.2023

Sisäympäristön hygienian huomioiminen osana laivanrakennusta

Rakennetulla ympäristöllä voidaan vähentää infektioiden leviämistä myös aluksilla.

Kuvituskuva: iStock

Infektiot ovat vakava terveysriski paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Epidemiat risteilyaluksilla aiheuttavat terveysriskin, kustannuksia ja imagomenetyksiä, joita on vaikea hallita ja ennaltaehkäistä perinteisillä ratkaisuilla. infektioiden vähentäminen aluksilla edistää ihmisten pysymistä terveenä, lisää kannattavuutta ja lisää risteilyjen houkuttelevuutta. Vaikka tässä puhutaan risteilyaluksista, samoja ratkaisuita voidaan soveltaa myös muihin aluksiin.

Laivanrakennusteollisuudessakin voidaan omaksua uusi näkökulma infektioiden torjuntaan. Perinteisesti terveysturvallisuutta laivoilla on edistetty esim. ohjeistamalla henkilökuntaa ja matkustajia hyvistä hygieniakäytännöistä, tehostetulla siivouksella tai hyvällä ilmanvaihdolla.

Perinteisten keinojen lisäksi uudet teknologiat tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia parantaa terveysturvallisuutta tehokkaasti. Niiden käyttöönotto tulisi tapahtua jo laivan suunnittelusta lähtien ja jatkua koko elinkaaren ajan.

Kuinka saada terveysturvallisuus mukaan jo laivan rakennusvaiheeseen?

Luokituslaitokset ovat tässä keskiössä, koska ne valvovat laivanrakentamiseen liittyviä sääntöjä. Koska luokituslaitokset valvovat sääntöjä eikä virallisia sääntöjä terveysturvallisuuteen tällä tasolla ole, asian edistäminen on vapaaehtoista. Osalla luokituslaitoksista on jo epävirallinen rakentamisohjeistus liittyen terveysturvallisuuteen.

Lopulta terveysturvallisuus on kuitenkin aluksen tilaajan käsissä. Vaikka virallista sääntelyä terveysturvallisuuden huomiointiin kokonaisvaltaisesti ei ole, mikään ei tietenkään estä tilaamasta laivaa, jossa tällainen uusi konsepti on huomioitu. Hygieniaa parantavat ratkaisut ovat hivenen kalliimpia kuin ns. perinteiset, mutta ne maksavat itsensä takaisin esimerkiksi vähentyneinä sairauskuluina ja epidemioina.

Mukana yhtälössä on myös muita laiva-alan toimijoita kuten viranomaisia, mutta he pohjaavat toimintansa vahvasti olemassa olevaan sitovaan sääntelyyn. Toinen, erittäin pitkä tie olisi saada IMO:n kautta asiaan sitovaa sääntelyä laivojen terveysturvallisuuden parantamiseksi, ja sen voisivat myös Suomen viranomaiset halutessaan nostaa agendalle.

Kokonaisvaltaisen terveysturvallisuuskonseptin ajaminen sisään meriteollisuuteen voisi saada tukea alan toimijoiden lisäksi myös suurelta yleisöltä eli potentiaalisilta risteilymatkailijoilta. Korona-aika herätti ihmisiä, mutta se meni jo ehkä ohi ihmisten mielissä. Toisaalta uusia pandemioita tulee myös tulevaisuudessa. Tarvitaan lisää yleistä informaatiota ja mielipiteenmuokkausta tästä jokaiselle laivamatkustajallekin tärkeästä asiasta.

Tällä hetkellä kehitetään paljon uusia laivakonsepteja uusien vähähiilisten polttoaineiden ympärille. Tällaisiin uusiin konsepteihin olisi hyvä idea ottaa heti mukaan myös terveysturvallisuus.

Onkin siis tärkeää lisätä tietoisuutta uudenlaisista sisätilan hygieniaa parantavista ratkaisuista sekä niiden tarjoamista uusista liiketoimintamahdollisuuksista.

TERVA-hanke on Satakuntaliiton rahoittama EAKR-hanke, jonka päätoteuttajaa on Satakunnan ammattikorkeakoulun Tutkimuskeskus WANDER ja osatoteuttaja on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. WANDER on yhdessä ratkaisuita toimittavien yritysten kanssa työstetty kokonaiskonsepti, joka voidaan ottaa liittää osaksi uusien laivojen suunnittelua.

Teksti: Sari Repka ja Riika Mäkinen

 

Jaa artikkeli