Jäänmurtaja Polariksen sisäänrakennetut öljyntorjuntalaitteet testissä

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris on paitsi maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja, myös ensimmäinen murtaja, jossa on sisäänrakennettu öljyntorjuntajärjestelmä. Järjestelmää testattiin eilen 27.9.2018 ensimmäisen kerran merellä Helsingin edustalla. Polariksen omistava ja sitä operoiva jäänmurtajavarustamo Arctia Oy on valmis tarjoamaan öljyntorjunnan palveluja sekä Itämerellä että arktisilla vesillä.

Arctian uusimman jäänmurtajan Polariksen sisäänrakennettua öljyntorjuntajärjestelmää testattiin ensimmäisen kerran merellä tänään 27. syyskuuta 2018. Varustamon näkökulmasta sisäänrakennettu järjestelmä tehostaa öljyntorjuntaa ja siihen varautumista monin tavoin. Mukana öljyntorjuntalaitteita testaamassa oli aluksen miehistön lisäksi laitetoimittaja Lamor, joka myös kehittää öljytorjuntaa jäissä yhteistyössä Arctian kanssa.

Harjoituksessa testattiin laitteistoa, johon kuuluu keräyspuomien lisäksi mm. aluksen rungon sisään sijoitetut harjakeräimet. Laitetestien lisäksi harjoiteltiin aluksen tehokasta ajamista ja operointia öljyntorjuntatilanteessa. Laitteistollaan Polaris kykenee keräämään noin 200 kuutiometriä öljyä tunnissa, yhteensä noin 1 400 kuutiometriä ilman tankkien tyhjennystä.

Öljyntorjuntaharjoitus käynnissä.

Todellisessa öljyntorjuntatilanteessa ajonopeudet ovat yleensä matalia, lähellä kahta solmua. Matalissa nopeuksissa hyödynnetään Polariksen edistyneitä ajo-ominaisuuksia sekä hitaasti eteenpäin että sivuttain liikuttaessa. Sivuttaisajo toimii korkeammassa aallokossa, jolloin aluksen koko sivua voidaan käyttää öljyn ohjaamiseksi keräystilaan.

Vaikka jäänmurtaja Polaris on teknisesti valmis öljyntorjuntaan, sen omistajavarustamo Arctia Oy:llä ei tällä hetkellä ole sopimusta öljyntorjuntavalmiudesta Itämerellä. Alus ei siis ole operatiivisessa öljyntorjuntavalmiudessa. Arctia Oy on valmis tarjoamaan palveluitaan operatiivisesta valmiudesta ja laitteiden tarkoituksenmukaisesta kunnossapidosta.

”Niin Polariksen kuin muidenkin jäänmurtajien valmius öljyntorjuntaan olisi järkevää Suomenlahden ja koko pohjoisen Itämeren öljyntorjuntavalmiuden riittävän tason turvaamiseksi. Talvella jäänmurtajat toimivat kauppa-alusliikenteen solmukohdissa ja niiden varustaminen öljyntorjuntaan parantaisi nykyistä Itämeren torjuntavalmiutta huomattavasti. Lisäksi jäänmurtajalaituri Helsingin Katajanokalla on lähellä Itämeren merkittävimpiä öljynkuljetusreittejä”, muistuttaa Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Tämänpäiväinen harjoitus on Arctian itse kustantama, ja osa jäänmurtajalaivaston syksyn koeajo-ohjelmaa. Koeajoin varmistetaan jäänmurtajien valmius jäänmurtoon ennen talven koitoksia. Seuraavana koeajovuorossa on jäänmurtaja Sisu.

LNG-jäänmurtaja Polariksen kaksi ensimmäistä jäänmurtokautta ovat osoittaneet, että öljyntorjuntavalmius ja LNG-käyttö sopivat hyvin yhteen. LNG käyttövoimana tukee hitaita nopeuksia, jotka ovat olennaisia öljyntorjunnan onnistumiseksi avovedessä. Myös LNG:n edellyttämät tekniset ratkaisut tukevat ympärivuotista aluksen käyttöä ja öljyntorjuntavalmiutta.

Polaris onkin merkittävästi kasvattanut Arctian mahdollisuuksia toimia tehokkaasti öljyntorjunnassa myös vaikeammissa avomeren sääolosuhteissa. Jäänmurtaja Kontion toistaiseksi viimeinen öljyntorjuntaharjoitus järjestettiin lauantaina 19.3.2016 Oulun edustalla. Arctian ja Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n (European Maritime Safety Agency) välinen öljyntorjunnan valmiussopimus päättyi 13.4.2016, minkä jälkeen Kontion öljyntorjuntalaitteet riisuttiin ja luovutettiin takaisin EMSA:lle. Arctialla on silti edelleen kyky käyttää Kontion tankki- eli vastaanotto- ja purkukapasiteettia öljyntorjunnan kriisitilanteissa.

Arctia kehittää edelleen öljyntorjuntaa jääolosuhteissa. Maaliskuussa 2017 Arctia ja Lamor esittelivät yhteisen IMOR-öljyntorjuntahankkeensa (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Selvitystyön lopputuloksena oli joukko operatiivisia keinoja aluksen ajamiseen jäissä öljyntorjuntatilanteessa.

”Tänään saimme hyvän kuvan kyvystämme käyttää Polariksen öljyntorjuntalaitteistoa tehokkaasti. Tällä hetkellä öljyntorjuntavalmiutta varmistaa Perämerenkaarella satamajäänmurtajamme Ahto, jolla on yhteistyösopimus Lapin pelastuslaitoksen kanssa”, kertoo Arctian kehitys- ja ympäristöpäällikkö Hanna Suutarla.

”Lamor on toimittanut öljyntorjuntalaitteistoja Polariksen lisäksi useisiin maailman edistyksellisimpiin jäänmurtajiin. Meille on tärkeää saada palautetta juuri tämänkaltaisista harjoituksista ja kehittää laitteistojamme edelleen”, toteaa Lamorin toimitusjohtaja Rune Högström.

Polaris on saanut EU:n TEN-T -tukea.

Jaa artikkeli
Paroc Banneri